ViewNX2 + CaptureNX2, gaan niet altijd samen...

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Re: ViewNX2 + CaptureNX2, gaan niet altijd samen...

Berichtdoor CaptainHook » zo jun 24 2012 1:56 pm

Léon Obers schreef:Waarom zou je in Capture opnieuw het bestand als "origineel" willen opslaan? Ik vind dat een vreemde werkmethode? Ik wil hooguit mijn bewerkte bestanden opnieuw wegschrijven. Wil je gewoon het originele bestand, gebruik dan simpel het originele bestand (of een kopie ervan).

Ik wilde gewoon de stappen die CaptureNX met het bestand had uitgespookt, ongedaan maken... Maar dat bleek dus niet het geval. Want ik kwam we achter dat de acties die ik op dat moment voor ogen, makkelijker/praktischer met ViewNX kon uitvoeren. Maar ik moest dus idd, vanaf een andere plek m'n ECHTE originele NEF vandaan kopieren.

En vreemde werkmethode? Iedereens werkmethode is anders. We zijn allemaal vreemd. :lol:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: ViewNX2 + CaptureNX2, gaan niet altijd samen...

Berichtdoor Léon Obers » zo jun 24 2012 2:00 pm

CaptainHook schreef:Maar ik moest dus idd, vanaf een andere plek m'n ECHTE orignele NEF vandaan kopieren.

Zoals gezegd. ViewNX kan alleen maar originele NEF-bestanden aanpassen (zie ook de aanvulling van mijn vorige bericht).

Ook de sidecars die Photoshop Camera RAW aanmaakt bij het openen van RAW-bestanden in Photoshop met de default instellingen van ACR zonder verdere aanpassingen te doen, zijn niet door anders software te lezen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: ViewNX2 + CaptureNX2, gaan niet altijd samen...

Berichtdoor JaapV » zo jun 24 2012 4:34 pm

Sterker nog: als je in CNX2 helemaal niets verandert aan een ex-camera NEF, maar het alleen maar opslaat, dan nog wordt het bestand anderhalf keer zo groot. Als dát geen verandering is...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ViewNX2 + CaptureNX2, gaan niet altijd samen...

Berichtdoor george013 » zo jun 24 2012 5:15 pm

Standaard vanuit de camera zit er een JPG van basiskwaliteit, de laagste. in het bestand ingesloten. Als je een maagdelijke NEF opent in Capture en je forceert een SAVE, dan wordt er een beeldversie toegevoegd en de JPG basiskwaliteit wordt vervangen door een topkwaliteit. Vandaar die bestandstoename.
Per beeldversie wordt er een bewerkingslijst toegevoegd. Bij saven wordt de JPG vervangen door een actuele JPG van de beeldversie waar je het laatst mee bezig was.
De toename met meerdere beeldversies is te verwaarlozen. Dat is de bewerkingslijst.
Ik vermoed dat er gebruik wordt gemaakt van verschillende routines. Ik meen me te herinneren dat er omgekeerd ook een blokkade was als je de foto met ViewNx had bewerkt en dan verder wou in Capture, met de vorige versies.
George
george013



Onderwerp:

Re: ViewNX2 + CaptureNX2, gaan niet altijd samen...

Berichtdoor Léon Obers » zo jun 24 2012 7:09 pm

In ieder geval bij mij persoonlijk, indien ik gebruik wil maken van de originele data grijp ik naar een kopie van het originele bestand. Met "originele" data als ik die wil benutten, wil ik beslist geen gebruik maken van bestanden die tussendoor nog eens "onbewerkt" opgeslagen worden. Al is het alleen maar dat de aanmaak van een weggeschreven bestand dan niet meer overeenstemt met de EXIF-data van de opname. Dat zou voor mij alleen maar verwarring geven omdat je niet kunt zien wat er bewerkt is (omdat je niets verandert hebt). Bestanden met een latere datum dan de opnamedatum gelden voor mij altijd als "bewerkte" bestanden. Dan moet verder die bewerking ook als zodanig herkenbaar zijn als bewerking (met bijv. een aanvullende lijst van bewerkingen).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: ViewNX2 + CaptureNX2, gaan niet altijd samen...

Berichtdoor raymonidas » wo mei 29 2013 9:12 pm

Jolanda schreef:Waarom zou je bewerkte foto's in NX nogmaals willen bewerken in View NX? Dat begrijp ik niet helemaal.


Nou, op de externe HD bewaar ik de NEF files, bewerkt in NX2. Nu heb ik mijn laptop in moeten leveren bij het vertrekken bij mijn vorige werkgever. Heb nog geen andere fatsoenlijke computer. Zit nu te werken op een zeer beperkte oude laptop. Nu wil ik graag wat JPG's van enkele NEF's maken. Dat gaat dus niet.....
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

http://www.schrave.nl/
raymonidas

Clublid
Berichten: 217


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ViewNX2 + CaptureNX2, gaan niet altijd samen...

Berichtdoor Léon Obers » wo mei 29 2013 10:28 pm

Draadje wordt na een jaar weer opgepakt met een antwoord op een reactie van Jolanda ?????
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: ViewNX2 + CaptureNX2, gaan niet altijd samen...

Berichtdoor raymonidas » wo mei 29 2013 10:37 pm

Had ik niet zo snel in de gaten, mijn welgemeende excuses Leon :D
Vervelend blijft het wel...
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

http://www.schrave.nl/
raymonidas

Clublid
Berichten: 217


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ViewNX2 + CaptureNX2, gaan niet altijd samen...

Berichtdoor Léon Obers » wo mei 29 2013 10:59 pm

Excuses zijn niet nodig hoor. Als je echt verder wilt gaan met de draad is er niets op tegen. :lol: :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten