Lightroom 2 toont mijn foto's anders

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Lightroom 2 toont mijn foto's anders

Berichtdoor Ief » di aug 31 2010 9:53 pm

Hoi,

Ik heb een eigenaardig probleem. Al mijn foto's zien er in lightroom 2 anders uit dan in gelijk welk ander programma.
Als ik mijn foto's bekijk in preview, iPhoto, Aperture, allemaal indentiek. Als ik dan de foto bekijk in Lightroom zien die er allemaal als het ware brighter uit.

Een voorbeeldje:
Afbeelding
Rechtstreeks uit mijn camera (D300s)
Afbeelding
Uit NX2
Afbeelding
Lightroom 2

In dit voorbeeldje zie je het nog beter:
Afbeelding
NX2
Afbeelding
Lightroom 2

Hoe komt dit nu en hoe kan ik dit oplossen?
Ief



Onderwerp:

Re: Lightroom 2 toont mijn foto's anders

Berichtdoor Patrick » wo sep 01 2010 1:00 am

Ervan uitgaande dat je in NEF schiet (trekt voor onze Vlaamse vrienden :wink: )... Lightroom "snapt" niet alle zaken die je camera in je bestand stopt, en interpreteert het beeld zelf aan de hand van wat standaard instellingen.

De meeste programma's laten het plaatje zien dat ingebakken zit in de NEF. Een soort kleine JPG om snel te kunnen tonen wat in het bestand zit.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom 2 toont mijn foto's anders

Berichtdoor selcuk » wo sep 01 2010 1:23 am

Ief,je versie van Lightroom is ouder dan je d300s.
Vanaf LR 2.5 ondersteund het je camera.

Lees het bericht van PBREEV maar;
viewtopic.php?f=20&t=26782&start=0

Enigste optie is updaten.
Gebruikersavatar
selcuk

Clublid
Berichten: 693


Locatie: Zaltbommel
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom 2 toont mijn foto's anders

Berichtdoor Patrick » wo sep 01 2010 1:29 am

selcuk schreef:Enigste optie is updaten.

Lijkt me niet juist. Als dit om NEF's gaat, dan zou ze niets zien van de foto's als ze niet ondersteund worden.

Ik denk dat Ief eerst maar even moet aangeven of het om NEF bestanden gaat...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom 2 toont mijn foto's anders

Berichtdoor pbreev » wo sep 01 2010 6:27 pm

...
Laatst gewijzigd door pbreev op za okt 02 2010 9:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
pbreev



Onderwerp:

Re: Lightroom 2 toont mijn foto's anders

Berichtdoor Ief » wo sep 01 2010 8:30 pm

Hoi,

Het gaat inderdaad om NEF's.
De juiste versie is 2.7
Ief



Onderwerp:

Re: Lightroom 2 toont mijn foto's anders

Berichtdoor george013 » wo sep 01 2010 8:58 pm

Een NEF kun je niet bekijken. Is geen foto. Data moet omgezet worden naar een beeld, dan pas zie je een foto. Deze omzetting is niet met alle converters hetzelfde. Zowel wat de manier waarop dit gebeurt als de verwerking van de camera-instellingen.
Wil je foto's gaan vergelijken, dan moet dat in JPG of TIFF.
George
george013



Onderwerp:

Re: Lightroom 2 toont mijn foto's anders

Berichtdoor pbreev » wo sep 01 2010 9:17 pm

...
Laatst gewijzigd door pbreev op za okt 02 2010 9:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
pbreev



Onderwerp:

Re: Lightroom 2 toont mijn foto's anders

Berichtdoor george013 » wo sep 01 2010 9:27 pm

Ief schreef:Hoi,

Het gaat inderdaad om NEF's.
De juiste versie is 2.7


Ze heeft hoogst waarschijnlijk de NEF bekeken en als JPG weggeschreven. Een NEF kun je ook niet publiceren omdat het simpelweg geen beeld is die je kunt zien.
George
george013



Onderwerp:

Re: Lightroom 2 toont mijn foto's anders

Berichtdoor pbreev » do sep 02 2010 6:28 pm

...
Laatst gewijzigd door pbreev op za okt 02 2010 9:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
pbreev



Onderwerp:

Re: Lightroom 2 toont mijn foto's anders

Berichtdoor george013 » do sep 02 2010 8:11 pm

Om een NEF te bekijken heb je een converter nodig. Er is geen universeel logaritme om een NEF(RAW)-bestand te vertalen.

Als je naar een NEF-bestand kijkt, kijk je naar de vertaling die je converter jouw aanbiedt.
Ga je, denkbeeldig, een NEF-bestand, in verschillende programmas,converters, met elkaar vergelijken, dan kijk je in principe naar de verschillende converters ipv naar dezelfde foto.
Als je in RAW fotografeert moet je je houden bij EEN converter, het liefst die bij de camera hoort. Bij voorkeur saven in TIFF, 1 pixel scherm is 1 pixel bestand, of in JPG, idem maar met een compressieslag erover heen. Dan moeten de foto's gelijk zijn.
En wat je ziet op je scherm zijn de savings van de veschillende converters.

George
george013



Onderwerp:

l

Berichtdoor Ief » do sep 02 2010 9:26 pm

Hmmm Ik ben een man :lol:
Normaal schrijven ze mijn naam Yves op zijn Frans maar bij mij is dat Ief geworden met de ie van ier.

In Aperture verschijnen mijn foto's ook goed enkel Lightroom doet lastig.
Om even te verduidelijken:

Ik fotografeer in raw, dus nef. Als ik de nef bestanden open in Finder preview (mac), iPhoto, Aperture, Nikn Capture NX2 dan zien die er allemaal hetzelfde uit alleen als ik ze bekijk in Lightroom 2.7 dan zien ze er duidelijk anders uit.
Bij m'n D70 was dat niet zo. Bij m'n D300s wel.

Die jpg's die hier staan zijn om dit aan te tonen.

Lightroom 3 kan ik niet testen want werk nog met een powermac G5. Dringend eens moeten uitkijken naar een nieuwe Mac.
Ief



Onderwerp:

Re: Lightroom 2 toont mijn foto's anders

Berichtdoor george013 » do sep 02 2010 9:55 pm

Belangrijk is dat een NEF geen beeld is. Het is een registratie van de sensor van EEN kleur per "pixel"(mag het zo niet noemen).
Je laat foto's zien vanuit de camera, NX2 en lightroom. En je zegt dat het om NEF's gaat.
Weet niet wat het verschil is tussen camera en NX. Als je in Lightroom een NEF-bestand opent zal er een RAW-converter gestart worden, plus de interpretatie-verschillen.
De niet-converters maken gebruik van de ingekapselde jpg's, groot of kleinformaat.
Mijn inbreng in deze gaat niet veel verder als om aan te duiden dat wat waar je naar denkt te kijken niet altijd is waar je naar kijkt.
George
george013



Onderwerp:

Re: Lightroom 2 toont mijn foto's anders

Berichtdoor pbreev » do sep 02 2010 10:16 pm

...
Laatst gewijzigd door pbreev op za okt 02 2010 9:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
pbreev



Onderwerp:

Re: Lightroom 2 toont mijn foto's anders

Berichtdoor Ief » zo sep 05 2010 4:11 pm

Als ik de camera calibration profile op camera standard zet in plaats van Adobe standard ziet het er al beter uit :) Komt al aardig in de buurt. :)
Ief




Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten