WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor george013 » ma okt 29 2012 8:27 pm

Toch vreemd.
De gelijke basis van die foto's is de NEF, die is voor alle drie de foto's gelijk. De correctie is telkens anders, die wordt dan weergegeven obv de uitgerekende pixelmap-waardes.
Ik vraag me nog steeds af waar die grafiek op gebaseerd is. Het is een lijn in een ongedefinieeerde assenstelsel en geeft getalsmatig een goniometrische verhouding aan.
George
george013



Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor GdP » ma okt 29 2012 9:30 pm

‘Meting binnen kader’ gebruik je wanneer de scène door verschillende lichtbronnen wordt verlicht.

Met deze mogelijkheid selecteer je dat gedeelte dat wordt verlicht door de lichtbron waarop je de witbalans wilt instellen.



Het geval van één punt is bruikbaar wanneer er sprake is van één lichtbron.
GdP



Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor george013 » ma okt 29 2012 10:33 pm

Mi gebruik je het meten binnen een kader als je referentie-oppervlak niet homogeen is. Stel je gebruikt een straattegel als referentie, daar zit een structuur in. Om te voorkomen dat een bepaalde kleur gaat overheersen gebruik je een kader. Je middelt. Bij een grijskaart mag dat niet uitmaken.
Wat ik geleerd heb is dat een seriematige verwerking van de witbalans obv een grijspuntje gebeurt op sensorniveau, de NEF, en dat de weergave mbv het rood/blauw-grafiekje gebaseerd is op de pixelmap-niveau van de betreffende foto. Waarvan nog steeds niemand weet wat die assen voorstellen.
George
george013



Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor Léon Obers » di okt 30 2012 2:44 am

george013 schreef:Ik vraag me nog steeds af waar die grafiek op gebaseerd is. Het is een lijn in een ongedefinieeerde assenstelsel en geeft getalsmatig een goniometrische verhouding aan.

........de weergave mbv het rood/blauw-grafiekje gebaseerd is op de pixelmap-niveau van de betreffende foto. Waarvan nog steeds niemand weet wat die assen voorstellen.


Het is wat moeilijk uit te leggen, en misschien lukt het me niet, (ik kan geen handen gebruiken voor aanvullende gebaren) maar probeer er toch een voorstelling van te geven. Misschien moet je het meerdere keren doorlezen.

Die rode en blauwe lijn als correctie staat voor de correctie in kleurtemperatuur.
Een variatie in Kleurtemperatuur is voornamelijk een variabele waarde in het rode en blauwe kanaal. Vandaar de rode en blauwe kleur van die lijnen in het menu.

Verder heb je bij kleurtemperatuur feitelijk geen verschil in het "zwartpunt". Als er geen licht is heb je geen kleur, zwart is altijd zwart. Lichte tinten zijn feitelijk wel veranderlijk. Niet zozeer het allerhoogste uitgebeten wit waarbij alle waarden clippen, maar er net onder op het punt waarbij één of twee kanalen net op de helderste waarde uitkomen, en het andere kanaal (of twee kanalen) door de verkeerde kleurtemperatuur verder onder de maximale helderheid blijven. Een warme kleurtemperatuur is dan rood/geel van tint in de heldere lichten, een koele kleurtemperatuur blauw van tint.
Dus feitelijk lopen daar de waarden voor het blauwe en rode kanaal uiteen, die komen niet bij elkaar op dezelfde maximale waarden.
Denk bijvoorbeeld ook aan de helderheid van een monitor bij kalibreren. Afhankelijk van de kleurtemperatuur worden andere helderheidswaarden voor het maximale "wit" gegeven wat de monitor moet afgeven voor elk individueel RGB kanaal.
Vroeger bij video met een ouderwetse videocamera met kathodebuis, was dat het "witten" van de video-camera. Vandaar de naam "wit-balans".

Dat verschil, aan de ene zijde "zwart" wat geen tint heeft, blijft altijd op het 0-punt.
Grafisch weergeven is dat de rode en blauwe lijn links onderaan in het menu, wat niet verandert. Dat zit op het 0-punt.
"Wit" of bijna wit in kleur, is de variabele afhankelijk van de kleurtemperatuur.
Weergegeven rechts bovenaan, waar de twee eindpunten voor het rode- en blauwe kanaal uiteenlopen als het afwijkend moet worden ingesteld.

Bij een correct ingestelde witbalans heb je geen correctie nodig, en lopen de rode en blauwe lijn volgens gamma 1 (invoer is hetzelfde als uitvoer).
Indien wel correctie nodig is (zoals het voorbeeld hieronder) loopt het rode kanaal naar de ene kant, het blauwe kanaal naar de andere kant.

Afbeelding


Omdat de rode en blauwe lijn na grijsmeting enkel het verschil aanduidt met een waarde afwijkend van de ingestelde of gebruikte kleurtemparatuur bij auto witbalans, bracht mij eerder de verwarring dat het niet zou werken om hierbij een vaste waarde-optelling van een grijsmeting over opnamen met verschillende kleurtemperaturen heen te zetten. Er wordt echter geen vaste waarde-optelling gebruikt over een variabel auto witbalans, maar de grijsmeting is "absoluut", waarbij terug gerekend wordt "over de ingestelde of gemeten kleurtemperatuur heen".


Weergegeven als vrij voorbeeld in een simpele cijfercombinatie om het je wat makkelijker voor te kunnen stellen.

gemeten verschil met grijswaarde meting = -50
de "camera-instelling" had als waarde 250
de werkelijke waarde moet dan 200 zijn

Die waarde van 200 als werkelijke waarde neem ik mee naar een "tweede opname"
de "camera-instelling" als waarde daarvan is echter 312
In dat geval moet er met -112 gecorrigeerd worden om op waarde 200 te kunnen uitkomen.

De eerdere waarde van 200 als werkelijke waarde neem ik ook mee naar een "derde opname"
de "camera-instelling" als waarde daarvan is echter 140
In dat geval moet er met +60 gecorrigeerd worden om op waarde 200 te kunnen uitkomen.


Zie de "cijfers" van de voorbeelden hierboven nu echter als "Mired" waarden = de reciproke waarde voor kleurtemperatuur.
Ook een instelling van de camera in kleurtemperatuur is als een "Mired"-waarde uit te drukken.
Waarom Mired waarden?
Mired waarden zijn lineaire waarden die simpel op te tellen zijn en af te trekken. Kleurtemperatuur in graden Kelvin is dat niet.
Zie voor meer uitleg van de begrippen Mired: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mired
Kleurtemperatuur (+ Mired): http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor george013 » di okt 30 2012 8:46 am

Leon,
Ik probeer het te plaatsen in het traject van hoe wordt de kleur van een foto-pixel bepaald door de sensor-pixels. Simpel gesteld wordt de foto gevormd door voor elke sensor-pixel een 3-kanaalswaarde te bereken obv de omliggende pixels. In deze formules, er zijn er meerdere, kun je correctiefactoren toevoegen. Voor zover ik het denk te begrijpen, wordt een kleurtemperatuur als correctiefactor in deze formules ingevoerd en vind er een herberekening plaats van de sensor-info, het RAW-bestand.

Bij het corrigeren van de witbalans middels een grijspuntje worden de R en B kanalen zodanig aangepast dat het aangewezen referentiepuntje/gebied gelijke waarden R,G en B krijgen. Deze verandering wordt vertaald in een correctiefactor. In mijn gedachtengang is dit een correctiefactor op de gehanteerde fomule om van sensor-info tot foto-info te komen.
Deze correctiefaktor wordt grafisch weergegeven in een grafiek met bijbehorende waardes. Deze lijken de tangens te verbeelden.

In het door jou geschetste beeld ga je uit van het foto-bestand, een 3-kanaals 24-bits pixel, dat gecorrigeerd moet worden op R en B. Ik geloof niet in een absolute correctiewaarde, deze zal een parallelle verschuiving zien terwijl het een draaiing om een 0-punt, zwart, zou moeten zijn.
Het is jammer dat je de foto's hebt weggehaald. Ik had er een paar vragen over.

George
george013



Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor Léon Obers » di okt 30 2012 9:47 am

george013 schreef:Het is jammer dat je de foto's hebt weggehaald. Ik had er een paar vragen over.

Ik heb geen foto's weggehaald, misschien is er een storing van de server, die is nu niet bereikbaar. Mijn andere domein (op een andere server) doet het wel. Misschien dat het later is opgelost, anders ga ik een mailtje sturen naar de host-provider wat er aan de hand is.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di okt 30 2012 9:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor Maud » di okt 30 2012 9:50 am

Allen,

Ik vind het super om te lezen dat het WB balans in serie verwerken met grijskaart niet zo eenvoudig is als we dachten :roll: :D

Voor alle duidelijkheid ik heb de WB vooraf vast ingesteld met Liveview en dit heb ik de hele serie zo gelaten. Dus NIET op automatisch, zo slim was ik die middag.

Maar ik ga alles nog een keer doorlezen om te snappen hoe ik het beste nu de WB kan verwerken in serie batch :mrgreen:

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor Johan1025 » di okt 30 2012 9:52 am

lastig maar leerzaam !!! Waarvoor dank
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025
Gebruikersavatar
Johan1025

Forumlid
Berichten: 558


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor Léon Obers » di okt 30 2012 9:59 am

Maud schreef:Ik vind het super om te lezen dat het WB balans in serie verwerken met grijskaart niet zo eenvoudig is als we dachten :roll: :D

Het is dus feitelijk juist makkelijker ben ik er met de test achtergekomen. Hoe je de wit-balans ook hebt ingesteld, maakt niet uit voor de foto's die je onder dezelfde omstandigheden hebt gemaakt. Met de grijsbalans meting zoals Jur die heeft laten zien kun je die van de ene opname naar de andere opnamen plakken. Het wordt met de eerdere setting van de camera (en als tag in het bestand) verdisconteerd.
Zie eerdere test: viewtopic.php?p=569700#p569700
(de server / plaatjes doen het weer).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: WB in serie verwerken met grijskaart ViewNX2/Capture

Berichtdoor Maud » do nov 01 2012 1:27 pm

Léon Obers schreef:
Maud schreef:Ik vind het super om te lezen dat het WB balans in serie verwerken met grijskaart niet zo eenvoudig is als we dachten :roll: :D

Het is dus feitelijk juist makkelijker ben ik er met de test achtergekomen. Hoe je de wit-balans ook hebt ingesteld, maakt niet uit voor de foto's die je onder dezelfde omstandigheden hebt gemaakt. Met de grijsbalans meting zoals Jur die heeft laten zien kun je die van de ene opname naar de andere opnamen plakken. Het wordt met de eerdere setting van de camera (en als tag in het bestand) verdisconteerd.
Zie eerdere test: viewtopic.php?p=569700#p569700
(de server / plaatjes doen het weer).


Ik ga het zo eens oefenen, pak een aantal originele NEF weer uit archief :)
Gisteren op clubavond Zuid Holland ook aantal tips gekregen..

Ik heb weer wat te oefenen hahahahaha

Dank allen!
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten