RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor JaapV » di dec 16 2014 11:18 pm

peterw schreef:(...) LR heeft als nadeel dat je bij moeilijkere lichtomstandigheden (schaduwen hoge lichten) aan veel schuiven kunt en moet zitten om een mooi resultaat neer te zetten, met als grote risico voor mij dat ik overdrijf. (...)

Dát herken ik helemaal. Te meer omdat ik de essentiële onderdelen van een complexe fotobewerking graag achteraf wil kunnen herkennen.

Bijvoorbeeld: als ik er na 30 bewerkingsstappen achter kom dat stapjes 10 t/m 15 misschien niet erg effectief waren, dan kan ik die er niet even "tussenuit lichten" en zien of dat klopt. Ik moet dan eerst óf 21 stappen terug en 16 t/m 30 opnieuw uitvoeren, ofwel een lange brij van foute én corrigerende stappen accepteren die ik later nooit meer kan begrijpen.

In CNX2 kun je elke bewerkingsstap op elk moment in de workflow teniet doen. Ook achteraf. Die stap is dan ook echt ongedaan gemaakt en staat er niet meer in. Weliswaar loop je in CNX2 dan ook wel aan tegen daardoor automatisch uitgevinkte eerdere stappen, maar die staan dan nog steeds duidelijk herkenbaar in de lijst en je kunt ze zomaar weer aanvinken. Of - naar keuze - zelfs selectief verwijderen. Dat mis ik in Lr.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor ArendV » wo dec 17 2014 4:00 pm

Jaap, heb je het deelvenster "Historie" links in Lightroom al ontdekt?
Daar kun je zoveel stappen terug als je wilt.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor Léon Obers » wo dec 17 2014 7:54 pm

Jawel, maar kun je daar bijv. de 12e, 15e en 17e stap uitschakelen, en de rest actief houden t/m/ regel 30 ?
Jaap geeft nu juist de tekortkomingen aan, met zoveel stappen terug omdat je ergens "middenin" een stap anders wilt doen, je de stappen erna kwijt bent.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor Skippy » wo dec 17 2014 8:18 pm

Dat is inderdaad een mooie functie van NX2 maar als je een logische opbouw van je beeldbewerking voor ogen hebt en deze ook consequent uitvoert hoeft dit geen onoverkomelijk nadeel van Lightroom te zijn.
Met bijna elk beeldbewerkingsprogramma zijn goede resultaten te behalen, ook hier is het weer de man of vrouw achter de knoppen die voor een groot deel het resultaat bepaalt.
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor JaapV » wo dec 17 2014 9:42 pm

Léon, precies.

Skippy, "logisch" is een term die m.i. alleen een objectieve, wiskundige betekenis behoort te hebben. Anders volgt er bijna altijd een discussie over wat men "logisch" vindt, i.p.v. over het onderwerp. Bewerkingsworkflow is juist puur subjectief.

Of bedoel je de volgorde van het LR ontwikkelschema? Persoonlijk vind ik uitsnede en oplossen van vervorming als eerste stap prettiger dan b.v. belichting en contrast. Ik kan namelijk de opbouw van het gehele beeld pas goed beoordelen als de horizon recht staat en als ik de bij nader inzien overbodige prullaria heb opgeruimd, om maar eens iets te noemen. Dan ga ik pas beginnen. Ik wil me niet bij elke kleur- of contrastwijziging blijven storen aan een deel dat ik er later toch afsnijd.

Toegegeven: CNX2 is daarin ook niet maximaal soepel, door telkens het originele beeld weer voor je neus te zetten als je na croppen of rechtzetten b.v. de kleuren aanpast, maar dat valt vrij snel op te lossen door die eerdere stap(pen) weer aan te vinken. Heen en weer springen tussen bewerkingen kan daarin gemakkelijker dan in Lr, dat de gebruiker juist een strakke volgorde "opdringt".
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor Marten » wo dec 17 2014 10:05 pm

JaapV schreef: door telkens het originele beeld weer voor je neus te zetten als je na croppen of rechtzetten b.v. de kleuren aanpast, maar dat valt vrij snel op te lossen door die eerdere stap(pen) weer aan te vinken.

Dat hoeft niet. Je kunt ook alle stappen actief houden.
Zie: Bewerken / Voorkeuren / Algemeen / alle stappen actief houden.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor ArendV » wo dec 17 2014 10:11 pm

Het is inderdaad zo dat je in Lightroom niet alle bewerkingen achteraf kunt "uitzetten".
Bij veel bewerkingen zul je schuifjes terug moeten zetten en bij een aantal kun je ook de vinkjes weghalen, maar niet voor het hele onderdeel van een specifieke bewerking.
Maar het is zeker niet zo dat Lightroom een strakke volgorde opdringt, ik heb mijn eigen volgorde en die begint niet bovenaan.
Uiteindelijk een kwestie van persoonlijke voorkeur maar vooral van wennen denk ik.
Voor mij was de omschakeling van Capture NX2 naar Lightroom in de bediening een verademing.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor Léon Obers » wo dec 17 2014 10:15 pm

Aanvulling op NX2
En, als de volgorde door "achteraf" aanpassingen van bijv. toch nog een algemene correctie op kleur of contrast misschien niet een logische volgorde zou opleveren in de bewerkingslijst van NX2 met de rest van de bewerkingen. (Je had bijv. reeds als laatste een verscherping toegepast), kun je door hele rijen aan bewerkingsregels te kopiëren op de "achteraf" kleur aanpassingen na, en dan verwijderen van die rij aan gekopieerde instellingen, die "achteraf" correcties naar boven laten opschuiven. Dan plak je de hele riedel aan gekopieerde aanpassingsregels er weer achteraan en de logische volgorde is weer hersteld.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor Skippy » wo dec 17 2014 11:10 pm

JaapV schreef:Of bedoel je de volgorde van het LR ontwikkelschema? Persoonlijk vind ik uitsnede en oplossen van vervorming als eerste stap prettiger dan b.v. belichting en contrast. Ik kan namelijk de opbouw van het gehele beeld pas goed beoordelen als de horizon recht staat en als ik de bij nader inzien overbodige prullaria heb opgeruimd, om maar eens iets te noemen. Dan ga ik pas beginnen. Ik wil me niet bij elke kleur- of contrastwijziging blijven storen aan een deel dat ik er later toch afsnijd.

Het aanpassen van uitsnede en horizon staat direct onder het histogram, nog boven het Basis paneel. Dat lens correcties hier niet bij staat is spijtig maar kun je evt. standaard in een import preset aanzetten.
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor desire » do dec 18 2014 6:52 pm

peterw en belangstellende,er is een nieuwe update van Capture One Pro namelijk de 8.1
Met vriendelijke groeten van Désiré.
Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
https://vanmeulder.be
Gebruikersavatar
desire

Forumlid
Berichten: 97


Locatie: Bornem - België
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor JaapV » vr dec 19 2014 1:02 am

Zoveel reacties had ik nauwelijks verwacht. Allen bedankt!

Marten, dat is interessant. Daar ga ik maar eens mee stoeien. Levert misschien wel enige vertraging op, lijkt me?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor Marten » vr dec 19 2014 7:17 am

Jaap, mijn ervaring is dat die vertraging wel meevalt. Maar dat is natuurlijk in belangrijke mate afhankelijk van het aantal bewerkingsstappen dat je "open" hebt en de snelheid van je computer.
Ik deel je bezwaren t.a.v. het werken met Lightroom. Ik kan er maar niet aan wennen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor peterw » wo jan 14 2015 1:25 pm

Inmiddels keuze gemaakt: Lightroom.

Het blijkt dat Capture One Pro moeite heeft als je de foto's laadt met Nikon Transfer NX. Wat een onzin! Nu ja, dat en de iets te snappy kleuren heeft gemaakt dat ik verder ga met Lightroom, De prijs speelt ook mee, want Lightroom had ik nog liggen.

Er is inderdaad een workaround, zodat ik vanuit mijn huidige database foto's die al in de LR database zitten kan openen met behoud van eerdere LR bewerkingen.
Het open hebben van twee databases is geen feest met 'maar' 8 GB RAM, maar de nieuwe SSD schijf in mijn vaio waar ik me op heb getrakteerd maakt het heel wat aangenamer (in plaats van een nieuwe macbookpro 13")

Als ik snel effe een foto moet bewerken, dan pak ik nog steeds Capture NX2...
peterw

Forumlid
Berichten: 11


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor Jur » wo jan 14 2015 2:18 pm

peterw schreef:Het blijkt dat Capture One Pro moeite heeft als je de foto's laadt met Nikon Transfer NX.


Dit komt mij zeer vreemd voor. Ook ik maak nog steeds gebruik van Nikon Transfer (als onderdeel van ViewNX2) voor het laden van mijn foto's naar een map op mijn IMac. Dat heeft verder niets met Capture One Pro te maken. Voor het bewerken in Capture One Pro (maar ook voor Lightroom) moeten de foto-bestanden vervolgens eerst worden geïmporteerd in de betreffende RAW-converter. Dat werkt bij mij ook in Capture One Pro zonder problemen.

Overigens werk ik primair met Lightroom 5, maar heb tevens de beschikking over Capture One Pro 8. De resultaten met dat laatste programma zijn ook zeer goed, maar ik moet nog wel een beetje wennen aan de interface en de mogelijkheden van dat programma.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor Léon Obers » wo jan 14 2015 4:35 pm

Nu staat me er vaag wel iets van bij dat indien je aanvullende gegevens aanvult in de metadata van bestanden via Nikon Transfer, dat bestanden foutmeldingen gaven bij inladen in een RAW-converter. Met een latere versie zou dat zijn opgelost. Misschien dat het daarmee te maken heeft. Zou je kunnen terugzoeken in het forum en mogelijk bij de update versies van Nikon ViewNX2 , waar Nikon Transfer onderdeel van is. Gewoon door de laatste versie Nikon ViewNX2 te gebruiken, vermijdt je het probleem al.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten