Afdrukken 20x30 vanuit LR4

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Afdrukken 20x30 vanuit LR4

Berichtdoor Kroontje » za aug 18 2012 2:21 pm

Hallo

Heb lopen zoeken op internet en hier op het forum, maar kan niks direct vinden of het is uit 2007 ;)
Vragen :
1
In LR4 kan je afdrukken naar bestand. Maar daar kan je niet kiezen dat je een afdruk wilt maken van 20x30 (stel dat ik een A3 printer heb staan).
Maar die heb ik niet dus naar vakcentrale :wink:
Moeten ik in LR4 wel of niet de foto schalen ? En dan praat ik over een foto van 2848 x 4288 (D90) :?:
2
Stel dat ik een crop wil maken van een foto moet ik dan de uitsnede maken die LR4 aangeeft. bijv 4.3 of ...om aan die 20 x 30 tekomen :?:
Ik heb dit ergens gelezen hier, maar kan dat niet meer vinden :oops:
Want het lijkt mij dat ik geen vrij uitsnede kan gebruiken :roll:

Dit vraag ik, omdat ik meer wil laten printen.
En heb afgelopen week 4x proef foto's laten afdrukken op 20 x 15 en daar kreeg ik twee witte randen (in de lengte van de foto)
En dit wil ik dan wel voorkomen.
En je ziet bij Profotonet niet een afdruk voorbeeld meer als je iets heb aangevinkt.

Kan iemand mij meer uitleg geven hierover :)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Afdrukken 20x30 vanuit LR4

Berichtdoor Riemke » za aug 18 2012 4:01 pm

Je moet altijd zorgen dat je beeldverhouding klopt (2x3), anders krijg je inderdaad witte randen. Daar ben ik ook wel eens de mist mee ingegaan.
In LR kun je die verhouding aangeven als je cropt.

Hier staat het goed uitgelegd:
http://vinkacademy.nl/fotografieles/fot ... erhouding/


Op de site van Profotonet staat tabellen met de minimale afmeting voor de div. afdrukken. Bovendien moet je al laatste stap je canvas rondom met 2% uitbreiden i.v.m. met het verlies bij het afdrukken. Ook dat staat op de site van Profotonet uitgelegd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Afdrukken 20x30 vanuit LR4

Berichtdoor Kroontje » za aug 18 2012 7:14 pm

Hallo Riemke ;)

Dat is ook wat, zit vaak naar haar site te kijken en deze heb ik denk ik gemist.
Geweldig LOL

De lijst bij Profotonet had ik gezien ;)

Ik ge de site van Laura Vink eens goed door lezen ;)

Edit: Is me duidelijk met deze uitleg ;) Ik denk dat ik de boeken LR4 van de bekende schrijvers de deur uit gooi ;) Sorry Piet en Kelby :mryellow:

Dank Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Afdrukken 20x30 vanuit LR4

Berichtdoor Jasper » za aug 18 2012 11:16 pm

Riemke schreef:Je moet altijd zorgen dat je beeldverhouding klopt (2x3), anders krijg je inderdaad witte randen. Daar ben ik ook wel eens de mist mee ingegaan.
In LR kun je die verhouding aangeven als je cropt.

Hier staat het goed uitgelegd:
http://vinkacademy.nl/fotografieles/fot ... erhouding/


Op de site van Profotonet staat tabellen met de minimale afmeting voor de div. afdrukken. Bovendien moet je al laatste stap je canvas rondom met 2% uitbreiden i.v.m. met het verlies bij het afdrukken. Ook dat staat op de site van Profotonet uitgelegd.


Je hoeft net per se exact op 2:3 te werken. Houd er alleen rekening mee dat het papier in dit geval 20 cm hoog is, en tussen 20 en 30 cm breed (afhankelijk van je verhouding). Profotonet snijdt de breedte indien nodig af, en voegt/laat witruimte over als je b.v. een pano van 10x30 wilt afdrukken.

De 2% toeslag zou ik alleen toevoegen als het kader te krap is, en je bang bent details op de randen te verliezen. Ook kan het handig zijn om soms nog meer toeslag te nemen als je een passe partout gaat gebruiken. Als je altijd 2% toeslag neemt, krijg je bijna altijd minieme (soms ietwat scheve) witte randjes (mijn ervaring).
Groeten, Jasper.
Flickr
Gebruikersavatar
Jasper

Forumlid
Berichten: 599


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Afdrukken 20x30 vanuit LR4

Berichtdoor Laura » zo aug 19 2012 8:22 am

Bedankt voor het geven van mijn link Riemke!
En Kroontje, leuk om te lezen dat je mijn artikel duidelijker vond dat Piet en Kelby :mryellow:

Dit zijn alle artikelen over Lightroom tot nu toe: http://vinkacademy.nl/category/fotograf ... lightroom/
Er staan er meer op de planning uiteraard (de volgende zal ook over LR gaan waarschijnlijk). Als je suggesties hebt over een bepaald onderwerp (Lightroom gerelateerd of iets anders) dan is dat natuurlijk altijd welkom!
Gebruikersavatar
Laura

Forumlid
Berichten: 315


Locatie: Rosmalen
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Afdrukken 20x30 vanuit LR4

Berichtdoor Kroontje » zo aug 19 2012 9:35 am

@ jmandos Dank voor je aanvulling ;)

@ Laura Graag gedaan ;) Veel duidelijker.
Als je suggesties hebt over een bepaald onderwerp (Lightroom gerelateerd of iets anders) dan is dat natuurlijk altijd welkom!

Nee niet echt ;) misschien iets met het verloop filter ;)
Maar je moet ook niet alles vertellen hoor, gezien je workshops :mrgreen:

Groet Kroontje
Kroontje




Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten