NEF naar RAW omzetten voor photoshop

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

NEF naar RAW omzetten voor photoshop

Berichtdoor fenna » do jan 10 2013 8:44 pm

Misschien snap ik er helemaal niets van maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien! Het zit zo:
Ik heb een Nikon D200 en had CS2. Heb ook Bridge geinstaleerd en de pluginn van Camera raw 3.7. Nog steeds kon ik niets openen in Camera raw.
(Ik ben nu CS6 aan het downloaden!!)

Ik denk dat het komt omdat hij de NEF bestanden niet herkent.
In wat voor bestand moet ik de NEF bestanden omzetten wil photoshop ze herkennen en hoe doe ik dat. Of is dit niet nodig met CS6? Ik snap er helemaal niets meer van. Wie kan mij duidelijk uitleggen wat ik moet hebben en in wat voor bestand ik dat NEF moet omzetten.

Alvast heel erg bedankt namens een leek in dit soort dingen.

Groetjes Fenna.
fenna



Onderwerp:

Re: NEF naar RAW omzetten voor photoshop

Berichtdoor Kroontje » do jan 10 2013 8:50 pm

Hallo Fenna

Wat je zou kunnen doen is LR4 gebruiken voor je NEF files. Daar kan je de bewerking op loslaten die jij wilt.
Daaruit kan je ook DNG , Tiff en JPG naar Photoshop krijgen.
Dat kan evt vanuit LR4 als een smart opject of gewoon in CS2 openen.

LR4 ondersteunt vele Nikon bodie's en bijhorende NEF files

Tuurlijk kun je CS6 wel nemen als je budget groot genoeg is ;)

Groet Kroontje

PS Welkom op het forum
Kroontje



Onderwerp:

Re: NEF naar RAW omzetten voor photoshop

Berichtdoor pveenstra » do jan 10 2013 9:03 pm

In principe kan PS met een plugin direct aan de slag met NEF's. Maar het ligt wel aan de combinatie van versie van PS en de camera. Hoe dat zit met CS2 of CS6 en D200 weet ik niet, maar dat is wel uit te zoeken. De plugin heeft nl ook een versie nummer en op internet kan je dan vinden voor welke camera het werkt.
Wil je eerst met een apart programma de NEF omzetten, kan je natuurlijk LR gebruiken, maar ook ViewNX, dat gratis te downloaden is. Je zet de bestanden dan het beste om naar TIFF, want daarin zit (net als in RAW) geen compressieverlies.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NEF naar RAW omzetten voor photoshop

Berichtdoor smitsfotografie » za jan 12 2013 2:25 pm

Je hoeft helemaal niets om te zetten Photoshop CS 6 kan gewoon met je D200 nef bestanden werken.
Maar eigenlijk doet dat de Camera raw plugin, maar Adobe heeft de verschrikkelijke gewoonte om, als er een nieuwe
Photoshop komt om dan meteen een nieuwe camera raw plugin te maken, die alleen maar met die laatste versie werkt.
En worden de ouder camera raw plugins dan niet meer bij gewerkt, dus je moet je altijd afvragen wat was eerder
de camera of Photoshop, zoals in jouw geval, Photoshop CS2 was eerder dan de D200, ondertussen had Adobe
een hogere Photoshop uitgebracht, gevolg CS2 onder steunt de nef bestanden van D200 niet meer.

Als Nikon of ander merk, nu een nieuwe camera uitbrengt dan zal deze alleen worden ondersteunt door Photoshop CS6.

Dit is echter niet alleen de schuld van Adobe, want de camera makers maken bij iedere camera ook een andere raw bestand.
Dus een nef bestand van een D200 is niet het zelfde nef bestand als bijvoorbeeld de D3.

De enige constante raw bestand is de Adobe DNG, je kunt via de Adobe site, gratis een convertor downloaden, waarmee je de Nef bestanden
kunt omzetten naar DNG en deze zijn ook in wat oudere Photoshop/lightroom te bewerken.
De convertor werkt wel steeds met de laatste nieuwe camera raw plugin.
Gebruikersavatar
smitsfotografie

Clublid
Berichten: 201


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NEF naar RAW omzetten voor photoshop

Berichtdoor Hans Braakhuis » za jan 12 2013 2:46 pm

Download het gratis Nikon View NX2 en converteer dan een NEF naar een TIFF
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten