Donkerder na exporteren Lightroom

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Re: Donkerder na exporteren Lightroom

Berichtdoor Kaaskroket » ma mar 11 2013 4:48 pm

"De een is een screenshot, de ander een uitvoer vanuit Lightroom. Precies datgene wat het verschil uitmaakt, ongeacht op welk systeem dat je dat doet."
Nee dat maakt het verschil niet. Lightroom hoort de preview zoals je hem ziet in Lightroom te exporteren, maar dat gebeurt dus niet.

Laten we even wachten tot ik Windows 7 helemaal klaar heb, daarna verder praten. We begrijpen elkaar niet helemaal, dat gaat hopelijk na de installatie duidelijk worden.
Kaaskroket



Onderwerp:

Re: Donkerder na exporteren Lightroom

Berichtdoor Kaaskroket » ma mar 11 2013 5:40 pm

Probleem opgelost!

Lightroom exporteerde alles meer dan prima, het probleem is de weergave van Windows 8. Elke weergave die Windows 8 doet, dus in browsers, explorers en photoviewer klopte niet... Als ik de in Windows 8 geexporteerde afbeeldingen open in Windows 7 klopt heel de foto.

Bedankt voor de hulp!
Kaaskroket



Onderwerp:

Re: Donkerder na exporteren Lightroom

Berichtdoor iJoost » ma mar 11 2013 6:11 pm

De ene heeft een sRGB-profiel de andere geen kleurprofiel. Bij gebruik van kleurendove software (zoals Internet Explorer) krijg je kleurverschillen. Daarom moet je voor dat doet altijd converteren (niet toekennen) naar sRGB. 'T is jammer, maar het is niet anders. ;-)
iJoost



Onderwerp:

Re: Donkerder na exporteren Lightroom

Berichtdoor Kaaskroket » ma mar 11 2013 6:34 pm

Lees even de rest van het topic door, er is al aangegeven waarom de ene een profiel heeft en de andere niet. Verder is je uitleg niet van toepassing op dit probleem, het ligt aan het colormanagement van Windows 8. Toch bedankt he :)
Kaaskroket



Onderwerp:

Re: Donkerder na exporteren Lightroom

Berichtdoor MauritsD » ma mar 11 2013 6:52 pm

Kaaskroket,

Volgens mij begrijp je nog niet helemaal hoe kleurprofielen werken en ingebed zijn in jou foto's.
Leon en Joost hebben je beiden geprobeerd duidelijk te maken dat het niet iets is van Windows 7 of 8, maar van kleurprofielen in de fotobestanden en hoe de betreffende viewer daarmee omgaat.

Als het nu in Windows 7 wel werkt dan komt dat omdat de viewer daar het kleurprofiel negeert of bij gebrek daar aan toevallig de juiste heeft gekozen.
Als bijvoorbeeld in LR AdobeRGB wordt gebruikt en in de screenshot niets of sRGB, dan kan je deze verschillen tegenkomen.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Donkerder na exporteren Lightroom

Berichtdoor Onno » ma mar 11 2013 6:56 pm

Lightroom gebruikt zoals eerder gemeld intern de Prophoto RGB kleur-werkruimte. Previews die worden aangemaakt binnen de bibliotheek hebben AdobeRGB kleurruimte.
Als je een foto als JPG exporteert naar sRGB kleurruimte is het zeker mogelijk dat deze in een fotoviewer er iets anders uitziet dan de bronfoto binnen Lightroom.

Dit effect zal hetzelfde zijn op Windows 7 of 8 want dit staat volledig los van het besturingssysteem.
Zonde van het werk om de PC te herinstalleren. Tenzij je dat juist leuk vindt... :-)
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donkerder na exporteren Lightroom

Berichtdoor throttlemeister » ma mar 11 2013 7:00 pm

iJoost schreef:De ene heeft een sRGB-profiel de andere geen kleurprofiel. Bij gebruik van kleurendove software (zoals Internet Explorer) krijg je kleurverschillen. Daarom moet je voor dat doet altijd converteren (niet toekennen) naar sRGB. 'T is jammer, maar het is niet anders. ;-)

IE is niet kleurendoof (meer).

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
Gijs

Nikon D800 met MB-D12 | AF-S 14-24/f2.8G ED | AF-S 24-120/f4G | AF-S 50/f1.8G | SB910
www.sport-touring.eu
throttlemeister

Forumlid
Berichten: 88


Locatie: Tussen Rotterdam en Dordrecht.
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Donkerder na exporteren Lightroom

Berichtdoor Kaaskroket » ma mar 11 2013 7:03 pm

Maurits,

De preview in Lightroom was helemaal goed, laten we daar even vanuit gaan. Dus denk heel die screenshot van Lightroom even weg, dat was alleen om te laten zien hoe ik de foto bewerkt heb. Na het exporteren met sRGB wordt de foto op Windows 8 in Ifranview, Internet Explorer, Google Chrome, Safari Firefox, Windows 8 Photo, Photoviewer en elk ander programma verkeerd weergegeven.
Als ik de afbeelding die ik geexporteerd heb van Windows 8 open in Windows 7, wordt hij wel goed weergegeven.

Hierna krijg ik reacties dat er geen kleurenprofiel in de ene foto zit, ja dat is vrij logisch als het een screenshot is. Dit is dus geen geexporteerde afbeelding.

Zelf Adobe geeft aan dat er issues zijn met het colormanagement van Windows 8. Het maakt dus wel degelijk uit of er windows 7 of 8 gebruikt wordt, alle afbeeldingen die windows 8 weergeeft, zien er anders uit dan wanneer ik ze op windows 7 weergeef. Ik heb hier 2 dezelfde schermen naast elkaar staan met op 1 een desktop en op de ander een laptop, ik heb zelfs de kabels omgewisseld.
Dat herinstalleren is de moeite niet, als je in de IT zit heb je OS'en en schijven in spare :mryellow:
Kaaskroket



Onderwerp:

Re: Donkerder na exporteren Lightroom

Berichtdoor Onno » ma mar 11 2013 7:04 pm

throttlemeister schreef:IE is niet kleurendoof (meer).

Vanaf versie 9 inderdaad. Maar veel fotoviewers voor Windows (nog) wel. Let op dat de fotoviewer die je gebruikt colormanagement op de juiste manier ondersteunt.
Of koop een Mac, dat is een duurzame oplossing voor veel colormanagement problemen. (sorry, kan het weer niet laten 8) ).
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donkerder na exporteren Lightroom

Berichtdoor Replay » ma mar 11 2013 7:09 pm

Als er verschil is,dan is het echt minimaal. Ik zie het niet op mijn Mac. Alleen als ik naar mijn eigen SV650S kijk, dan wel. Die is namelijk donkergrijs :lol:

Groeten Roel.
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donkerder na exporteren Lightroom

Berichtdoor Onno » ma mar 11 2013 7:13 pm

Kaaskroket schreef:Zelf Adobe geeft aan dat er issues zijn met het colormanagement van Windows 8.

Komt dat ook op het lijstje met goede redenen om geen Windows 8 te gebruiken. :-)
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donkerder na exporteren Lightroom

Berichtdoor Léon Obers » ma mar 11 2013 9:09 pm

Kaaskroket schreef:Ik heb hier 2 dezelfde schermen naast elkaar staan met op 1 een desktop en op de ander een laptop, ik heb zelfs de kabels omgewisseld.

Dat zegt weinig. Eerder geef je aan dat je scherm niet gekalibreerd is. Twee schermen zullen zonder kalibratie nooit hetzelfde beeld geven.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Donkerder na exporteren Lightroom

Berichtdoor Kaaskroket » ma mar 11 2013 9:18 pm

Als de foto op scherm 1 donkerder is dan op scherm 2, na omwisselen van kabels de foto donkerder is op scherm 2 dan scherm 1 is het vrij duidelijk. Zeker na dit ook met Windows 7 te hebben geprobeerd.
Kaaskroket



Onderwerp:

Re: Donkerder na exporteren Lightroom

Berichtdoor Onno » ma mar 11 2013 9:53 pm

Kaaskroket schreef:Als de foto op scherm 1 donkerder is dan op scherm 2, na omwisselen van kabels de foto donkerder is op scherm 2 dan scherm 1 is het vrij duidelijk. Zeker na dit ook met Windows 7 te hebben geprobeerd.

Lijkt op dat een verschil in signaalsterkte naar de beeldschermen. Als je de videokabels verwisselt, is het dan beter?
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donkerder na exporteren Lightroom

Berichtdoor Kaaskroket » ma mar 11 2013 9:55 pm

Nee dat maakt niet uit, het verklaart namelijk precies me probleem met Windows 8. Ooit heb ik er gewoon een Mac Mini bij om van deze problemen af te zijn.
Kaaskroket




Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten