Vraagje over foto's.

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Vraagje over foto's.

Berichtdoor Geert Huizing » vr feb 01 2013 4:08 pm

Ik zie bij verschillende presentaties een zwarte of anders gekleurde rand bij de foto's die op dit forum getoond worden.
Mijn vraag is: Hoe maak je zo'n rand om je foto op een simpele manier met b.v. LightRoom.
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr
Gebruikersavatar
Geert Huizing

Forumlid
Berichten: 523


Locatie: N-H
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraagje over foto's.

Berichtdoor Franklin » vr feb 01 2013 4:12 pm

Geert,

Dat, en nog een aantal andere dingen zoals een tekst toevoegen, kun je doen met het programma Bordermaker.

http://www.bordermaker.nl/nl/download/
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Gebruikersavatar
Franklin

Clublid
Berichten: 1101


Locatie: Alphen aan den rijn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraagje over foto's.

Berichtdoor Cookie1397 » vr feb 01 2013 4:43 pm

In LR4 ga bv naar presentatie. Aan de linkerkant contour aanvinken en breedte van het kader kiezen en evt de kleur. Daar onder kun je met de schaduw spelen als je die aanvinkt. Bij afdrukken evt contour aanvinken, hier geen schaduw mogelijkheid (voor zo ver ik weet :| )
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraagje over foto's.

Berichtdoor Kroontje » vr feb 01 2013 4:46 pm

Daarnaast zou je ook FastStone Photo keunnen gebruiken.
Hier kan je ook de foto verkleinen, randje er omheen en veel meer ;)
http://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm

En anders Photoshop zonder kwaliteit verlies.

Groet Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Vraagje over foto's.

Berichtdoor Geert Huizing » vr feb 01 2013 6:59 pm

Faststone lijkt wel handig te werken
Thnxx voor jullie hulp
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr
Gebruikersavatar
Geert Huizing

Forumlid
Berichten: 523


Locatie: N-H
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraagje over foto's.

Berichtdoor throttlemeister » vr feb 01 2013 7:55 pm

Geert Huizing schreef:Ik zie bij verschillende presentaties een zwarte of anders gekleurde rand bij de foto's die op dit forum getoond worden.
Mijn vraag is: Hoe maak je zo'n rand om je foto op een simpele manier met b.v. LightRoom.

Ik gebruik de LR/Mogrify plugin binnen Lightroom. Volledig flexibel en configureerbaar. Border en eventuele text/watermark wordt toegevoegd tijdens de export.

En nog meer plugins van de Photographers Toolbox en Jeffrey Friedl.

De juiste plugins kunnen het leven zoveel makkelijker maken. Beide developers maken hun plugins als donationware beschikbaar, dwz niet gratis maar je bepaalt zelf de prijs.
Gijs

Nikon D800 met MB-D12 | AF-S 14-24/f2.8G ED | AF-S 24-120/f4G | AF-S 50/f1.8G | SB910
www.sport-touring.eu
throttlemeister

Forumlid
Berichten: 88


Locatie: Tussen Rotterdam en Dordrecht.
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraagje over foto's.

Berichtdoor DannySan » za feb 02 2013 8:02 am

throttlemeister schreef:
Geert Huizing schreef:Ik zie bij verschillende presentaties een zwarte of anders gekleurde rand bij de foto's die op dit forum getoond worden.
Mijn vraag is: Hoe maak je zo'n rand om je foto op een simpele manier met b.v. LightRoom.

Ik gebruik de LR/Mogrify plugin binnen Lightroom. Volledig flexibel en configureerbaar. Border en eventuele text/watermark wordt toegevoegd tijdens de export.

En nog meer plugins van de Photographers Toolbox en Jeffrey Friedl.

De juiste plugins kunnen het leven zoveel makkelijker maken. Beide developers maken hun plugins als donationware beschikbaar, dwz niet gratis maar je bepaalt zelf de prijs.


Bedankt throttlemeister voor de tip over Mogrify!
Ik heb deze gisteravond binnen LR4 gevoegd (nu nog de opties en instellingen even juist zetten).
5 euro voor een programma dat zich in het export-proces van LR4 nesteld qua mogelijkheden, en ik dus alles in 1 workflow hou: super!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraagje over foto's.

Berichtdoor Puma » wo feb 06 2013 11:44 pm

In Photoshop kan je het doen door te kiezen voor "Edit" in het menu bovenaan en vervolgens voor "Stroke...".

Als je hiervoor een actie (action) aanmaakt kan je daarmee een hele map met foto's een randje geven. Scheelt weer wat werk. Als je niet wilt dat het ten kosten gaat van je foto maak je eerst de canvas groter en geef je daarna de stroke mee. Je kan dan ook je background layer de kleur geven waarin je de rand wil hebben.
Nikon D5100
Nikon AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR
SanDisk Ultra II SDHC 16GB
Gebruikersavatar
Puma

Forumlid
Berichten: 39




Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten