Welke bewerking is toegepast?

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Welke bewerking is toegepast?

Berichtdoor niknack » zo mar 01 2015 12:58 pm

Ik ben op zoek naar de bewerking die op onderstaande foto is toegepast. Daarbij vooral rond het oog het wegvagen van het beeld in het zwart. Ik probeer mij op dit moment te verdiepen in het fotograferen van ogen van dieren. In deze foto is dat wel erg mooi gedaan. Dus wie kan mij helpen aan een site waar dit uitgelegd wordt of een action die in Photoshop kan gebruikt worden?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door niknack op ma mar 02 2015 6:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
niknack

Clublid
Berichten: 180


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke bewerking is toegepast?

Berichtdoor frankreiz » zo mar 01 2015 1:07 pm

Dit is in Lichtroom een simpele bewerking d.m.v. Vignetten toe te passen in de ontwikkelmodus / effecten.
Nikon D4s / D700 + MB-D10 / Nikon1 V1 + 10-30mm / 2x SB800 / SU800 / Nikon 200-500/5.6 E AF-S ED VR / Nikon 70-200/2.8 VR AF-S II / AF-S Nikon 24-70/2.8ED / Manfrotto 055XPROB+488RC2 / Sirui PH-20 Gimbal Head
http://www.frankreiz.nl
https://flic.kr/s/aHskv4XYUV
Gebruikersavatar
frankreiz

Clublid
Berichten: 206


Locatie: Apeldoorn
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke bewerking is toegepast?

Berichtdoor Debby » zo mar 01 2015 1:09 pm

Mijn eerste gedachte is dat de kleur eruit is gehaald met de kwast.
Ben alleen geen Photoshop goeroe, dus zeker weten doe ik het niet.

O, wacht... je bedoelde niet direct rondom het oog :S :D
Gebruikersavatar
Debby

Regiocoördinator
Berichten: 554


Locatie: Assen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke bewerking is toegepast?

Berichtdoor Patrick » zo mar 01 2015 1:14 pm

Gewoon vignettering. Als je er daarmee niet komt met een brush wat donkerder maken wat je donkerder wil hebben.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke bewerking

Berichtdoor gijs sandberg » zo mar 01 2015 1:28 pm

Beste N,
Wellicht is het gewoon een geval van zorgvuldige studio-uitlichting.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke bewerking is toegepast?

Berichtdoor Marten » zo mar 01 2015 2:34 pm

In de paarden-studio, dan wel te verstaan.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke bewerking

Berichtdoor Léon Obers » zo mar 01 2015 2:39 pm

gijs sandberg schreef:Wellicht is het gewoon een geval van zorgvuldige studio-uitlichting.

Dat lijkt me juist absoluut niet het geval. Daar staat een paard niet geduldig genoeg voor op één plek om een spotlight zo precies netjes afgeregeld op die plek te houden. En waarom zou iemand moeilijk doen met licht als het met bewerking aanzienlijk eenvoudiger te bewerkstelligen is?
Ook gezien de reflectie van het licht in het oog lijkt me dat er geen spotlight is gebruikt. Het lijkt zelfs het karakter van een zgn. "beauty-dish" te zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Welke bewerking is toegepast?

Berichtdoor niknack » zo mar 01 2015 8:02 pm

Dat was het woord dat ik zocht: vignettering. Ben nu al even aan het googelen en al een paar leuke sites gevonden. iedereen bedankt voor jullie snelle reacties.

Leon,
Ik denk dat je gelijk heb. Deze zaterdag met een marco lens (ja, overgenomen van Robin :D ) wat proeven gedaan. Een paard staat bijna nooit stil of het paard moet iets zien en daar op focussen. Dan heb je even meer tijd om te focussen op het oog.
Het vignetteren geeft nog niet helemaal het juiste effect. De overgang is nog te grof. Ik ga nog verder proberen.

Hierbij een voorbeeld waarbij te zien is dat de overgang nog te grof is en niet subtiel genoeg.

Afbeelding
niknack

Clublid
Berichten: 180


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke bewerking is toegepast?

Berichtdoor Léon Obers » zo mar 01 2015 8:23 pm

Het zal de eerste keer beslist niet meteen het gewenste effect hebben. Maar oefening baart kunst.
Rome is ook niet in één dag gebouwd.
Op YouTube kun je veel tutorials vinden om zowel makkelijke als meer verfijnde methoden toe te passen.

Probeer eens twee lagen. De onderste laag onbewerkt, de bovenste laag met vignettering. Kun je met spelen in de transparantie (percentages) nog tekening houden van het paard in de hoeken. Zodat het niet alleen een donkere zwarte massa vormt.

Succes.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Welke bewerking is toegepast?

Berichtdoor niknack » ma mar 02 2015 9:25 am

Léon,

bedankt voor jou tips. Meerdere lagen is zeker een goede tip. Ik ga ermee aan de gang.
niknack

Clublid
Berichten: 180


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten