Raid

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Berichtdoor Panthera » do nov 01 2007 10:36 am

Beste Gerrit,

Mag ik je vragen waarom je voor een Raid-opstelling kiest.
Met de huidige keuze in externe harddisks of losse componenten kan je een veel verstandige keuze doen, dan voor Raid te gaan. Tenminste wanneer je jouw foto's/bestanden wilt veiligstellen.

Het is bijvoorbeeld erg verstandig om je foto's alleen tijdens bewerking op je PC te hebben. Schaf 2 (of een veelvoud hiervan) externe harddisks aan en verplaats de foto's naar een archief wat op beide schijven identiek is. Bewaar 1 set schijven buiten je huis (bijvoorbeeld in een safeloket van een plaatselijke bank) 2 tot 6 maal per jaar update je beide schijven indentiek en tusendoor heb je de foto's nog op je pc en de harddisk thuis staan. Het voordeel hiervan is erg groot. In geval van een crash heb je nog een set, maar veel belangrijker..... die heb je ook na diefstal of brand en ook na een computervirus.

Aangezien de schijven tegenwoordig steeds goedkoper worden en er ook al behuizigen voor meerdere schijven zijn (zoals de Sharkoon Twindrive), vallen de kosten en opslagruimte erg mee. Misschien heb je nu nog niet zoveel foto's, maar dat zal zich ongetwijfeld blijven uitbreiden in de komende jaren.

Het is wel even een zaak om je goed te orienteren inzake de archivering.
Besef dat veel programma's die te koop zijn, een maximum kennen. Zo zijn er programma's die al na 15.000 tot 20.000 foto's aan hun max zitten.
Wij hebben inmiddels meer dan 750.000 digitale foto's en zelf een systeem opgezet.

Wanneer er behoefte bestaat, wil ik daar wel eens wat over vertellen.

Veel succes met je keuze!
Panthera



Onderwerp:

Berichtdoor GdP » do nov 01 2007 10:52 am

Hallo Marco,

Bedankt voor je tip. Ik ben reeds in het bezit van vijf externe harddisks.
En die zal ik zeker daar voor gaan gebruiken. Ik denk nog na over een vorm van definitieve opslag. Maar DVD’s met een zeer lange houdbaarheid zijn nog erg duur.
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor Panthera » do nov 01 2007 11:07 am

Hoi Gerrit,

Met schijven bedoelde ik Hard disks en geen DVD's. Kan te weinig op en zijn mogelijk (ik werk nog steeds met een CD uit 1996 die we zelf gebrand hebben op een 4speed brander. Totaal geen verlies van data, dus het kan allemaal best meevallen. Zou echter geen risico nemen.) onbetrouwbaar.
Panthera



Onderwerp:

Berichtdoor dotcat » do nov 01 2007 1:32 pm

Een andere keuze kan zijn dat windows wordt geinstalleerd op de 1e schijf en schijf 2+3 in mirror wordt geplaast. Voordeel is dat alleen data wordt gemirrord en niet een ruimteslurpend OS. Tevens kan het een voordeel zijn bij verplaatsen naar bijvoorbeeld een nieuwe pc omdat dan het OS apart wordt geinstalleerd. Nadeel is het nodig hebben van 3 schijven maar het is niet nodig om ventilatoren bij te plaatsen voor een extra schijf. :lol:
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp

Onderwerp:

Berichtdoor Panthera » do nov 01 2007 2:10 pm

Hallo Dotcat,

Wanneer je de schijven verdeeld in diverse partities (C=programma's(50GB); D=data (10GB); E=Extra (xxGB); F=Foto's (xxGB) en G=Archief (xxGB) waarbij je E voor downloads, muziek of iets dergelijks gebruikt, is alles erg overzichtelijk. Deze D schijf kan je bijvoorbeeld wekelijks back-uppen naar 1 of 2 DVD's terwijl je je foto's naar het archief of een externe HD schrijft.
Even alle programma's (inclusief mail en browser favorieten) hun data naar de betreffende map op D laten schrijven en alles is altijd helder en eenvoudig te back-uppen.

Wanneer je dat verdeeld over 2 HD's van bijvoorbeeld 300 tot 500GB, heb je een systeem wat je bijzonder veel mogelijkheden geeft.
Panthera



Onderwerp:

Berichtdoor a90 » do nov 01 2007 2:45 pm

ik heb gewoon 1 volume van 1.5 tb :) werkt prima.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » do nov 01 2007 3:22 pm

a90 schreef:ik heb gewoon 1 volume van 1.5 tb :) werkt prima.


Ik doe het voorlopig maar met 400 GByte Michael. :) Het zijn wel twee harddisks die speciaal zijn voor RAID toepassingen. Er zit ook vijf jaar garantie op.

Daarnaast nog 3x 250GByte USB2.0 en 2x 120GByte ext. USB.
Bij de laatste twee is geen voeding nodig. Die gaan met het Notebook mee op vakantie.
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor a90 » do nov 01 2007 4:07 pm

Ik heb gewoon 4 x 500gb SATA II's aan elkaar geprutst, moederbordje van Asus met RAID ondersteuning.

Wat ik wel verdacht vond is dat het in een keer werkte, dat is toch wel vreemd ;)

Overigens, wacht maar tot je de RAW files van je nieuwe D3 te verwerken krijgt. Dan zit je snel vol met 35Mb per NEF file :shock: Je zou jezelf snel meer schijfruimte wensen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Panthera » do nov 01 2007 4:22 pm

werkt prima

Alles werkt prima.
Tot je een keer problemen krijgt. Afhankelijk van je anticipatie daarop kan alles dan ook nog prima blijven werken.
Panthera



Onderwerp:

Berichtdoor GdP » do nov 01 2007 4:56 pm

35 MByte per NEF bestand. Dat geeft ruim 11000 foto's op 400 GByte!

Dat is voor een vakantiefotograaf erg veel! :mrgreen:

Het is de bedoeling dat de computer alleen gebruikt wordt voor het bewerken van foto's. Voor definitieve opslag zoek ik nog een oplossing.
Misschien dat een Blu-Ray Disk Ram in de toekomst een oplossing is. Hier kan op dit moment 25 GByte op. Maar het is nog erg duur, en nog niet duidelijk hoe de 'houdbaarheid' op lange termijn zal zijn.
GdP




Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten