Sint Maartenskerk door Lightroom

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Sint Maartenskerk door Lightroom

Berichtdoor Jaco1 » za sep 13 2014 5:50 pm

Vanmiddag ben ik eens wezen rondkijken in de grote Sint Maartenskerk van Zaltbommel met het prachtige orgel, ter verbreding van mijn fotografische horizon hobby. Ik kwam in ieder geval achter dat de 14-24 wel eens superhandig zou kunnen zijn :mryellow: ipv de 24-70 waarmee de foto's zijn gemaakt. Ik ben recentelijk mezelf gaan verdiepen in Lightroom via (basic) instructie filmpjes op youtube en ik heb een aantal foto's van vanmiddag met Lightroom ontwikkeld. Nu is het mijn eerste keer met dit programma dus ik ben benieuwd naar meningen van mensen die meer met dit bijltje hebben gehakt. Kritisch commentaar is welkom.

Afbeelding
Sint Maartenskerk Zaltbommel

Afbeelding
Sint Maartenskerk Zaltbommel

Afbeelding
Sint Maartenskerk Zaltbommel
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sint Maartenskerk door Lightroom

Berichtdoor drumsix » za sep 13 2014 6:27 pm

Jaco,

Vertel even wat je in lightroom hebt gedaan. Dan is dat beter te beoordelen.

Bas
Die ene foto............
D7000 | 17-50 2.8 | 70-300 | 35 1.8 | 90 2.8
Flickr
Gebruikersavatar
drumsix

Forumlid
Berichten: 208


Locatie: Oosterhout
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sint Maartenskerk door Lightroom

Berichtdoor Jaco1 » za sep 13 2014 7:50 pm

Dat is natuurlijk wel zo handig. Eerst met lenscorrectie alles (behoorlijk) verticaal recht gezet, misschien niet noodzakelijk maar mijn keuze deze keer. Vervolgens met standaard de belichting aangepast EV moeten plussen tussen de 0.7 en 1.5. vooral de hoge lichten waren/zijn storend met het zonnetje buiten waardoor ik een correctie heb toegepast tussen de -50 en -80. De oranje/gele kleuren van de bankjes waren ,na de levendigheid een klein beetje te hebben opgeschroefd, te geel dus de aparte geel/oranje kleurtoon getemperd. Toen nog verscherpt +30 en ruisreductie +30 toegepast waarna ik het wel welletjes vond en het bestand met watermerk heb geëxporteerd in dit formaat.

De foto van het orgel is genomen op ISO1000 en er waren wel enige sporen van ruis te zien in opgelichte stukken waardoor ik daar meer ruisreductie heb toegepast.

Bij deze foto heb ik, naast het bovenstaande, ook het contrast met +8 opgehoogd.

Afbeelding
Sint Maartenskerk Zaltbommel
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sint Maartenskerk door Lightroom

Berichtdoor drumsix » za sep 13 2014 9:00 pm

Jaco,

blijft een kwestie van smaak en visie maar ik vindt dat je nergens over de top bent gegaan en daarmee de foto's alleen maar verbeterd.
Mooie strakke nette foto's.
Het zijn in ieder geval de zaken die ik ook standaard doe op mijn foto's. Mooie strakke nette foto's.

Maffe tip: Probeer eens om hooglichten op -100 te zetten en schaduwen op +100. Krijg je leuke dingen.

Bas
Die ene foto............
D7000 | 17-50 2.8 | 70-300 | 35 1.8 | 90 2.8
Flickr
Gebruikersavatar
drumsix

Forumlid
Berichten: 208


Locatie: Oosterhout
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sint Maartenskerk door Lightroom

Berichtdoor peterpj » zo sep 14 2014 9:11 am

Ik heb die kerk ook gefotografeerd. Ik prefereer mijn aanpak. Je kunt deze foto zien op mijn flickr pagina onder zaltbommel of church interiours
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/
peterpj

Forumlid
Berichten: 269


Locatie: zwaag
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sint Maartenskerk door Lightroom

Berichtdoor Jaco1 » zo sep 14 2014 11:42 am

Bedankt Bas, ik zal eens kijken als ik weer aan het hobbyen ben.

Je hebt een mooie foto gemaakt Peter met zeer veel details zichtbaar, mijn smaak van nabewerking is het eerlijk gezegd niet maar zoals Bas als schreef: kwestie van persoonlijke smaak.

Je kan daar uren rondstruinen en raakt niet uitgekeken. Zeker een aanrader voor liefhebbers bij een volgende monumenten dag.
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sint Maartenskerk door Lightroom

Berichtdoor Jos » zo sep 14 2014 1:16 pm

Fraaie foto, waarop weinig is aan te merken. Een dingetje zie ik wel: de rechte lijnen zijn aan de randen gebogen. Heb je bij de correctie van het perspectief ook het lensprofiel geladen? Heb je trouwens RAW's ontwikkeld in Lightroom, of gebruik je daar voor Nikons eigen software?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sint Maartenskerk door Lightroom

Berichtdoor Jaco1 » zo sep 14 2014 7:49 pm

Ja, in alle foto's is het lensprofiel geladen. Ook heb ik hier geen Nikon software gebruikt en ik fotografeer alleen in NEF (RAW).

Het was een beetje puzzelen met de lenscorrectie bij de laatste foto tussen grote foto en kaarsrecht gecorrigeerd. Ik heb het bij een tussenweg gelaten dus je opmerking is juist. Bedankt voor je compliment.
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten