Fotobeveiliging

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Fotobeveiliging

Berichtdoor brasil » di jan 15 2013 8:17 pm

Beste forumleden,

Onlangs ben ik op vakantie geweest 'Costa Rica' en heb een hele verzameling slechte, matige en enkele goeie foto's mee teruggenomen. Na de reis heb ik o.a. het reisbureau een positieve mail gestuurd dat alles perfect was verlopen, veel groen en natuur gezien en enkele foto's bijgevoegd ter illustratie. Ik kreeg een mail terug met de vraag of ze mijn verslag mochten gebruiken als positieve recensie en eventueel de foto's. :)

Als niet professioneel maak ik me er niet te erg druk om, maar ik kreeg via verschillende kanten te horen dat ik selectiever met mijn foto's om moest gaan! Dat ik ze moest beveiligen. Nu is mijn vraag hoe beveilig je foto's zonder dat ze onbruikbaar worden maar dat de persoonlijke gegevens per foto gehandhaafd blijven. Ik neem aan dat dit al eens aan de orde is gekomen?

Het gaat bijvoorbeeld om de volgende fotos.
Afbeelding

&

Afbeelding

Met vriendelijke groet, Victor
Nikon ofcourse.
Gebruikersavatar
brasil

Forumlid
Berichten: 47


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobeveiliging

Berichtdoor Rictap » di jan 15 2013 8:18 pm

Je zou ze kunnen bewerken met een watermerk programma ...
Rictap

Forumlid
Berichten: 27



Onderwerp:

Re: Fotobeveiliging

Berichtdoor Jaap_van_Ekris » di jan 15 2013 10:12 pm

Allereerst gave foto. Zeker de 1e is erg leuk.

Selectiever met materiaal omgaan is een beetje een gevoelskwestie. Je kunt maatregelen nemen, maar soms is het ook gewoon leuk om je eigen reisverslag ergens terug te lezen, met je eigen foto's. Je kunt soms partijen wat geld aftroggelen, maar bedenk ook dat soms de reacties van mensen meer waard zijn dan die paar tientjes die je er voor vangt. Je kunt wel aanvullende afspraken maken (alleen bij jou reisverslag, niet als algemeen beeld op de volgende brochure :)), zodat ze in ieder geval niet gaan zwerven.

Jaap
Jaap_van_Ekris



Onderwerp:

Re: Fotobeveiliging

Berichtdoor pveenstra » wo jan 16 2013 9:08 am

Ik vind iemand een mail sturen met een foto niet hetzelfde als de copyright uit handen geven. Copyright blijft bij jou, behalve als je de foto's plaatst op een website die in de voorwaarden heeft staan dat de copyright met het plaatsen wordt overgedragen. Ik meen dat Facebook dat heeft.
Foto's echt beveiligen zonder dat er een watermerk in beeld komt lijkt mij ook wel interessant. Veel foto's worden niet mooier door een logo/watermerk.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobeveiliging

Berichtdoor Léon Obers » wo jan 16 2013 11:54 am

pveenstra schreef:Foto's echt beveiligen zonder dat er een watermerk in beeld komt lijkt mij ook wel interessant.

Voor een paar foto's zoals bij de TS is dat niet interessant om die moeite en de "starkosten" eraan te besteden.
http://www.picscout.com/products-servic ... acker.html
http://www.picscout.com/products-servic ... -work.html
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Fotobeveiliging

Berichtdoor smitsfotografie » wo jan 16 2013 3:29 pm

Foto's echt beveiligen zonder dat er een watermerk in beeld komt lijkt mij ook wel interessant.


Dit kun je in Photoshop al doen, je meld je aan voor $ 99 per jaar bij Digimarc.
Je krijgt dan een nummer, dat je kunt onzichtbaar plaatsen in een foto, via plugin (filters)
en ook al is het bestand bewerkt, verkleint enz. de zoekmachine van Digimarc is in staat om dit watermerk
terug te vinden op het internet en dan wordt de rechthebbende per mail gewaarschuwd.
Meer informatie hier over op deze pagina http://www.digimarc.com/digimarc-for-images
of kijk even in Photoshop>Filtes>digimarc.

Ene een gewaarschuwd mens...............
Gebruikersavatar
smitsfotografie

Clublid
Berichten: 201


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten