Overstap naar een Mac

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Overstap naar een Mac

Berichtdoor Maud » do jul 18 2013 9:16 am

Goedemorgen,

Ineens komt er een twijfel... ga ik wel of ga ik niet over naar een Mac. Mijn PC is echt aan vervanging toe dus moet een keuze maken.
Als ik overga wat voor type en inhoud moet ik dan aanschaffen? Heb daar bij een Mac totaal geen idee van namelijk..

En waar moet ik vooral rekening mee houden?
LR kan ik op de Mac draaien, PS6 moet ik nog even bekijken..

Hoor graag tips waar ik mee verder kan :)

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor M.Oorthuis » do jul 18 2013 9:34 am

Mac werkt zoveel fijner dan windows (vind ik dan ;)). Ik zou een 27" nemen, dan heb je lekker veel ruimte om meerdere schermen op te zetten naast elkaar.

Qua inhoud zou ik minimaal 8GB geheugen nemen en 16GB aanbevelen. Ook zou ik er een SSD schijf inzetten. Ik zelf heb alleen een SSD en geen SATA erin, omdat ik alles opsla op een externe NAS met 32 TB.
De SSD en geheugen zorgen samen voor 90% van de snelheid. Als je ook video wilt bewerken zou ik een wat zwaardere grafische kaart nemen.

Wat ook aan te bevelen is is een wacom tablet om foto's te bewerken. Ik heb dat ding nu een jaar en werk bijna niet meer met een muis.
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor Skippy » do jul 18 2013 9:35 am

Hoi Maud, wat is je budget en wil je een Mac met scherm (iMac, 21,5inch of 27inch) of een Mac zonder scherm (Mac mini)?
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor Maud » do jul 18 2013 10:15 am

M.Oorthuis schreef:Mac werkt zoveel fijner dan windows (vind ik dan ;)). Ik zou een 27" nemen, dan heb je lekker veel ruimte om meerdere schermen op te zetten naast elkaar.

Qua inhoud zou ik minimaal 8GB geheugen nemen en 16GB aanbevelen. Ook zou ik er een SSD schijf inzetten. Ik zelf heb alleen een SSD en geen SATA erin, omdat ik alles opsla op een externe NAS met 32 TB.
De SSD en geheugen zorgen samen voor 90% van de snelheid. Als je ook video wilt bewerken zou ik een wat zwaardere grafische kaart nemen.

Wat ook aan te bevelen is is een wacom tablet om foto's te bewerken. Ik heb dat ding nu een jaar en werk bijna niet meer met een muis.


Hier komt ook weer een nieuwe NAS (oude overleden) maar wat is een SATA schijf uberhaup?
Wacom tablet heb ik al in gebruik :)
Ik schrijf dit al op, dank


Skippy schreef:Hoi Maud, wat is je budget en wil je een Mac met scherm (iMac, 21,5inch of 27inch) of een Mac zonder scherm (Mac mini)?

wbt budget nog niet over nagedacht omdat ik totaal niet weet waar ik aan moet denken
Ik heb wel een scherm nodig :) maar ik ben nu even gaan googelen op de MINI en snap wat je vraag :)
Ik ga daar mogelijk over nadenken aangezien ik dan een super beeldscherm kan aanschaffen (kosten naast elkaar zetten)

Ik ben hier echt een leek in :(
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor justme » do jul 18 2013 10:21 am

menig 'standaard' mac is wel goed genoeg voor lightroom of zelfs photoshop, maar

je zult inderdaad het geheugen willen uitbreiden naar minimaal 8GB, en inderdaad er een SSD ( is tegenwoordig meer regel dan een trend ) om een snelle workflow te verkrijgen.

Qua scherm zal je simpelweg moeten kijken wat je prettig vindt,

Als je die zaken optelt, kom je snel bij een kostprijs uit, vanuit die positie ga je kijken of je voor een iMac gaat, of voor een Mac mini met extra aan te schaffen scherm.

ps. het is al snel goedkoper om een standaard Mac te kopen, en het geheugen en SSD er door een kundige kennis in te laten bijplaatsen, dan dat je dit door Apple laat doen!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor Skippy » do jul 18 2013 10:28 am

Ik zou sowieso bij een locale Apple-dealer kijken of het (glanzende) iMac scherm je bevalt. Bijvoorbeeld even naar je eigen foto's op het web kijken, die ken je het beste zodat je de weergave goed kunt beoordelen. Apple is duur, en een Mac mini met een los scherm is weer relatief duur t.o.v. een iMac. Bij een iMac wordt standaard een toetsenbord en muis geleverd, bij een Mac mini niet. Wel iets om af te wegen. Check ook even de Fusion drive optie, dat is een slimme hybride vorm van een schijf i.c.m. geheugen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor plincky » do jul 18 2013 10:34 am

Ik denk dat je eerst duidelijk moet weten wat je eraan uit wilt geven. Mac is misschien leuk (ik vind van niet, maar kan me voorstellen dat mensen het wel fijn vinden.) maar wel erg duur.

Heb je een budget rond de €1000,- dan denk ik dat je mac snel moet vergeten.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor MarcoD750 » do jul 18 2013 10:43 am

Je krijgt spijt Maud....dat je niet eerder bent overgestapt :-)

Ik zelf ben ook een paar maanden geleden overgestapt, mijn workflow is aanzienlijk versneld.

Mijn iMac heeft een 21,5 inch scherm, dit scherm heeft geen last van weerspiegelingen.
Fusiondrive(ssd) van 1 tb
8 gig geheugen
Trackpad

Lightroom, photoshop draait hierop erg stabiel en supersnel.
Met het progje Automator, standaard in OS X , kan je heel veel tijd winst maken.

Kostenplaatje, € 2000,-
Groot voordeel vind ik het synchroniseren tussen iPad, iPhone dat werkt echt super.
Laatst gewijzigd door MarcoD750 op do jul 18 2013 10:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2232


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor Maud » do jul 18 2013 10:45 am

Skippy schreef:Ik zou sowieso bij een locale Apple-dealer kijken of het (glanzende) iMac scherm je bevalt. Bijvoorbeeld even naar je eigen foto's op het web kijken, die ken je het beste zodat je de weergave goed kunt beoordelen. Apple is duur, en een Mac mini met een los scherm is weer relatief duur t.o.v. een iMac. Bij een iMac wordt standaard een toetsenbord en muis geleverd, bij een Mac mini niet. Wel iets om af te wegen. Check ook even de Fusion drive optie, dat is een slimme hybride vorm van een schijf i.c.m. geheugen.


Luc, dat is een goeie tip.. want ik kan me redelijk ergeren aan glanzende schermen :(

plincky schreef:Ik denk dat je eerst duidelijk moet weten wat je eraan uit wilt geven. Mac is misschien leuk (ik vind van niet, maar kan me voorstellen dat mensen het wel fijn vinden.) maar wel erg duur.

Heb je een budget rond de €1000,- dan denk ik dat je mac snel moet vergeten.


Mijn PC dat ik 5 jaar geleden heb aangeschaft was ook niet de goedkoopste met al mijn eisen dus voor 1000,- weet ik dat ik er niet kom :)
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor Maud » do jul 18 2013 10:47 am

MarcoD7100 schreef:Je krijgt spijt Maud....dat je niet eerder bent overgestapt :-)

Ik zelf ben ook een paar maanden geleden overgestapt, mijn workflow is aanzienlijk versneld.

Mijn iMac heeft een 21,5 inch scherm,
Fusiondrive(ssd) van 1 tb
8 gig geheugen
Trackpad

Lightroom, photoshop draait hierop erg stabiel en supersnel.
Met het progje Automator, standaard in OS X , kan je heel veel tijd winst maken.

Kostenplaatje, € 2000,-
Groot voordeel vind ik het synchroniseren tussen iPad, iPhone is super.


Hahaha
Wat is die Fusiondrive (ssd)? Daar sprak Skippy ook over?
Trackpad?

Leg uit :) :)
En waarom is je workflow versneld?
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor Niels » do jul 18 2013 10:54 am

Hoi Maud,

Kijk anders eens in je omgeving naar mensen waarvan je een Macbook kan lenen voor een tijdje?
Dan kun je het systeem wat beter leren kennen en misschien je wensen beter specificeren.

Gebruik je zoals Marco al aangaf ook andere dingen van Apple, Iphone, Ipad oid?

Glanzend scherm is ook afhankelijk van je omgeving, op mijn werkplek heb ik niet zo'n last ervan, maar kan me voorstellen dat het irritant is, dan is een Mac mini wellicht fijner.

Succes met alle keuzes, die zijn er genoeg!
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor plincky » do jul 18 2013 11:02 am

Maud schreef:
plincky schreef:Ik denk dat je eerst duidelijk moet weten wat je eraan uit wilt geven. Mac is misschien leuk (ik vind van niet, maar kan me voorstellen dat mensen het wel fijn vinden.) maar wel erg duur.

Heb je een budget rond de €1000,- dan denk ik dat je mac snel moet vergeten.


Mijn PC dat ik 5 jaar geleden heb aangeschaft was ook niet de goedkoopste met al mijn eisen dus voor 1000,- weet ik dat ik er niet kom :)


? wat is er nu niet goed aan je pc?
mijn pc was 6 jaar geleden zo'n €1250,- een van de topmodellen.(toen)
Ik heb laatst er een SSD in gedaan, upgrade naar win8 en 4gb extra intern (nu 8gb). USB3.0 en hij kan zich weer meten met de snellere pc's van nu. voor €235,- inverstering.

Als je vaak problemen hebt met windows en je weet niet goed hoe alles werkt, en er ook geen interesse in hebt om het te leren dan zou ik idd een apple kopen. het is invoudiger.......maar heeft ook beperkingen al zullen veel mensen dat niet merken.
Ook het idee "alles in 1" zoals bij de imac (bij alle proucten, ook niet pc gerelateerd) zou ik nooit voor gaan. dan een macmini of macpro.
Laatst gewijzigd door plincky op do jul 18 2013 11:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor MarcoD750 » do jul 18 2013 11:02 am

Kleine uitleg van wikipedia

De technologie combineert een harde schijf met 128 GB NAND of groter flashgeheugen (solid state drive) en toont dit als één logisch volume met de ruimte van beide schijven gecombineerd. Het besturingssysteem beheert de inhoud automatisch waardoor de meest gebruikte bestanden, applicaties en data op de snellere flashgeheugen komt te staan, terwijl minder gebruikte data verplaatst wordt naar - of blijft staan op - de harde schijf.

Een trackpad is hetzelfde als op een laptop alleen dan veel beter met meer mogelijkheden, zelfde functies als op je iPad of iPhone. Sliden, scrollen maar dan met je vingers.

Mijn workflow is versneld mede door de snellere afhandeling van de bestanden, programma's die sneller openen, ik werk gewoon efficiënter.

Het leuke met een iMac is ook dat je hem uit kan zetten met 1 druk op de knop en in 1 sec is hij uit, maar ook aanzetten binnen 2 sec werkt super.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2232


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor Maud » do jul 18 2013 11:20 am

plincky schreef:
Maud schreef:
plincky schreef:Ik denk dat je eerst duidelijk moet weten wat je eraan uit wilt geven. Mac is misschien leuk (ik vind van niet, maar kan me voorstellen dat mensen het wel fijn vinden.) maar wel erg duur.

Heb je een budget rond de €1000,- dan denk ik dat je mac snel moet vergeten.


Mijn PC dat ik 5 jaar geleden heb aangeschaft was ook niet de goedkoopste met al mijn eisen dus voor 1000,- weet ik dat ik er niet kom :)


Als je vaak problemen hebt met windows en je weet niet goed hoe alles werkt, en er ook geen interesse in hebt om het te leren dan zou ik idd een apple kopen. het is invoudiger.......maar heeft ook beperkingen al zullen veel mensen dat niet merken.
Ook het idee "alles in 1" zoals bij de imac (bij alle proucten, ook niet pc gerelateerd) zou ik nooit voor gaan. dan een macmini of macpro.


Er kan geen extra geheugen meer in, is al een keer gedaan en niet meer verkrijgbaar en hij is nu enorm traag dat ik zelfs mijn laptop heb in moeten zetten om mijn bewerkingen nu te doen. Gaat hier niet om geen interesse want ik heb windows kennis genoeg hier in huis maar apple nog helemaal niet
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor roald71 » do jul 18 2013 11:21 am

Heb zelf nu een Mac sinds een week of 6 en heb er totaal geen spijt van werkt wel anders dan een Windows computer. Maar het went heel snel voordeel is je klikt iets aan je versleept het los laten en het staat daar bv externe schijf. Het beeld scherm is iets persoonlijk heb zelf de 27 van Apple en bevalt prima voor mij.
En zelf gebruik ik lightroom 4 er op samen met iPhoto dit laatste is zeer leuk om foto's in dia show af te spelen dit kan in verschillende stijlen plus je kan zeer snel foto's op Facebook flickr mail zetten .
Maar alles hangt ook af van hoeveel geld je er aan uit wil geven.
Zou ook eens in een winkel gaan kijken en eens proberen kan je zelf ook eens kijken of het wel bevalt want het gaat toch over een heleboel euro's.
Succes
Gebruikersavatar
roald71

Forumlid
Berichten: 144


Locatie: vlissingen
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten