Grote poster inlijsten, welke ondergrond?

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Grote poster inlijsten, welke ondergrond?

Berichtdoor Clarab » zo nov 02 2014 12:15 pm

Beste mensen,

Ik heb in de afgelopen jaren diverse posters in diverse maten door diverse leveranciers in laten lijsten.
Wat mij opvalt is dat er met name bij de grotere formaten (70 X 50 bijvoorbeeld) soms een golvend effect te zien is,.

Posters zijn ingelijst met een passepartout eromheen, poster is verlijmd met het passepartout met een glasplaat aan de voorkant en een stuk hardboard (hardboard is niet verlijmt met poster) aan de achterkant.

Nu heb ik een poster van 125 CM lang bij 35 CM breed laten drukken, dit is een uitsnede van een heel lint olifanten gemaakt met een D800.

Ik wil absoluut geen golfje zien deze keer en heb aan de lokale schilder gevraagd of hij de poster voor mij op een harde ondergrond kan verlijmen zonder luchtbellen, dat is geen probleem voor hen.

Aangezien er ook nu weer een passepartout van 5 cm rondom moet speel ik met het idee om een plaat van 135 Cm bij 45 Cm te laten maken waarop de poster gecentreerd verlijmd wordt waarna de lijstenmaker er een los passepartout inzet en de boel afwerkt.

Welk materiaal kan ik nu het beste gebruiken als ondergrond, moet niet te dik (zwaar) worden en mag niet kromtrekken.

Welk materiaal raden jullie aan?
Clarab

Clublid
Berichten: 41


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grote poster inlijsten, welke ondergrond?

Berichtdoor Saskia Janssen » zo nov 02 2014 12:46 pm

kijk eens bij hokap online, daar kun je kunsstof plakplaten bestellen speciaal hiervoor. Wel een heel secuur werkje om op te plakken. Met 2 personen moet dat goed te doen zijn (wij hebben foto's van 50x50cm al meerdere keren goed opgeplakt.
Gebruikersavatar
Saskia Janssen

Forumlid
Berichten: 304


Locatie: Midwoud
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grote poster inlijsten, welke ondergrond?

Berichtdoor Saskia Janssen » zo nov 02 2014 12:46 pm

even nagekeken. zelfklevend PVC 2mm gebruiken wij voor de grote foto's
Gebruikersavatar
Saskia Janssen

Forumlid
Berichten: 304


Locatie: Midwoud
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grote poster inlijsten, welke ondergrond?

Berichtdoor Clarab » zo nov 02 2014 2:00 pm

Dat ziet er goed uit Saskia.
Ik zal eens wat bestellen om te kijken of dit wat voor mij is.
Clarab

Clublid
Berichten: 41


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grote poster inlijsten, welke ondergrond?

Berichtdoor Saskia Janssen » zo nov 02 2014 4:31 pm

ik trek meestal een paar fleece handschoenen aan (nieuwe die zijn nog zacht). Dan houdt mijn man de foto vast en begin ik vanaf een kant heel voorzichtig de foto erop vast te wrijven.
Succes!
Gebruikersavatar
Saskia Janssen

Forumlid
Berichten: 304


Locatie: Midwoud
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grote poster inlijsten, welke ondergrond?

Berichtdoor Ray Luske » zo nov 02 2014 4:44 pm

Laat de poster door White Wall inliijsten die zijn echt goed.
NIKKON D7100 en een Nikon D80
AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED VR II
AF-S NIKKOR 18-105 f/3.5-5.6 G ED
TAMRON 17-50 met VR
80-400mm f/4.5-5.6D ED VR AF Zoom-Nikkor
Speedlight flitser SB-600
MB-D80
http://www.flickr.com/photos/ray_luske/sets/
Ray Luske

Forumlid
Berichten: 9


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grote poster inlijsten, welke ondergrond?

Berichtdoor JaapV » zo nov 02 2014 4:44 pm

Is wat duurder, maar véél mooier vind ik het om je foto rechtstreeks te laten afdrukken op aluminium dibond (kortweg alu dibond). Google het maar.

Standaard wordt dat afgeleverd met vier aluminium verstevigingsprofielen aan de achterkant, enkele cm weg van de zijkanten. Je wilt er dan echt geen lijst of passepartout meer omheen (kan natuurlijk wel). Door de profielen "zweeft" de foto op afstand van de muur, net als je ziet op fototentoonstellingen.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grote poster inlijsten, welke ondergrond?

Berichtdoor Clarab » zo nov 02 2014 6:04 pm

Onnodige quote verwijderd

Heb hier naar gekeken Jaap, druk alles af bij Profotonet en die hebben deze optie ook in het pakket.
In dit geval van de strook olifanten laat ik echter 2 smalle lange stroken onder elkaar printen op een vergroting van 76 X 200 CM, behalve die 2 stroken olifant van 125 cm lang en 35 CM breed heb ik dan nog ruim 70 x 76 CM over om eventueel nog een flinke poster kwijt te kunnen.

Voor € 60 heb ik zo veel print voor een mooie prijs in een prima kwaliteit..
Zou ik die 3 afdrukken nu op Dibond laten zetten dan ben ik toch aanzinlijk meert geld kwijt dan alles in te laten lijsten.
Uiteraard zal Dibond waarschijnlijk mooier zijn en blijven maar aan de andere kant kan ik geregeld een andere print in een lijst hangen als ik ergens op uitgekeken raak.
Clarab

Clublid
Berichten: 41


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grote poster inlijsten, welke ondergrond?

Berichtdoor ReneG » ma nov 03 2014 12:25 pm

Tot 50x70 kan ik het zelf met die platen met een klevende zijde. Voor grotere heb ik een extra paar handen nodig. Dat heb ik een paar weken geleden geleerd van een andere NCN'er hier. Verder zijn een scherp mes en een zachte, schone doek ook aan te bevelen.

Ik ben alleen de naam van het materiaal alleen even kwijt. De platen die ik gebruik zijn standaard 100x70 cm, groter is ook te krijgen. Prijs is rond de 13 euro per plaat.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5053


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grote poster inlijsten, welke ondergrond?

Berichtdoor ATOR » ma nov 03 2014 1:13 pm

Bij Bootsma hebben ze allerlei zelfklevende materialen o.a. polystyreen, forex en aluminium, met afmetingen tot 150x300 centimeter als je je eens lekker wilt uitleven :P

http://www.bootsma-tech.nl/zelfklevende-materialen.html

Volgens mij heb ik ooit eens een site gezien waar ze zelfklevend Dibond en zelfklevend ontspiegeld plexiglas verkochten maar die kan ik niet meer vinden. Dat laatste, een plaat ontspiegeld plexiglas op je foto lijmen, lijkt me wel wat om zelf eens te proberen. Misschien dat er wel een manier is om zelf een lijmlaag aan te brengen zodat je geen zelfklevende materialen nodig hebt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten