Versies PS en Camera Raw

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Versies PS en Camera Raw

Berichtdoor schippie » ma feb 18 2013 11:46 am

In de draadjes hieronder lees ik nogal eens over problemen met PS versies/ Raw converters etc. Ik had die ook: camera er niet bij, content aware werkt fantastisch maar zit pas vanaf ik geloof CS5 erin, tutorials, boeken gaan altijd net over een andere versie.
Het is altijd vervelend als je niet de laatste versie hebt van een programma , maar ja die updates zijn ook echt niet voor niks (die software mensen moeten toch ook (goed) leven).
Wellicht weten velen van jullie dit al maar toch:
Er is nu een betrekkelijk eenvoudige oplossing, ook niet voor niks maar ja een nieuw lensje kost ook nogal wat.
je kunt voor nog geen € 25 per maand een abonnement nemen op PS , werk /zit je in het onderwijs dan kost het zelfs maar een fractie van dit bedrag. Wat krijg je dan ?
Een altijd up-to-date versie van PS, Bridge en Camera-Raw , volkomen legaal geen risico's.De updates zijn gedurende het abonnement gratis.
Om misverstanden te vermijden : ik werk niet voor Adobe en heb ook geen aandelen, maar ik heb na lang rommelen met oude, al dan niet legale versies het besluit genomen.Kost me € 25 per maand maar ben van alle gezeur af , wel zorgen voor een redelijk snelle computer , vooral het werkgeheugen is belangrijk liefst 8 Gig, 4 gaat redelijk, 1 is een crime.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Versies PS en Camera Raw

Berichtdoor throttlemeister » ma feb 18 2013 1:15 pm

Ik weet niet hoe jij aan 25 euro komt, maar als ik naar de prijzen kijk van Adobe Creative Cloud, dan staat daar toch echt 92,24 per maand (of 61,49 p/m als je gelijk voor een jaar gaat). Dat is toch zo'n 4x zo veel als wat jij roept. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ga echt niet tussen de 750 en 1100 euro per jaar uitgeven om tijdelijk gebruik te mogen maken van een paar programma's. Het is een stuk goedkoper om gewoon los Photoshop aan te schaffen. Het is leuk om te zeggen dat je CSx hebt, maar de meeste mensen zouden niet eens weten wat ze met InDesign of Illustrator moeten tenzij ze toevallig werken in de uitgevers wereld.

En voor de hobby (zoals ik denk de meesten hier) heb je een fractie van zelfs de prijs van een losse Photoshop gewoon Lightroom + Photoshop Elements en kun je alles doen wat een normaal mens voor zijn fotografie zou moeten kunnen en meer. En dat kun je dan verder jaren blijven gebruiken zonder extra kosten, want niet iedereen koopt elk jaar een nieuwe computer en de nieuwste camera.
Gijs

Nikon D800 met MB-D12 | AF-S 14-24/f2.8G ED | AF-S 24-120/f4G | AF-S 50/f1.8G | SB910
www.sport-touring.eu
throttlemeister

Forumlid
Berichten: 88


Locatie: Tussen Rotterdam en Dordrecht.
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Versies PS en Camera Raw

Berichtdoor throttlemeister » ma feb 18 2013 1:22 pm

Het is ook niet goedkoper, want aangezien er ongeveer elke 2 jaar een nieuwe CS versie uit komt, betaal je feitelijk gewoon een vergelijkbaar bedrag over een periode van 2 jaar. Met een groot verschil: op het moment dat je stopt met betalen, heb je ook gelijk niks meer om je bestanden van de afgelopen 2 jaar mee te openen. Handig!
Gijs

Nikon D800 met MB-D12 | AF-S 14-24/f2.8G ED | AF-S 24-120/f4G | AF-S 50/f1.8G | SB910
www.sport-touring.eu
throttlemeister

Forumlid
Berichten: 88


Locatie: Tussen Rotterdam en Dordrecht.
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Versies PS en Camera Raw

Berichtdoor gijs sandberg » ma feb 18 2013 1:24 pm

Beste S,
Eens met mijn naamgenoot.
De update politiek van Adobe staat ook mij tegen, en is vaak te traag bij het verschijnen van nieuwe kamera's.
Ik raad mensen aan om gewoon een actuele PS-Elements aan te schaffen, dat is een overzichtelijk bedrag en kan diverse dingen die in Nikon sofwtware minder gemakkelijk zijn.
De volledige Adobe PS is een pakket dat een aanzienlijke investering in geld en tijd vraagt.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Versies PS en Camera Raw

Berichtdoor schippie » ma feb 18 2013 4:21 pm

De genoemde prijs van 92 euro is voor het hele pakket van Creatief Suite ,inclusief oa Indesign iets wat je als fotograaf echt niet nodig hebt. Even verder kijken dan zie je dat PS (plus Raw en Bridge) alleen € 24,59 kost bij een jaar abonnement.
Of je dat veel of teveel vindt moet ieder voor zich weten, vanzelfsprekend is Lightroom ook prima net als Aperture voor Mac.
Daarom als je PS wilt gaan gebruiken moet je de investering in geld en tijd er voor over hebben en lijkt mij (maar wie ben ik) € 25 per maand niet slecht tov een aankoop van rond de € 900 plus iedere zoveel jaar een upgrade van tegen de € 300 .
Dat Adobe (en Microsoft en Apple) af en toe vreemde beslissingen neemt tav update en prijspolitiek ben ik het geheel eens, maar ja wat doen we eraan ?
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Versies PS en Camera Raw

Berichtdoor throttlemeister » ma feb 18 2013 4:45 pm

Voor foto's is Lightroom zelfs beter dan Photoshop; Lightroom is een digitale doka, Photoshop is voor speciale bewerkingen. En voor de meeste van die bewerkingen, kunnen hobbyisten ook prima met Elements toe (89 euro ipv 600).

Maar zelfs als je perse Photoshop wilt gebruiken, is gewoon kopen goedkoper. Zeker als je al een oudere versie hebt. Een upgrade kost nl 'slechts' iets van 275 euro, terwijl 2 jaar abo je 600 euro lichter maakt.

Daarnaast zet je jezelf gewoon vast: als je niet meer wilt betalen, heb je ook geen software die je kunt gebruiken. Terwijl je een losse licentie zo lang kunt gebruiken als je wilt. Een hoop mensen slaan met Photoshop en/of CS steeds 1 versie over met upgraden, dus als je dan 1x in de 4 jaar 275 euro moet aftikken voor een upgrade, kost je dat feitelijk maar iets van 6 euro per maand.
Gijs

Nikon D800 met MB-D12 | AF-S 14-24/f2.8G ED | AF-S 24-120/f4G | AF-S 50/f1.8G | SB910
www.sport-touring.eu
throttlemeister

Forumlid
Berichten: 88


Locatie: Tussen Rotterdam en Dordrecht.
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten