CaptureNX 2

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

CaptureNX 2

Berichtdoor Klaas1 » di jan 19 2010 1:59 pm

Luitjes,

Als beginnende Nikon-fotohobbyist en algehele fotoshopdigibeet vraag ik me af of CaptureNX 2 een optie is om mee te beginnen als het om fotobewerking gaat. Of kan ik toch beter beginnen met Elements of iets anders. Bij mijn d700 zat een trial version van CaptureNx 2 en mijn eerste indruk is positief.

Wie kan mij raden?

kleesutwel
Klaas
Ermelo
D 700 + MB-D10 + DR-5 + 14-24 mm 2.8 G ED + 24-70 mm 2.8 + 70-200 2.8 VR II + TC20-EIII + AF-S 200-400 mm 1:4 G II ED + 50mm AF-S 1:1.4 G + 105mm 2.8 Micro VR + SB900 + FEISOL CT-3471 + GITZO BALHOOFD + GITZO GM 5561T
Gebruikersavatar
Klaas1

Clublid
Berichten: 33


Locatie: Ermelo

Onderwerp:

Re: CaptureNX 2

Berichtdoor Léon Obers » di jan 19 2010 2:26 pm

Als die eerste indruk positief is, waarom ga je er dan niet mee verder?
Capture NX2 geldt als de beste RAW-converter voor Nikon camera's. Misschien niet altijd snel, en klapt de software er sporadisch ook wel eens uit, het is de RAW-converter met de meeste mogelijkheden die het meest recht doet aan je camerabestanden.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: CaptureNX 2

Berichtdoor gijs sandberg » di jan 19 2010 2:30 pm

Beste Klaas,
Welkom.
Capture nx2 is volgens velen de beste software om het uiterste uit nikon NEF/RAW bestanden te halen.
Ik geef toe dat andere software dingen kan die CNX niet kan.
CNX kan weer dingen op gemakkelijker manieren dan vele andere software.

Het feit dat de software van Nikon is heeft voor- en nadelen.
Een groot voordeel is compatibiliteit: voor iedere nieuwe kamera die Nikon uitlevert is een compatible versie van CNX beschikbaar, bij andere softwaremakers moet je soms wachten.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CaptureNX 2

Berichtdoor vuurvlindertje » di jan 19 2010 8:32 pm

Een groot voordeel is compatibiliteit: voor iedere nieuwe kamera die Nikon uitlevert is een compatible versie van CNX beschikbaar, bij andere softwaremakers moet je soms wachten.

Hier wil ik toch even mopperig op reageren. Wat er staat klopt wel, maar je mag dus wel weer even lekker betalen voor die nieuwe compatibele versie. Drie maanden nadat ik mijn versie van CNX had gekocht, kwam versie CNX2. Op zich geen probleem, alles werkte prima met mijn D50. Na aanschaf van mijn D90 mag ik mooi opnieuw een bergje eurietjes schuiven, want ja, wat ze bij Adobe wel kunnen, namelijk PSE7 voorzien van een plug innetje waardoor ik gewoon verder kan werken, is voor Nikon kennelijk te moeilijk.
D90+MB-D80, SB 600, Tamron 90mm Macro, Tamron 17-50 VC , Nikkor 70-300mm VR II, Nikon 1V1, 1 Nikkor 10-30
Gebruikersavatar
vuurvlindertje

Forumlid
Berichten: 57



Onderwerp:

Re: updates en adobe

Berichtdoor gijs sandberg » di jan 19 2010 8:50 pm

Beste V,
Van tijd tot tijd verplicht ook Adobe om een update of nieuwe versie te kopen.
Wat ze doen is stiekum een nieuwe raw converter maken die niet compatible is met een oudere versie van de software.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CaptureNX 2

Berichtdoor Patrick » wo jan 20 2010 12:47 am

Inderdaad geen verschil met wat Adobe doet. En zelfs een update van PhotoShop CS kost flink meer dan een een volledige versie van Capture.

Versie 2 van Capture gaat trouwens al een tijd mee. Beetje pech dat je net een Capture NX 1 gekocht had.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CaptureNX 2

Berichtdoor vuurvlindertje » wo jan 20 2010 1:00 pm

Tsja, tjonge, het bestuur en de beheerder op m'n nek, jeetje. :roll:
Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk. Toen de D90 in september 2008 werd geleverd kon iedereen zijn PSE 4 en eerder (in 2006 opgevolgd door PSE 5(dat met camera raw 4.6 kan werken, dat de D90 ondersteund)) in de prullenbak gooien.
D90+MB-D80, SB 600, Tamron 90mm Macro, Tamron 17-50 VC , Nikkor 70-300mm VR II, Nikon 1V1, 1 Nikkor 10-30
Gebruikersavatar
vuurvlindertje

Forumlid
Berichten: 57



Onderwerp:

Re: CaptureNX 2

Berichtdoor Patrick » wo jan 20 2010 1:03 pm

vuurvlindertje schreef:Tsja, tjonge, het bestuur en de beheerder op m'n nek, jeetje. :roll:

Niet overdrijven. :wink: Iedereen spreekt hier op persoonlijke titel. En ik raad ten zeerste af onze woorden over dit dit soort onderwerpen serieuzer te nemen dan die van "gewone" bezoekers.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CaptureNX 2

Berichtdoor vuurvlindertje » wo jan 20 2010 1:08 pm

I stand corrected :lol:
D90+MB-D80, SB 600, Tamron 90mm Macro, Tamron 17-50 VC , Nikkor 70-300mm VR II, Nikon 1V1, 1 Nikkor 10-30
Gebruikersavatar
vuurvlindertje

Forumlid
Berichten: 57



Onderwerp:

Re: CaptureNX 2

Berichtdoor Klaas1 » wo jan 20 2010 10:17 pm

Leuk, Leuk, Leuk, al deze reacties, maar................. CNX of CS4?? Wat zou het moeten zijn? Dat weet ik nog steeds niet!!

Klaas
Ermelo
D 700 + MB-D10 + DR-5 + 14-24 mm 2.8 G ED + 24-70 mm 2.8 + 70-200 2.8 VR II + TC20-EIII + AF-S 200-400 mm 1:4 G II ED + 50mm AF-S 1:1.4 G + 105mm 2.8 Micro VR + SB900 + FEISOL CT-3471 + GITZO BALHOOFD + GITZO GM 5561T
Gebruikersavatar
Klaas1

Clublid
Berichten: 33


Locatie: Ermelo

Onderwerp:

Re: CaptureNX 2

Berichtdoor Arno P » wo jan 20 2010 10:55 pm

Klaas1 schreef:Leuk, Leuk, Leuk, al deze reacties, maar................. CNX of CS4?? Wat zou het moeten zijn? Dat weet ik nog steeds niet!!

Klaas
Ermelo


Klaas, ik heb recent ook voor die keuze gestaan en het is NX2 geworden...ik pas namelijk voor teveel sleutelmogelijkheden van CS (alhowel vaak handig, moet eigenlijk de foto gewoon al goed zijn..tenzij je verder in DTP/opmaak zou gaan).
NX2 heeft een aantal hele slimme maar toch makkelijk te gebruiken tools waar je alle kanten mee op kunt...EN...betaalbaar
Arno P



Onderwerp:

Re: CaptureNX 2

Berichtdoor JaapV » vr feb 26 2010 9:20 pm

Ik sluit me aan bij Arno. Maar het hangt ervan af: ben je hoofdzakelijk gericht op de foto als zodanig, of beschouw je foto's eigenlijk meer als potentieel basismateriaal voor andere grafische zaken. In het laatste geval kom je verder met PhE of PhCS, maar als je foto-fundamentalistisch bent (zoals ik :wink2: ) dan kies je voor CNX2.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CaptureNX 2

Berichtdoor ReneG » za feb 27 2010 12:56 am

Ik stem ook voor NX2. Heb beide geprobeerd. Ik baalde altijd van het werk dat ik moest verrichten in PS4 om de foto op dezelfde kwaliteit te krijgen die ik meteen te pakken had in CNX2.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CaptureNX 2

Berichtdoor Hans Braakhuis » za feb 27 2010 6:45 am

Naast NX2 gebruik ik ook Elements 6. Aangekocht destijds met m'n camera.
Kosten over 5 jaar: Elements 6 was gratis bij aankoop van een pakje fotopapier. Capture 1 was iets van 140 en de update 85 euro.
Elements gebruik ik met name voor het stempeltje, om storende elementen te verwijderen.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CaptureNX 2

Berichtdoor Arno P » za feb 27 2010 9:05 am

Hans Braakhuis schreef:Naast NX2 gebruik ik ook Elements 6. Aangekocht destijds met m'n camera.
Kosten over 5 jaar: Elements 6 was gratis bij aankoop van een pakje fotopapier. Capture 1 was iets van 140 en de update 85 euro.
Elements gebruik ik met name voor het stempeltje, om storende elementen te verwijderen.


Elements heb ik gekregen bij aanschaf van het wacom board...aanwinst en inderdaad voor het stempeltje alleen al...Hoewel het dan wel jammer is dat je in elements niet de nikon raw kunt bewerken maar via een ander format moet gaan...
Arno P




Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten