Overstap naar een Mac

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor Skippy » do jul 18 2013 8:10 pm

Tien schreef:
Léon Obers schreef:En al helemaal niet als het ze buiten het design eigenlijk niks extra biedt.


Daar ga je weer...

Misschien moet de discussie ook gaan over het besturingssysteem en niet over het design of de hoeveelheid soldeerpunten dan wel hippe-chips op het moederboard.

Technisch: OS gaat beter/efficiënter om met geheugen, processor(tijd) en de grafische kaart.
Gevoel: de manier van bedienen ervaar ik als veel prettiger, beter uitgegaan van de gebruiker die geen gezeur aan z'n kop wil. En ja, ik mis als Windows gebruiker ook de mogelijkheid om bepaalde software te kunnen installeren, maar dat gaat richting tweaks en hacks.
Geld: voor dat geld kan ik een veel snellere PC samenstellen. Die ziet er niet uit (niet belangrijk want in kast) maar het beheer vraagt veel meer kennis (of tijd). Doe ik graag, vind ik leuk. Maar als ik TS zou zijn en gewoon een relaxt systeem wil: koop een Mac en geniet van het OS waarvoor je meer betaalt.

Maud, even een tip als je voor Apple gaat: zoek de goedkoopste aanbieding online, ga naar de mediamarkt en laat ze voor dat bedrag leveren (doen ze vrijwel altijd). Voordeel daarvan is dat je 2+1 jaar garantie hebt ipv vaak de 1 jaar op internet (los van de wettelijkheden)

Voor de twee keer prima verwoord Tien, met aandacht voor voor- en nadelen van beide systemen. Léon, zet die zonnebril een keer af.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor plincky » do jul 18 2013 8:12 pm

Nee heb je ook niet gezegd weet ik :D
Had ik misschien ff apart moeten zetten, was meer in algemene zin bedoelt, en zie prompt tijdens het schrijven van mijn bericht post iemand dat zijn Mac veel en veel sneller opstart....

Maar ik laat het maar weer hierbij..... het begint weer een Apple vs Win te worden (waar ik overigens zelf ook aan mee help, wat niet mijn bedoeling is)

Succes Maud met je keuze!
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor Léon Obers » do jul 18 2013 8:18 pm

Yizu schreef:Iets duur vinden is erg subjectief.

Wat mij juist stoort is dat heel veel lieden vaak roepen dat een Mac duur is maar vervolgens wel bv. 3x per jaar op vakantie gaan, 2 auto's voor de deur hebben, part-time werken. De ene doet boodschappen bij de AH en de andere gaat naar de Lidl, Aldi ect.

Allemaal uiterst persoonlijke aangelegenheden/situaties waar niemand, ik al zeker niet, een waardeoordeel over mogen vellen.

Inderdaad is het ook subjectief.
Maar waar de een liever geld aan een vakantie besteedt, de ander aan een auto, weer een ander aan geluidsapparatuur. Ieder het zijne.
In 1985 of daaromtrent kocht ik een "Atari 1040" op een bedrag van FL 5,- na voor FL 4000,-
Terug gerekend naar huidige maatstaven en economische geldwaarde misschien iets waar je nu € 4000,- tot € 5000,- voor neertelt.
Voor een apparaat met 1 Mb aan RAM geheugen, zwart-wit en een floppy drive van 720 Kb. Je voelde je de koning te rijk.

Aan de andere kant, als ik nu de staatsloterij zou winnen en een overvloed aan geld zou hebben, zou ik nog geen Ferrari of Porsche kopen (die leeftijd dat ik daar op kik heb ik gehad), en denk waarschijnlijk niet eens een Mac voor mezelf om dezelfde redenen (wel voor mijn dochter). Het is en blijft keuzes maken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor Reest » do jul 18 2013 8:22 pm

Kroontje schreef:
Ik heb voor het onderhoud aan die van haar ongeveer vier keer zoveel tijd nodig als voor mijn Mac.

Je verteld er niet bij wat ze met die PC doet ;) En dat is wel bepalend! Ik pleeg bijna geen onderhoud en draait ook prima bij normaal gebruik ;)
Even off topic Sorry :oops:


Elke 1.000 Mb's een kleine beurt :lol: :lol:

Je blijft toch lachen als je alle Window/Mac discussie's leest :?:

Het gaat om de foto's toch en of die nu uit een Windows- of Mac-omgeving komen... :idea:
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor de_Jezus » do jul 18 2013 8:25 pm

@Leon
Dat is ook mijn mening, het draait allemaal om keuzes maken! :!:
"You miss 100% of the shots you don't take." By Wayne Gretzky
Gebruikersavatar
de_Jezus

Forumlid
Berichten: 603


Locatie: Paramaribo
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor jantom » do jul 18 2013 8:31 pm

Wat een discussie over Mac(Apple) of Windows..

Ik heb een hele mooie zwarte D800 :) en een eveneens zwarte 800D (kast van Corsair) en in die kast zit heel mooi en heel duur spul en dat werkt allemaal geweldig (onder Windows 7).

Het maakt niet uit wat je kiest als je de programma's maar kan draaien die je nodig denkt te hebben.
En dat gaat met een Windows PC heel erg goed. Geen reden om te veranderen.

Zo maar een mening.. de volgende... 8) .
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor Arie Vigelius » do jul 18 2013 8:32 pm

Ben gek op mijn Mac. Kan dat als je richting pensioengerechtigde leeftijd wandelt?
Is Nikon ook leeftijd-gebonden? :-) :-) :-)



Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
Arie Vigelius

Forumlid
Berichten: 563


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor Léon Obers » do jul 18 2013 8:33 pm

Skippy schreef:
Tien schreef:
Léon Obers schreef:En al helemaal niet als het ze buiten het design eigenlijk niks extra biedt.

Daar ga je weer...

Misschien moet de discussie ook gaan over het besturingssysteem en niet over het design of de hoeveelheid soldeerpunten dan wel hippe-chips op het moederboard.

Voor de twee keer prima verwoord Tien, met aandacht voor voor- en nadelen van beide systemen. Léon, zet die zonnebril een keer af.

Ik zou zeggen daar gaan jullie weer.

Met design bedoel ik tevens de grafische OS ontwerp interface van Apple.
En die zonnebril heb ik juist niet op. Ik prik juist door dat design heen van zowel hard- als software. Kijk wat je na de Oooh en Aaaah van die interface verder daadwerkelijk er verder mee kunt doen.

Ik heb door de jaren heen zowel met Apple als Windows gewerkt. De hype om Apple heeft me altijd verbaast. Ik heb altijd hetzelfde kunnen doen met een Windows computer als met een Apple, met meer eenvoudige systemen dan waar de ander "zo'n super de luxe systeem" voor had staan. De problemen op een Apple zijn ook niet minder.
Veel met een grafisch bedrijf samengewerkt waar de "Mac"-systeembeheerder zowat daar vaste huisvesting had.
OK was wel in een ander tijd, met oudere systemen als tegenwoordig. Beide systemen hebben een ontwikkeling doorgemaakt. De verschillen zijn kleiner geworden als ooit tevoren, alleen de prijs die je ervoor moet betalen is en blijft nog steeds het grote verschil.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor Sharkey » do jul 18 2013 9:03 pm

Ikzelf heb een tweedehands MacBook Pro 2011 13" voor fotobewerking en voor op de bank een beetje NCN "onzin" lezen.
Tijdens fotobewerking (aperture en PS CC) duw ik mijn Mac in een dockingstation aangesloten op m'n NEC monitor.
Voor alle andere dingen gebruik ik echter eigenlijk nog steeds mijn W7 desktop, aangesloten op die zelfde monitor. Ivm omdat ik daar toch al al mijn software op heb staan en het zonde vind om het eventueel ook op de Mac te zetten, of zelfs opnieuw te moeten aanschaffen.

Ik eet dus nog steeds van twee walletjes. We hebben ook een W7 Asus laptop in de huiskamer staan maar die gebruik ik eigenlijk nooit meer.
Inderdaad qua "onderhoud" is een Mac een héél stuk gemakkelijker dan een Win machine. Ook veel beter is de behuizing van mijn Mac dan die van Asus.
Ook moet ik toegeven dat bepaalde OS foefjes handiger, intuïtiever, werken bij OSX.

Ik denk wat je ook kiest je zal er geen spijt van krijgen.
Ben je geen compueternerd; neem dan een Mac (en je hebt de € er voor)
Wil je bang for cash, dan een PC.

Wat ik echter zou aanraden, neem een Macbook (geen retina, maar de normale ivm goedkoper upgraden) en een mooie IPS monitor met grote kleurruimte. Lekker je hele fotobewerking systeem aan een bureau (Monitor, docking, toetsenbordje, een Wacom, backup hardisks etc. Doe je wat anders, Macbook op schoot!
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor Tien » do jul 18 2013 9:06 pm

@Leon

Ik hoor, in tegenstelling tot jouw Nikon-topics, geen inhoudelijk argumenten van je, behalve hardware figures. Daar gaat het tegenwoordig al láng niet meer om, en zo wel, dan nog in combinatie met de software die daar effectief en efficiënt gebruik van maakt. Los van de gebruikersinterface, draait iOS op Unix, een vele malen beter en stabieler (multitasking ipv timesharing) systeem dan welke Windows versie dan ook. Jammer dat er zo weinig goede grafische software is voor Linux, anders zou ik daar graag mee verder werken. Nu draaien de oudere laptops daarop in ons huishouden: een prima alternatief om de levensduur te verlengen van die dingen want een Linux OS heeft maar de helft van de specs nodig om goed te kunnen draaien op een dos apparaat. Als je het over prijs hebt, zou daar nog wel eens wat te winnen zijn!

Maarja, het is net als Nikon en Canon of iPhone en Android. Je komt er niet uit met feiten, want die wegen voor een ieder anders - het is kennelijk een gevoel.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Gebruikersavatar
Tien

Forumlid
Berichten: 484


Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor MartijnM » do jul 18 2013 9:51 pm

Altijd grappig om te zien hoe dit soort vragen in twee kampen eindigt. Maakt niet uit of het over Mac vs PC, Canon vs Nikon of Mercedes vs BWM gaat...

En 'for the record': een Mac is een PC, alleen OS en kast is anders dan bij Windows of Linux machines... ;-)
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor MarcoD750 » do jul 18 2013 9:54 pm

De 'kast' is zeker anders, strakke vormgeving en heerlijk stil :-)
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2232


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor CaptainHook » do jul 18 2013 9:56 pm

MartijnM schreef:
En 'for the record': een Mac is een PC, alleen OS en kast is anders dan bij Windows of Linux machines... ;-)

En zelfs dat niet altijd... :lol: want een Mac kan ook Windows draaien. En hoe de kast van een PC er uit ziet, dat bepaal ik zelf. Keuze genoeg. :mryellow:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor gvdnberg » do jul 18 2013 10:04 pm

Ik denk erover te gaan turven hoeveel keer per jaar er een Windows versus Mac discussie op dit forum ontstaat. Volgens mij moet ik 10 keer wel halen binnen 12 maanden......

Maud veel succes met je keuze!

Groeten,

Gert
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Overstap naar een Mac

Berichtdoor sjakie » do jul 18 2013 10:22 pm

Ik heb al 5 jaar een MAC en ik ben er zeer tevreden over. Ga nooit terug naar een windows PC. Overweeg zeker ook eens Aperture i.p.v. Lightroom. Zeer fijn programma en tegenwoordig ook uitwisselbaar met Iphoto.
Als je het geld voor een mac hebt uitgegeven doet het even pijn, maar spijt krijg je niet.
D90 Nikkon 70-210. Nikon 50 mm 1.8. Nikon kitlens 18-55.
sjakie

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: IJsselstein
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten