Lightroom en NAS

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Lightroom en NAS

Berichtdoor Boldey » di apr 16 2013 3:27 pm

Ik kon er zo snel geen onderwerp over vinden.

Ik gebruik Lightroom 4, de catalogus staat op mijn SSD en de NEF's op een externe HDD met USB 2.0 naar mijn mac. En dat werkt volgens mij prima.

Nu wil ik graag een NAS en vroeg me af of het gebruiken van de NEF's sneller gaat via een draadloze NAS dan via een externe HDD via USB 2. Of juist trager. En ten opzichte va USB 3.0?
Gebruikersavatar
Boldey

Forumlid
Berichten: 919


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom en NAS

Berichtdoor Remon » di apr 16 2013 3:31 pm

Boldey schreef:Ik kon er zo snel geen onderwerp over vinden.

Ik gebruik Lightroom 4, de catalogus staat op mijn SSD en de NEF's op een externe HDD met USB 2.0 naar mijn mac. En dat werkt volgens mij prima.

Nu wil ik graag een NAS en vroeg me af of het gebruiken van de NEF's sneller gaat via een draadloze NAS dan via een externe HDD via USB 2. Of juist trager. En ten opzichte va USB 3.0?


een draadloze NAS met zegge, 300 megabit per seconde verbinding, zal nooit even snel zijn als USB 3.0 :)

al kan je wel een kleine externe usb3.0 hdd kopen om op te bewerken en het eindresultaat naar je NAS te exporten :)
Gear: Nikon D90 + Grip - Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G - Nikon AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G - Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G - 2x Nikon Speedlight SB-24
Mijn foto's kunnen soms apart zijn bewerkt!
Gebruikersavatar
Remon

Forumlid
Berichten: 489


Locatie: Heemskerk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom en NAS

Berichtdoor pd5wve » di apr 16 2013 3:32 pm

ik heb het heel even geprobeerd. maar kom tegen traag reaktie problemen aan te lopen. Dus heb het snel weer terug gedraaid.
heb een gb netwerk bedraad. en bestand naar en van nas laden duurt veel te lang zeker met grote bestanden.
Ik fotografeer met een Nikon D700 en een D7000 met een SB910 flitser en mijn lenzen zijn een nikon 28mm 1.8G en een 50mmm 1.8 85mm 1.8d , 24X70 2.8 en een 17 55 2.8
http://www.madebywillemfotografie.nl en Facebook https://www.facebook.com/MadeByWillem
Gebruikersavatar
pd5wve

Forumlid
Berichten: 285


Locatie: De rijp
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom en NAS

Berichtdoor yzf1kr » di apr 16 2013 3:37 pm

Boldey schreef:Ik kon er zo snel geen onderwerp over vinden.

Ik gebruik Lightroom 4, de catalogus staat op mijn SSD en de NEF's op een externe HDD met USB 2.0 naar mijn mac. En dat werkt volgens mij prima.

Nu wil ik graag een NAS en vroeg me af of het gebruiken van de NEF's sneller gaat via een draadloze NAS dan via een externe HDD via USB 2. Of juist trager. En ten opzichte va USB 3.0?


Trager, véél trager.

USB 3.0 haalt in praktijk maximaal ca 3.2Gbit/s = ca 400MB/s

Wireless (802.11N) haalt in praktijk maximaal 400Gbit/s = ca 50MB/s (en dat is erg positief, en neemt heel snel af naarmate je verder van je router/AP zit).
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Lightroom en NAS

Berichtdoor Boldey » di apr 16 2013 3:42 pm

Oke dat is dus geen optie :) Bedankt voor de snelle reacties.
Ik heb nu slechts USB2.0 op mijn witte macbook, die wordt zodra het kan vervangen door 1 met USB 3.0, firewire en thunderbolt, maar heb nu eerst een betere en veiligere backup nodig.
Gebruikersavatar
Boldey

Forumlid
Berichten: 919


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom en NAS

Berichtdoor yzf1kr » di apr 16 2013 3:47 pm

Een extra externe HD, waarop je een kopie zet van de eerste, en op een andere locatie (bij familie, vrienden of werk) opslaat.

Een veiligere en goedkopere backup is er niet, want een NAS is geen backup
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Lightroom en NAS

Berichtdoor justme » di apr 16 2013 3:56 pm

Boldey schreef:maar heb nu eerst een betere en veiligere backup nodig.


yzf1kr schreef:Een extra externe HD, waarop je een kopie zet van de eerste, en op een andere locatie (bij familie, vrienden of werk) opslaat.

Een veiligere en goedkopere backup is er niet, want een NAS is geen backup


kan niet vaak genoeg worden gezegd inderdaad. Een nas is geen backup, het is slechts een vorm van opslag!

Wat je zou kunnen doen is de Nas gebruiken als opslag, en een losse HD als backup. Deze bewaar je bij je (schoon)ouders, of in ieder geval een andere plek dan waar je NAS staat. Dit in verband met risico's als stroomuitval, brand, diefstal of beschadigingen/uitval.

De externe HD gebruik je wanneer jou het uitkomt om te backuppen, en bewaar je dus op een andere locatie zoals hierboven genoemd!

(noot aan mijzelf : koop een externe HD) :mryellow:
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom en NAS

Berichtdoor Remon » di apr 16 2013 4:02 pm

wiebeterpstra schreef:
Boldey schreef:maar heb nu eerst een betere en veiligere backup nodig.


yzf1kr schreef:Een extra externe HD, waarop je een kopie zet van de eerste, en op een andere locatie (bij familie, vrienden of werk) opslaat.

Een veiligere en goedkopere backup is er niet, want een NAS is geen backup


kan niet vaak genoeg worden gezegd inderdaad. Een nas is geen backup, het is slechts een vorm van opslag!

Wat je zou kunnen doen is de Nas gebruiken als opslag, en een losse HD als backup. Deze bewaar je bij je (schoon)ouders, of in ieder geval een andere plek dan waar je NAS staat. Dit in verband met risico's als stroomuitval, brand, diefstal of beschadigingen/uitval.

De externe HD gebruik je wanneer jou het uitkomt om te backuppen, en bewaar je dus op een andere locatie zoals hierboven genoemd!

(noot aan mijzelf : koop een externe HD) :mryellow:


NAS is wel een backup als je meerdere schijven in mirror-RAID heb draaien though.
Gear: Nikon D90 + Grip - Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G - Nikon AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G - Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G - 2x Nikon Speedlight SB-24
Mijn foto's kunnen soms apart zijn bewerkt!
Gebruikersavatar
Remon

Forumlid
Berichten: 489


Locatie: Heemskerk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom en NAS

Berichtdoor justme » di apr 16 2013 4:05 pm

oja? en wat als je huis afbrand? of je nas wordt gejat?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom en NAS

Berichtdoor CaptainHook » di apr 16 2013 4:06 pm

TheDeadPixel schreef:...
NAS is wel een backup als je meerdere schijven in mirror-RAID heb draaien though.

Nope... :twisted: RAID (welke level dan ook) is pertinent GEEN backup!
http://www.digitalefotografietips.nl/na ... en-backup/

RAID is bedoeld om fysieke (individuele) schijfschade op te vangen c.q. er voor te zorgen dat data beschikbaar blijft als er een schijfje uitvalt.
Maar delete (al dan niet opzettelijk) is delete. Hoeveel RAID je ook hebt... :wink:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Lightroom en NAS

Berichtdoor staal571 » di apr 16 2013 4:55 pm

CaptainHook schreef:
TheDeadPixel schreef:RAID is bedoeld om fysieke (individuele) schijfschade op te vangen c.q. er voor te zorgen dat data beschikbaar blijft als er een schijfje uitvalt.
Maar delete (al dan niet opzettelijk) is delete. Hoeveel RAID je ook hebt... :wink:



Maar delete op een backup is toch ook delete dus lijkt dan geen verschil toch ?

Gr peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom en NAS

Berichtdoor Jaap_van_Ekris » di apr 16 2013 5:34 pm

CaptainHook schreef:RAID is bedoeld om fysieke (individuele) schijfschade op te vangen c.q. er voor te zorgen dat data beschikbaar blijft als er een schijfje uitvalt.
Maar delete (al dan niet opzettelijk) is delete. Hoeveel RAID je ook hebt... :wink:
Grootste probleem met RAID is ironisch genoeg dat vaak de RAID-controller de geest geeft:)

Jaap
Jaap_van_Ekris



Onderwerp:

Re: Lightroom en NAS

Berichtdoor Boldey » di apr 16 2013 8:01 pm

Nou ik ben al een heel stuk wijzer, bedankt. Ik dacht dat ik hopeloos ouderwets was door met meerdere externe schijven te werken. En waar ik inderdaad het meest bang voor ben is diefstal of brand. Een schijf met alle NEF's bij familie of vrienden neerleggen lijkt me de beste oplossing. Draag nu wel eens een schijf bij me als ik lang van huis ben en de hond mee is haha.

Een NAS is dus wel een stuk veiligheid en gemak voor veel data, maar niet als back-up. Waarschijnlijk handiger voor wanneer iemand erg veel films of muziek altijd ter beschikking wil hebben...
Gebruikersavatar
Boldey

Forumlid
Berichten: 919


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom en NAS

Berichtdoor CaptainHook » di apr 16 2013 8:20 pm

staal571 schreef:Maar delete op een backup is toch ook delete dus lijkt dan geen verschil toch ?


Als je het verschil niet begrijpt tussen het maken van een backup en zaken als versiebeheer versus online storage (NASsen, lokale disken, RAID systemen, etc), is het wellicht raadzaam je daar even in te verdiepen.
Dat scheelt een hoop misverstanden. :mryellow:

Er is genoeg info online te vinden door ff google te gebruiken. :wink:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Lightroom en NAS

Berichtdoor A3aaN79 » di apr 16 2013 10:08 pm

yzf1kr schreef:
Boldey schreef:Ik kon er zo snel geen onderwerp over vinden.

Ik gebruik Lightroom 4, de catalogus staat op mijn SSD en de NEF's op een externe HDD met USB 2.0 naar mijn mac. En dat werkt volgens mij prima.

Nu wil ik graag een NAS en vroeg me af of het gebruiken van de NEF's sneller gaat via een draadloze NAS dan via een externe HDD via USB 2. Of juist trager. En ten opzichte va USB 3.0?


Trager, véél trager.

USB 3.0 haalt in praktijk maximaal ca 3.2Gbit/s = ca 400MB/s

Wireless (802.11N) haalt in praktijk maximaal 400Gbit/s = ca 50MB/s (en dat is erg positief, en neemt heel snel af naarmate je verder van je router/AP zit).


Ik neem aan dat je hier voor wireless 400Mbit/s bedoeld anders zou het 130x zo snel als USB3.0 zijn :P
A3aaN79




Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten