Heeft Nikon ook een fotobewerkingsprogramma met HDR?

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Re: Heeft Nikon ook een fotobewerkingsprogramma met HDR?

Berichtdoor Léon Obers » do sep 27 2012 3:02 am

Pjerry schreef:De D7000 heeft wel een soort van HDR: de meervoudige belichting (pag. 152).
Je kunt dit gebruiken om foto's op te tellen

Met HDR heeft het niet te maken, het is enkel een optelling van meerdere belichtingen waarbij elke kleinere belichtingswaarde bij elkaar wordt opgeteld voor een totaal resultaat. Bijvoorbeeld.

1/2 + 1/2
1/3 + 1/3 + 1/3
1/4 + 1/4 + 1/4 + 1/4
1/4 + 1/2 + 1/4
1/8 + 1/4 + 1/16 + 1/16 + 1/2

Geeft allemaal hetzelfde eindresultaat als één enkele belichting -----> 1
(De effecten op ruis bij lange belichtingen buiten beschouwing gelaten).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Heeft Nikon ook een fotobewerkingsprogramma met HDR?

Berichtdoor Pjerry » do sep 27 2012 4:37 am

Léon, ik denk dat ik mijn gedachten niet duidelijk heb gemaakt.

Ik weet dat meervoudige belichting normaliter wordt toegepast om een aantal foto's over elkaar te leggen en zo iets van een ghost-foto te maken. Bijv, alleen het hoofd draaien, zodat alles op zijn plaats blijft en alleen het hoofd driekanten uitkijkt.

Overigens hoeft de optelsom niet 1 bij elkaar te zijn, maar kunnen drie foto's ook 1+1+1=3 opleveren afhankelijk van de instelling. Dus niet uitmiddelen, maar optellen.

Ik kan in de D7000 kiezen uit 2 of 3 foto's, niet meer, en vanzelfsprekend niet minder. Dan kan ik de automatische versterking uit- of aanzetten. In het eerste geval telt hij op in het tweede geval middelt hij. Dus bij 2 foto's 1/2+ 1/2 en bij drie foto's 1/3+1/3+1/3. M.a.w. alleen je eerste twee voorbeelden kunnen met een D7000.

Nu wil ik een statisch geheel fotograferen, dus niet het hoofd van hierboven, maar bijv. een steen. Ik ga dat gebruiken samen met bracketing. Omdat dat niet automatisch kan,moet ik dat handmatig doen, maar dat is niet zo een probleem.
Ik ga voor het gemak wat irreële waarden gebruiken om mijn voorbeeld duidelijk te maken:
Stel mijn dynamisch bereik van mijn camera is 10 EV en de steen laat een plaat zien van 12 EV. Doordat overbelicht, overbelicht is (dus 10EV op de foto) en onderbelicht onderbelicht is (dus 0 EV op de foto), maakt het niet uit hoever een stuk licht buiten mijn dynamisch bereik valt.
Voor het gemak laat ik de 12 EV van -1 tot +11 EV lopen, zodat mijn bereik van mijn camera (met een "middelste foto) van 0 t/m 10 EV loopt.
Mijn eerste foto schiet ik op -1 EV, waardoor het donkere deel precies binnen mijn dynamisch bereik valt, maar aan de lichte kant er 2 EV buiten valt (maar dat staat op mijn foto allemaal op +10EV, want overbelicht is overbelicht). De volgende foto nemen precies in het midden en de laatste foto op+ 1EV zodat alle hoge lichten precies in mijn histogram vallen.

Het punt dat precies in het midden staat, daar gebeurt niets mee (4+5+6)/3 = 5 precies de waarde van de "middelste" foto.
Het punt dat op -1 EV staat blijft op de foto nul, want in alle drie de foto's stond hij ook op nul.
Het punt op 0 EV gaat echter schuiven. In een "middelste" foto zou het ook echt op 0 EV terecht komen. Door de drie foto's te combineren is de waarde echter (1+0+0)/3 = 1/3 EV geworden. Zo ook aan de andere met het punt dat op +10 EV (dus +10 op de "middelste" foto). Dat wordt nu (10+10+9)=9 2/3.
Je ziet dat door deze aanpak mijn dynamisch bereik is toegenomen. Alle waarden niet gelijk aan -1 of 11 EV krijgen een component die tussen de 0 en 10 EV valt..

Met een tekening was het allemaal zo duidelijk geweest, nu heb ik het proberen zo duidelijk mogelijk op te schrijven. Ik weet niet of me dat gelukt is :shock: (misschien een paar keer doorlezen, in het uiterste geval maak ik wel een tekening ervan).

Wat zoekend op het forum kwam ik overigens een post tegen die mijn theorie onderschrijft: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=35&t=35167&start=0#p471738

Graag je commentaar en eventuele kromme gedachten aanmerken.Maar zoals ik het nu zie klopt het wel.
Gebruikersavatar
Pjerry

Clublid
Berichten: 1153


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Heeft Nikon ook een fotobewerkingsprogramma met HDR?

Berichtdoor ReneG » do sep 27 2012 7:47 am

Meervoudige belichting is m.i. geen HDR.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Heeft Nikon ook een fotobewerkingsprogramma met HDR?

Berichtdoor Léon Obers » do sep 27 2012 9:10 am

Pjerry schreef:Graag je commentaar en eventuele kromme gedachten aanmerken.Maar zoals ik het nu zie klopt het wel.

Een interessante uiteenzetting. Ik moest het inderdaad wel verschillende keren lezen, om het goed te kunnen volgen. Volgens mij klopt het inderdaad wel.
Anders als bij "film" waar meervoudige belichting alleen een optelling is van licht van meerdere opnamen, heb je digitaal wel meerdere mogelijkheden om beeld direct met elkaar te "mixen", wat geen optelling hoeft te zijn maar ook een middeling van signaal zou kunnen inhouden. Die twee verschillende benaderingen wordt digitaal in de camera door Nikon dan mogelijk benoemd als "versterking" of "middeling"?

Het aardige is wel dat het draadje waar je naar verwijst, ikzelf daarin wel een opmerking maak als "Interessant, een soort van HDR?"
Het draadje (en wat ik daarin opmerkte) was ik inmiddels vergeten. :|

Iets om praktisch toch eens uit te proberen om te kijken van wat Pjerry theoretisch uiteen heeft gezet, ook als zodanig in het beeld terugkomt. In dat andere draadje de opmerking van ReneG die kennelijk ook eens iets had geprobeerd kwam voor de hoge lichten wel op uitgebeten stukken uit. Jolande refereert alleen aan de donkere stukken. Het bleef toen kennelijk toch een open vraag.

De winst van 1/3 stop boven en onder in je voorbeeld hierboven beschreven is te weinig om de compleet benodigde 12 EV te overbruggen (je komt dan nog 1 1/3 EV te kort), terwijl je wel de extra belichtingen hebt gemaakt die als combinatie de volledige omvang overbruggen (1 stop onder en boven de 10 EV -----> 12 EV).

Bij een goede combinatie van beelden om een groter dynamisch bereik te overbruggen ben ikzelf eerder geneigd om hoge lichten van de "middelste" opname "te vervangen / in te vullen" door beeld van een krapper belichte opname, zonder daarin tevens een overbelichte andere opname in mee te nemen die bedoeld is om de donkere partijen op te helderen, want die verstoort dat weer voor de hoge lichten.
Andersom bij de donkere partijen alleen beeld wat ruimer belicht is "in te poetsen" in een te donkere "middelste" opname, zonder daarin tevens een onderbelichte andere opname in mee te nemen die bedoeld is om de lichte partijen donkerder te maken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Heeft Nikon ook een fotobewerkingsprogramma met HDR?

Berichtdoor RVK » do sep 27 2012 10:44 am

Eerst even samenvatten waar we over praten

HDR meerdere opnamen met verschillende belichting optellen, al dan niet met via een bepaalde methodiek, wat een HDR file geeft bv Radiance RGBE of Open EXR, verder als file niet zo bruikbaar daarom tonemapping om om te zetten in een bv afdruk/schermbeeld/JPEG.

Merging meerder opnamen met verschillende belichting optellen, maar dan alleen de goed belichte delen (rest wordt weg gegooid). Het resultaat is geen HDR file al hoewel dikwijls daarna toch nog een (gedeelte van) tonemapping wordt toegepast. (veel programma's die het over HDR hebben gebruiken in werkelijkheid merging)

LDR, enkele RAW opname waarbij we er van uit gaan dat het RAW beeld meer bereik heeft dan het gewenste eindproduct (beeld/afdruk), daarom wederom weer door (delen van) tonemapping te gebruiken om te zetten.

Stacking meerdere opnamen, met gelijke belichting, optellen en dan middelen, geen HDR bestand.
Kan bv gebruikt worden om ruis te verwijderen, beeldsignaal constant, ruis variabel dus is die dan te bepalen en er vanaf te trekken.

Tonemapping is (o.a) een vorm van compressie die als het goed wordt toegepast het gehele beeld samenperst maar de onderlingen verhoudingen niet verstoort.

De camera gebruikt altijd ook een vorm van compressie, en wel via een compressie curve, om de lineaire informatie van de sensor bv 12/14 bit te comprimeren naar 8 bit voor JPEG/plaatje op scherm. Hierbij wordt echter informatie weggegooid, de stappen in de schaduwen en hoge lichten worden kleiner gemaakt terwijl het midden gelijk blijft. (compressie via een curve geeft altijd verlies)

Nu het rekenvoorbeeld eerder.

3 opnamen met een bereik van 10 EV op een onderwerp van 12 EV.

Volgens de berekening krijg je de waarden van 1-12 omgezet naar 1-10:

0 – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 – 11 – 12
0 – 1/3 – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 9 2/3 – 10

Als je dit grafisch uitzet zie je dat het lineaire verloop van het onderwerp door een curve wordt gecomprimeerd. Je gooit dus in de schaduwen en hoge lichten veel informatie weg. ( en vooral in de schaduwen heb je al zo weinig bitts)

( bv. 0 – 1 = 1 EV wordt 0 – 1/3 = 1/3 EV, 1 – 2 = 1 EV wordt 1/3 – 1 = 2/3 EV)

En nu is dit 12 EV naar 10 EV, zou je 14/16/18 EV naar 10 EV brengen dan gaat er nog veel meer informatie verloren.

Bovenstaand heeft dus niets met HDR te maken, maar meer met hoe de camera (D7000) met meervoudige belichtingen omgaat en hoe je hiermee, met compressie, iets kan winnen.

Het werkt wel maar of dit bruikbaar is , is aan de gebruiker en wat hij acceptabel vindt

Sommige nieuwe camera's hebben wel een HDR functie alhoewel meestal ook hier dan merging wordt toegepast.

Of deze functie nut heeft weet ik niet, bij de camera is meestal niets in te stellen terwijl bij HDR programma's vele instellingen mogelijk zijn. ( global en local compressie, curves, local contrast, etc. )

Daarom is mijn persoonlijke mening dat je met het gebruik van een HDR programma en wat achtergrond informatie veel betere resultaten kan verkrijgen

Dus gewoon experimenteren

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 955


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Heeft Nikon ook een fotobewerkingsprogramma met HDR?

Berichtdoor Léon Obers » do sep 27 2012 11:23 am

RVK schreef:Daarom is mijn persoonlijke mening dat je met het gebruik van een HDR programma en wat achtergrond informatie veel betere resultaten kan verkrijgen

Dus gewoon experimenteren

"Kan" verkrijgen, misschien? Ik zie namelijk hoogst zelden mooi uitgevoerde HDR beelden. Het meeste is behoorlijke "bras" met vreemde kleuren, "halo's" waar maskers hebben gezeten, onnatuurlijke contrastwerking. De meeste resultaten kunnen me niet bekoren.
Het zou me niet verbazen als die standaard HDR tools die nu in een paar camera's zitten een beter resultaat geven dan wat de meeste mensen uit die HDR programma's halen. Heb daar echter nog geen voorbeelden van gezien. Ik ben benieuwd.
Inderdaad, gewoon verder experimenteren.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Heeft Nikon ook een fotobewerkingsprogramma met HDR?

Berichtdoor Mieke53 » do sep 27 2012 11:55 am

Ja ik dacht al dat het om een soort meerv. belichting moest gaan, Nikon D80 (die ik heb) doet dat met 2 foto's.
Echte HDR doe ik meestal met 5 foto's en inderdaad het trapje is dan zo gemaakt.
Toch is de Bracketing knop met 3 foto's ook niet onaardig alleen speelt wel mee dat het uitmaakt hoe je daarna doorbewerkt.
Enfin, genoeg linkjes om e.e.a. even uit te testen.
Dus ook jij hartelijk bedankt voor je meedenken en de bijgevoegde link. :)
Vr.gr.
Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Heeft Nikon ook een fotobewerkingsprogramma met HDR?

Berichtdoor EdwardIsom » zo aug 27 2017 12:25 pm

RVK schreef:Er is een helboel gratis software te krijgen bv

http://www.easyhdr.com/download-basic.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Of

http://www.hdrlabs.com/picturenaut/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En er is vast nog veel meer te verkrijgen, ik stel op dit moment een workshop HDR samen en ben tegen een heleboel (gratis) software aangelopen dus gewoon even zoeken

RVK


Dank je! Ik heb Aurora HDR https://aurorahdr.com gekocht, maar ik wil gratis software proberen. Ik heb gehoord dat Nik collectie nu vrij is en het is niet slecht. Waar?
Gebruikersavatar
EdwardIsom

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Heeft Nikon ook een fotobewerkingsprogramma met HDR?

Berichtdoor Highlander » ma aug 28 2017 7:30 am

Dat zou je Hier kunnen vinden.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6480


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten