Hoe zit het nou precies met de verhoudingen

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Hoe zit het nou precies met de verhoudingen

Berichtdoor André » di jun 19 2012 12:33 pm

Misschien een rare en domme vraag (jajaja ik weet het, domme vragen bestaan niet, maar bij wijze van spreken dan). Bewerking in niet mijn ding, en ik beperk me meestal tot wat simpele aanpassingen in contrast, en scherpte. Wat ik natuurlijk wel doe, is vaak een uitsnede maken en die laat ik het liefst in de goede verhouding staan. Dus ik kies in capture altijd voor 4:3 of 3:4.

Maar gisteren kwam ik er dus achter dat dit helemaal niet de verhouding is die een orgineel ook heeft. Kan iemand mij uitleggen welke verhouding een foto zo-uit-de-camera heeft en wat ik in capture moet kiezen bij een uitsnede om deze verhouding te houden ???
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe zit het nou precies met de verhoudingen

Berichtdoor M.Oorthuis » di jun 19 2012 12:37 pm

Er is niet 1 simpel antwoord op. Als je een DSLR hebt dan is het 3:2 (afgeleid van het oude negatief formaat 36x24 mm.) als je een compactcam hebt is het 4:3 er zijn nog meer formaten mogelijk maar dit zijn de gangbare verhoudingen. Het hangt af van het soort sensor in de camera.
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe zit het nou precies met de verhoudingen

Berichtdoor Patrick » di jun 19 2012 12:39 pm

:shock:

3:2 Voor je DSLR André. 4:3 is meer iets voor compactcamera's.

Je kan het trouwens simpel uitrekenen door even te kijken naar de afmetingen in pixels van je fotobestand. Je zal dan zien dat het niet exact 3:2 is maar dat je een paar pixels "overhoudt".
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe zit het nou precies met de verhoudingen

Berichtdoor george013 » di jun 19 2012 12:40 pm

Kijk naar je sensorformaat. Die is 35.9 bij 24, de verhouding is 3x2, als je hem draait 2x3.
George
george013



Onderwerp:

Re: Hoe zit het nou precies met de verhoudingen

Berichtdoor Jur » di jun 19 2012 12:43 pm

Bij o.a. de D800 heb je ook nog de keuze tussen 3 x 2 en 5 x 4. Dat laatste formaat is speciaal bedoeld voor portretten in de traditionele 4 x 5 of 8 x 10 verhouding.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe zit het nou precies met de verhoudingen

Berichtdoor george013 » di jun 19 2012 12:45 pm

Maar dat zijn in-camera uitsnedes.
George
george013



Onderwerp:

Re: Hoe zit het nou precies met de verhoudingen

Berichtdoor André » di jun 19 2012 1:43 pm

Patrick schreef::shock:

3:2 Voor je DSLR André. 4:3 is meer iets voor compactcamera's.

Je kan het trouwens simpel uitrekenen door even te kijken naar de afmetingen in pixels van je fotobestand. Je zal dan zien dat het niet exact 3:2 is maar dat je een paar pixels "overhoudt".


Rekenen was op school niet mijn sterkste kant, net als duits, maar daar ging ik graag heen omdat het een bloedmooie lerares was, maar dat terzijde. 3:2 staat niet in het vaste uitsnede lijstje in capture NX. Maar wel 6:4 en dat is natuurlijk precies hetzelfde, kijk dat kan ik nog wel uitrekenen.

Jullie hebben me weer prima op weg geholpen.

Dank.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe zit het nou precies met de verhoudingen

Berichtdoor Léon Obers » di jun 19 2012 2:06 pm

André schreef:3:2 staat niet in het vaste uitsnede lijstje in capture NX. Maar wel 6:4 en dat is natuurlijk precies hetzelfde, kijk dat kan ik nog wel uitrekenen.

Je kunt verder elke uitsnede ingeven die je wilt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Hoe zit het nou precies met de verhoudingen

Berichtdoor emdeklerk » di jun 19 2012 2:34 pm

Ik zou me sowieso niets of niet veel aantrekken van door sensormaten of papierformaten opgelegde verhoudingen als 3:2 of 2:3.
Ik heb ook helemaal niets met die "one-thirds" verhouding waar je tegenwoordig mee wordt doodgegooid.

Wellicht heb ik wat bagage van de grafische school en klassiek kunstonderwijs, maar voor mij zijn de mooiste verhoudingen nog altijd die van de Gulden Snede.

3 op 5, 5 op 8, 8 op 13 enz.

Zie ook de Fibonacci-reeks, waarbij steeds het vorige getal bij een getal wordt opgeteld om het volgende getal te krijgen.
3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, en zo verder en zo voorts.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Hoe zit het nou precies met de verhoudingen

Berichtdoor Skippy » di jun 19 2012 2:42 pm

emdeklerk schreef:Ik zou me sowieso niets of niet veel aantrekken van door sensormaten of papierformaten opgelegde verhoudingen als 3:2 of 2:3.
Ik heb ook helemaal niets met die "one-thirds" verhouding waar je tegenwoordig mee wordt doodgegooid.

Wellicht heb ik wat bagage van de grafische school en klassiek kunstonderwijs, maar voor mij zijn de mooiste verhoudingen nog altijd die van de Gulden Snede.

3 op 5, 5 op 8, 8 op 13 enz.

Zie ook de Fibonacci-reeks, waarbij steeds het vorige getal bij een getal wordt opgeteld om het volgende getal te krijgen.
3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, en zo verder en zo voorts.

Leuke info (vind ik) over de Fibonacci reeks in natuur en architectuur in deze link http://www.latebytes.nl/2009/11/mogelijkheden-om-tot-een-goede-compositie-te-komen/
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe zit het nou precies met de verhoudingen

Berichtdoor André » di jun 19 2012 4:21 pm

Léon Obers schreef:
André schreef:3:2 staat niet in het vaste uitsnede lijstje in capture NX. Maar wel 6:4 en dat is natuurlijk precies hetzelfde, kijk dat kan ik nog wel uitrekenen.

Je kunt verder elke uitsnede ingeven die je wilt.


Dat weet ik wel Leon, maar ik hou er gewoon van zoveel mogelijk deze vaste verhouding aan te houden. Soms is inderdaad veel mooier om af te wijken naar b.v. vierkant, maar dat doe ik niet vaak.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe zit het nou precies met de verhoudingen

Berichtdoor Tom » di jun 19 2012 5:12 pm

emdeklerk schreef:Ik heb ook helemaal niets met die "one-thirds" verhouding waar je tegenwoordig mee wordt doodgegooid.

Handig voor portretten van smalle gezichten. Of bedoel je Four Thirds? ;)
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Hoe zit het nou precies met de verhoudingen

Berichtdoor Maud » di mar 19 2013 8:50 pm

Ik blijf er problemen mee houden...

Paar weken geleden aantal foto's bewerkt en 'vrije' uitsnede gedaan en bij afdrukken is het "uiteraard" geen goed 10x15 formaat :(
Eigen schuld maar ik wil weten hoe ik kan voorkomen dat ik de foute uitsnijden krijg bij printen.

Bij het icoon uitsnijden staan aantal vaste formaten,
Vraag 1 - is mijn aanname goed als ik die aanhoud dat ik dat dit soort verrassingen niet meer heb?
Vraag 2 - En zo ja, welke verhoudingen moet ik gebruiken als ik groter wil dan 16x20 (dat is namelijk nu max)

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe zit het nou precies met de verhoudingen

Berichtdoor dotcat » wo mar 20 2013 9:30 am

Maud schreef:Bij het icoon uitsnijden staan aantal vaste formaten,
Vraag 1 - is mijn aanname goed als ik die aanhoud dat ik dat dit soort verrassingen niet meer heb?
Vraag 2 - En zo ja, welke verhoudingen moet ik gebruiken als ik groter wil dan 16x20 (dat is namelijk nu max)


1) Nee, 15x10 is verhouding 3:2 dus alleen bij deze verhouding krijg je de print van 15x10 volledig bedrukt
2) Of terug rekenen naar de verhouding tussen de getallen (60x80 is gelijk aan 3:4, etc) of custom verhouding instellen en je getallen ingeven (1920x1200 bijvoorbeeld)
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp

Onderwerp:

Re: Hoe zit het nou precies met de verhoudingen

Berichtdoor Maud » do mar 21 2013 1:03 pm

dotcat schreef:
Maud schreef:Bij het icoon uitsnijden staan aantal vaste formaten,
Vraag 1 - is mijn aanname goed als ik die aanhoud dat ik dat dit soort verrassingen niet meer heb?
Vraag 2 - En zo ja, welke verhoudingen moet ik gebruiken als ik groter wil dan 16x20 (dat is namelijk nu max)


1) Nee, 15x10 is verhouding 3:2 dus alleen bij deze verhouding krijg je de print van 15x10 volledig bedrukt
2) Of terug rekenen naar de verhouding tussen de getallen (60x80 is gelijk aan 3:4, etc) of custom verhouding instellen en je getallen ingeven (1920x1200 bijvoorbeeld)


Ik heb nu de verhouding 5x7 gebruikt en dan nog wordt er wat afgesneden als ik het formaat 13x18 bestel :(
Wordt hier echt niet goed van gggrrrrrrr
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten