Oude dia's bewaren

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Oude dia's bewaren

Berichtdoor Ronan » wo dec 20 2006 12:54 pm

Hallo allemaal,

Ik ben nog erg nieuw hier op het forum en hoop dat ik het onderwerp in de juiste topic heb geplaatst.
Het gaat om het volgende, wij hebben van onze ouders nog een paar duizend dia's welke ik volgend jaar wil in scannen. (moet nog een coolscan kopen)
Deze dia's zitten allemaal in glas en zijn aan het verkleuren. Is het beter om ze uit het glas te halen en opnieuw in te ramen in glasloze raampjes?
Ook met het oog op het toekomstige inscannen met een Nikon Coolscan, of kan deze wel met glas raampjes overweg?
Wie heeft een paar tips voor mij hoe te handelen.

Met vriendelijk groet,

Ronan
Ronan



Onderwerp:

glas etc

Berichtdoor gijs sandberg » wo dec 20 2006 2:38 pm

Beste Ronan,

Reken er niet op dat een film-scanner met glas-raampjes overweg kan; de scherpstelling heeft er problemen mee.
Het scannen van stevige aantallen dia's kan enorm veel tijd kosten, ik scan alleen wat ik nodig heb.

Over verkleuren: is het schimmel of veroudering van de kleurstoffen?

Groeten, Gijs Sandberg, redacteur NCN blad
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Ronan » wo dec 20 2006 3:16 pm

Hallo Gijs Sandberg,

Bedankt voor je reactie.
Het is volgens mij veroudering van de kleurstoffen. En ik vroeg me af of dat proces misschien versneld werd vanwege het feit dat de dia opgesloten zit in glas. En of het mogelijk wat vertraagd wordt als ik ze uit het glas haal. Wat het scannen betreft, ze zullen allemaal gescand moeten worden en dat daar veel tijd in gaat zitten heb ik gelezen hier op het forum. Maar ja het zijn de enige familie foto's die er nog zijn, dat wordt ook mijn megaklus voor 2007. Wat ik verder begrijp is dat een scanner niet met glasdia's overweg kan en dat ik ze om die reden sowieso al moet omzetten.

Met vriendelijke groet,
Ronan
Ronan




Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten