Bestand grote verkleinen

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Bestand grote verkleinen

Berichtdoor Clarab » ma okt 27 2014 4:14 pm

Ik zoek een manier om een hele map foto’s (JPG) met diverse resoluties in een keer naar gelijke bestand grote te brengen.
In de map zitten bijvoorbeeld foto’s van 17 mb maar ook van 3 mb en alles wat daar tussen zit.
Ik dacht dat Bridge deze optie vroeger had maar ik kan dit niet terugvinden in bridge 6
Heeft iemand hier een oplossing voor?

Rene
Clarab

Clublid
Berichten: 41


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bestand grote verkleinen

Berichtdoor Patrick » ma okt 27 2014 4:19 pm

Met Nikon View NX kan dat volgens mij gewoon. Je kan ze in ieder geval opnieuw opslaan met een ander formaat of een andere resolutie.

Ik vraag me trouwens wel af waarom je dat zou willen? Verkleinen kan ik me iets bij voorstellen, maar waarom ongeveer dezelfde bestandsomvang?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bestand grote verkleinen

Berichtdoor Rik Rollinga » ma okt 27 2014 4:20 pm

Irfan View (freeware) moet het in batch mode kunnen (al heb ik daar zelf geen ervaring mee... ..met die batch mode dan).
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bestand grote verkleinen

Berichtdoor MarcoEos70D » ma okt 27 2014 4:39 pm

Patrick schreef:Ik vraag me trouwens wel af waarom je dat zou willen? Verkleinen kan ik me iets bij voorstellen, maar waarom ongeveer dezelfde bestandsomvang?

Bijvoorbeeld om een serie foto's geschikt te maken om per email te verzenden (en om ze dus allemaal max 5MB te laten worden)?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Bestand grote verkleinen

Berichtdoor Patrick » ma okt 27 2014 5:01 pm

Dat is dus verkleinen, net perse allemaal even groot maken...

Het is trouwens tegenwoordig vaak niet meer nodig. Ik zet foto's meestal op Dropbox in een zip bestand en stuur de link om ze te kunnen downloaden. Er zijn nog veel meer van dit soort oplossingen denkbaar.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bestand grote verkleinen

Berichtdoor ArjanL » ma okt 27 2014 5:02 pm

Bridge CS 6: Bestand/Exporteren en parameters instellen.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bestand grote verkleinen

Berichtdoor MarcoEos70D » ma okt 27 2014 5:13 pm

Patrick schreef:Dat is dus verkleinen, net perse allemaal even groot maken...

Het is trouwens tegenwoordig vaak niet meer nodig. Ik zet foto's meestal op Dropbox in een zip bestand en stuur de link om ze te kunnen downloaden. Er zijn nog veel meer van dit soort oplossingen denkbaar.

Ja, dat is uiteraard verkleinen. Maar niet meer dan nodig is, dus ze moeten niet allemaal met hetzelfde percentage verkleind worden.

Dat er andere oplossingen zijn weet ik, maar niet iedere ontvangende partij kan overweg met dropboxen, zipfiles, wetransfers en dergelijke ;)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Bestand grote verkleinen

Berichtdoor Clarab » ma okt 27 2014 6:35 pm

ArjanL schreef:Bridge CS 6: Bestand/Exporteren en parameters instellen.


Helaas zie ik in Bridge 6 nergens de optie exporteren.
Clarab

Clublid
Berichten: 41


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bestand grote verkleinen

Berichtdoor Clarab » ma okt 27 2014 6:41 pm

Patrick schreef:Met Nikon View NX kan dat volgens mij gewoon. Je kan ze in ieder geval opnieuw opslaan met een ander formaat of een andere resolutie.

Ik vraag me trouwens wel af waarom je dat zou willen? Verkleinen kan ik me iets bij voorstellen, maar waarom ongeveer dezelfde bestandsomvang?


Ik heb bijvoorbeeld 100 foto's van groot tot klein en wil die op mijn Note 3 in 1 map hebben om tijdens een beurs gericht aan geïnteresseerden te laten zien en indien gewenst te delen.
Door de jaren heen blijkt dit voor mij prima te werken en aangezien ik per beurs andere producten wil laten zien wil ik altijd de hoogste resolutie foto's op mijn pc bewaren en de verkleinde foto's na de beurs weer weggooien.
Clarab

Clublid
Berichten: 41


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bestand grote verkleinen

Berichtdoor ArjanL » ma okt 27 2014 6:46 pm

Afbeelding

Let op Bridge CS 6; ik weet niet of je dat bedoeld.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bestand grote verkleinen

Berichtdoor ATOR » ma okt 27 2014 6:53 pm

Het is wat verwarrend dat je het over bestandsgrootte (aantal MB) hebt, wat je wil is denk ik de resolutie (afmeting in pixels) van alle bestanden passend maken voor je note.

Dat kan met PS->File->Scripts->Image Processor.
Als de bestandsgrootte van alle files samen te groot is kun je de kwaliteit lager zetten.

Als je foto's met verschillende resoluties allemaal evenveel MB gaat maken gaan je hoge resolutie foto's met veel detail er heel erg slecht uitzien.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bestand grote verkleinen

Berichtdoor Clarab » ma okt 27 2014 6:55 pm

ArjanL schreef:[ Afbeelding ]

Let op Bridge CS 6; ik weet niet of je dat bedoeld.


Ik zie wat je bedoeld, dit is Bridge voor Apple, correct?
Ik gebruik Bridge 6 CC voor Windows en ik het die export mogelijkheid niet maar herken wel aan de hand van jou schema dat ik dit met een vorige versie van Bridge wel kon doen.
Clarab

Clublid
Berichten: 41


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bestand grote verkleinen

Berichtdoor Clarab » ma okt 27 2014 7:01 pm

ATOR schreef:Het is wat verwarrend dat je het over bestandsgrootte (aantal MB) hebt, wat je wil is denk ik de resolutie (afmeting in pixels) van alle bestanden passend maken voor je note.

Dat kan met PS->File->Scripts->Image Processor.
Als de bestandsgrootte van alle files samen te groot is kun je de kwaliteit lager zetten.

Als je foto's met verschillende resoluties allemaal evenveel MB gaat maken gaan je hoge resolutie foto's met veel detail er heel erg slecht uitzien.


Dit is wat ik zocht Ator, deze functie zat eerder in Bridge dacht ik.
Heb inmiddels een proefje gedaan en het werkt naar behoren.

Allen bedankt voor de reacties, Rene
Clarab

Clublid
Berichten: 41


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bestand grote verkleinen

Berichtdoor ben42 » ma okt 27 2014 7:32 pm

Rik Rollinga schreef:Irfan View (freeware) moet het in batch mode kunnen (al heb ik daar zelf geen ervaring mee... ..met die batch mode dan).

Irfan View heeft inderdaad een redelijke batch modus waarmee je een hele map aan foto's in een keer kunt verkleinen. Volgens mij is er een optie om op te geven hoe lang de langste zijde moet worden, je kunt volgens mij ook de kwaliteit en het verscherpen opgeven. Ook nog dat kleinere foto's niet groter hoeven worden gemaakt.
Irfan View heeft nog meer aardige functies en is gratis.

Zelf gebruik ik tegenwoordig Lightroom voor dit soort functies.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten