PS E- boekje in wording

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

PS E- boekje in wording

Berichtdoor schippie » do okt 02 2014 11:13 am

Het afgelopen 2 jaar is er nogal wat veranderd in Photoshop. Ik heb steeds met PS gewerkt en nogal wat cursussen gevolgd met name in de oudere versies.De afgelopen maanden heb ik er veel tijd ingestoken om het geheel nu eens gestructureerd en gericht op de fotograaf aan te leren.Veel boeken vind ik persoonlijk erg matig en veelal veel te vergaand voor een fotograaf die niet als webdesigner werkt .Het bewerken van foto's is voor mij ok , het manipuleren van foto's (ander hoofdje erop dat soort werk) laat ik graag aan anderen over.Bovendien wil ik graag de logische workflow voor me zien , niet zoals in veel boeken de onderdelen van PS bespreken.
Omdat ik ontevreden ben met wat er aan boeken te krijgen is, ben ik begonnen mijn eigen manual te schrijven, een modulair opgebouwd verhaal , beginnend bij ACR en eindigend bij luminosity masks of waar het me verder al schrijvende brengt.Daarnaast is er veel op het web te vinden , maar vaak in het Engels en de Video versies zijn zelfs voor een redelijk Engels sprekend iemand niet altijd goed te volgen
Als bronnen is zowat alles gebruikt wat beschikbaar is op het web, Daar is een selectie uitgemaakt, maar het geheel is consistent alleen op de fotobewerking gericht.Lightroom.komt slechts zijdelings ter sprake, daar waar de presets van Lightroom worden omgezet en gebruikt in ACR.De Nederlandse versie is uitgangspunt, dus worden alle Engelse tutorials omgezet. (al is "lichtkracht maskers voor luminosity masks wel heel vreemd)
Wellicht zijn er anderen in geintereseerd en kan het t.z.t. als E boekje ter beschikking worden gesteld voor forumleden.
Voor dat zover is moet het nog af natuurlijk :D
Intussen zou ik graag een of meerdere "proefkonijnen " willen hebben die het uit proberen en me van op- en aanmerkingen voorzien.In mijn omgeving zijn wel een paar professionele fotografen die meekijken, maar die weten alles al (denken ze) en hebben niet echt veel tijd. Bovendien is het geschreven als amateur voor amateurs
Daarom zou ik het liefst mensen hebben die niet al te veel van PS afweten, er wel al mee gewerkt hebben , maar meer willen leren of twijfelen of ze het wel op de juiste manier doen.Mensen die PS al meester zijn zullen niet zoveel hebben aan dit boekje en zoals gezegd professionele adviseurs heb ik dichtbij.
Ik beschrijf de nieuwste versie en die is wezenlijk anders (althans voor ACR) dan de laatste " te kopen" versie.Als je een oude versie hebt heb je er dus niks aan.
Om alle misverstanden te vermijden : ik ga niet commercieel een boekje maken , maar wil het "om niet" ter beschikking stellen als E boek.
Wie wil met mij meedenken over een langere periode (2 maanden) en alvast beginnen met de eerste hoofdstukken uit te testen, die in ruwe vorm af zijn.Het is ook nogal een karwei en als ik een maatje of maatjes heb ,zal dat de motivatie om door te gaan versterken .Vereisten zijn dus : je hebt PS nieuwste versie (de huurversie), je wilt er als fotograaf meer van weten en je hebt wat tijd beschikbaar om vragen te stellen op- en aanmerkingen te maken.We kunnen alles digitaal doen per mail en verzending van bestanden.
Graag een PB als je wilt meewerken aan dit "projectje"
.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: PS E- boekje in wording

Berichtdoor schippie » do okt 02 2014 4:53 pm

Er hebben zich al 2 mensen aangemeld dus nog 1 of 2 mensen zijn welkom.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: PS E- boekje in wording

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr okt 03 2014 9:25 am

Leuk initiatief
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PS E- boekje in wording

Berichtdoor pronea » vr okt 03 2014 12:28 pm

Het gebrek aan kennis van PS én het ontbreken van een cursus lokatie in de buurt hebben mij tot nu toe tegengehouden om PS te gaan gebruiken. Voor mij zou dit een perfect middel zijn om wel met PS te gaan werken. Ik zal komend weekeinde eens uitzoeken wat de nieuwste versie kost. Mocht dit binnen mijn budget vallen dan ben ik zeker bereidt om mijn test bijdrage te leveren.
A picture may be worth a thousand words but it uses up a thousand times more memory!
Gebruikersavatar
pronea

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: PS E- boekje in wording

Berichtdoor schippie » vr okt 03 2014 5:32 pm

Nieuwste versie kost of € 9,99 of 12,95 per maand afhankelijk van het feit of er een actie loopt
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: PS E- boekje in wording

Berichtdoor schippie » vr okt 03 2014 6:06 pm

Nog 1 persoon die mee wil doen dan zitten we "vol"
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: PS E- boekje in wording

Berichtdoor mandersp » vr okt 03 2014 7:50 pm

Schippie, als je nog iemand zoekt, ik wil nog wel meedoen als dit mogelijk is.
D750, D810, J5
Verder een aantal Nikon lenzen en andere fotospullen.

Met vriendelijke groeten, Piet Manders
Gebruikersavatar
mandersp

Forumlid
Berichten: 271


Locatie: Afferden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PS E- boekje in wording

Berichtdoor iefie » vr okt 03 2014 11:24 pm

Heel leuk initiatief. Echt leuk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: PS E- boekje in wording

Berichtdoor schippie » za okt 04 2014 9:43 am

Allemaal bedankt voor de plezierige reacties.Er hebben zich nu 4 mensen gemeld als meelezer/commentator .dat is voorlopig genoeg.
Zoals het er nu uitziet , zal het 2 maanden duren voor het af is.Maar je weet het met grote projecten.........
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: PS E- boekje in wording

Berichtdoor RobNikon » za okt 04 2014 2:56 pm

Leuk idee. Respect! Het lijkt mij erg leerzaam, zeker als je de eerste stappen nog moet zetten

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
RobNikon

Clublid
Berichten: 70


Locatie: Purmerend
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: PS E- boekje in wording

Berichtdoor schippie » di okt 28 2014 1:21 pm

schippie schreef:Het afgelopen 2 jaar is er nogal wat veranderd in Photoshop. Ik heb steeds met PS gewerkt en nogal wat cursussen gevolgd met name in de oudere versies.De afgelopen maanden heb ik er veel tijd ingestoken om het geheel nu eens gestructureerd en gericht op de fotograaf aan te leren.Veel boeken vind ik persoonlijk erg matig en veelal veel te vergaand voor een fotograaf die niet als webdesigner werkt .Het bewerken van foto's is voor mij ok , het manipuleren van foto's (ander hoofdje erop dat soort werk) laat ik graag aan anderen over.Bovendien wil ik graag de logische workflow voor me zien , niet zoals in veel boeken de onderdelen van PS bespreken.
Omdat ik ontevreden ben met wat er aan boeken te krijgen is, ben ik begonnen mijn eigen manual te schrijven, een modulair opgebouwd verhaal , beginnend bij ACR en eindigend bij luminosity masks of waar het me verder al schrijvende brengt.Daarnaast is er veel op het web te vinden , maar vaak in het Engels en de Video versies zijn zelfs voor een redelijk Engels sprekend iemand niet altijd goed te volgen
Als bronnen is zowat alles gebruikt wat beschikbaar is op het web, Daar is een selectie uitgemaakt, maar het geheel is consistent alleen op de fotobewerking gericht.Lightroom.komt slechts zijdelings ter sprake, daar waar de presets van Lightroom worden omgezet en gebruikt in ACR.De Nederlandse versie is uitgangspunt, dus worden alle Engelse tutorials omgezet. (al is "lichtkracht maskers voor luminosity masks wel heel vreemd)
Wellicht zijn er anderen in geintereseerd en kan het t.z.t. als E boekje ter beschikking worden gesteld voor forumleden.
Voor dat zover is moet het nog af natuurlijk :D
Intussen zou ik graag een of meerdere "proefkonijnen " willen hebben die het uit proberen en me van op- en aanmerkingen voorzien.In mijn omgeving zijn wel een paar professionele fotografen die meekijken, maar die weten alles al (denken ze) en hebben niet echt veel tijd. Bovendien is het geschreven als amateur voor amateurs
Daarom zou ik het liefst mensen hebben die niet al te veel van PS afweten, er wel al mee gewerkt hebben , maar meer willen leren of twijfelen of ze het wel op de juiste manier doen.Mensen die PS al meester zijn zullen niet zoveel hebben aan dit boekje en zoals gezegd professionele adviseurs heb ik dichtbij.
Ik beschrijf de nieuwste versie en die is wezenlijk anders (althans voor ACR) dan de laatste " te kopen" versie.Als je een oude versie hebt heb je er dus niks aan.
Om alle misverstanden te vermijden : ik ga niet commercieel een boekje maken , maar wil het "om niet" ter beschikking stellen als E boek.
Wie wil met mij meedenken over een langere periode (2 maanden) en alvast beginnen met de eerste hoofdstukken uit te testen, die in ruwe vorm af zijn.Het is ook nogal een karwei en als ik een maatje of maatjes heb ,zal dat de motivatie om door te gaan versterken .Vereisten zijn dus : je hebt PS nieuwste versie (de huurversie), je wilt er als fotograaf meer van weten en je hebt wat tijd beschikbaar om vragen te stellen op- en aanmerkingen te maken.We kunnen alles digitaal doen per mail en verzending van bestanden.
Graag een PB als je wilt meewerken aan dit "projectje"
.


Het eerste deel van dit project nadert de voltooiing. Het eerste deel behandelt integraal Bridge en Camera Raw vanuit de meest logische workflow. De eerste versie is bij de "meelezers" en zal gereed voor zijn verspreiding op 15 november. EDIT : Er volgt een t.z.t. een webadres waar de publicaties zijn te downloaden.


De bedoeling is dat dit een " levend" e-boekje wordt, steeds zullen aanpassingen worden gedaan naar aanleiding van aan- en opmerkingen van gebruikers of veranderingen in de versies van de software. Dit e-boekje is bruikbaar vanaf versie CS 6 voor Camera Raw.
Later verschijnen modulair onderdelen voor het echte Photoshop.
Laatst gewijzigd door schippie op di okt 28 2014 3:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: PS E- boekje in wording

Berichtdoor RobNikon » di okt 28 2014 2:17 pm

Oeps....hoe stuur je een pb (binnen Tapatalk)?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
RobNikon

Clublid
Berichten: 70


Locatie: Purmerend
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: PS E- boekje in wording EDIT

Berichtdoor schippie » di okt 28 2014 3:06 pm

Dank aan een forumlid , die me een goede tip gaf om veel werk te besparen:
De publicaties komen op 15 november beschikbaar op een eigen website: dus geen PB meer nodig, het komt vanzelf
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: PS E- boekje in wording

Berichtdoor Sandervb » di okt 28 2014 10:17 pm

Respect voor dit mooie initiatief.
Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Gebruikersavatar
Sandervb

Forumlid
Berichten: 962


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: PS E- boekje in wording EDIT

Berichtdoor RobNikon » zo nov 29 2015 10:02 am

schippie schreef:Dank aan een forumlid , die me een goede tip gaf om veel werk te besparen:
De publicaties komen op 15 november beschikbaar op een eigen website: dus geen PB meer nodig, het komt vanzelf


Door omstandigheden is dit mooie initiatief bij mij eigenlijk helemaal uit beeld verdwenen. Heeft dit project tot een site/link geleid?
RobNikon

Clublid
Berichten: 70


Locatie: Purmerend
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten