Foto bewerking opdracht 2

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Kroontje » zo mar 15 2015 8:51 am

Hallo

Ik heb het draadje nog een keer door gelezen, een nacht over geslapen, maar moet toe wel toegeven dat ik teleurgesteld ben.
De ophef over de dat het niet meer de werkelijkheid is komt iedere keer weer terug.
Ook in het eerste draadje. Terwijl dat het hier niet de bedoeling is.
En dat snap ik niet.
Forum topic's van Zwart/wit/ HDR enz enz speciale technieken hoor je er niemand over.
Zwart/ Wit is ook geen werkelijkheid. HDR zeker niet...enz enz..

Er is maar één reactie hier gegeven, waar ik mee kan leven en wat ook de bedoeling is.
En dat is die van Ed Schouten ;) Dank. Want hier kan een beginner van leren. en dit was de bedoeling...aan mijn kant.

Verder door de "verkeerde" discussies hier, hebben al mensen aangegeven te stoppen met de deelneming :cry:
Maar daar wordt niet op gemodderd.

Dus beste positieve deelnemers bedankt voor jullie inzet en tijd, maar vrees dat dit weer het einde is waar een positieve insteek achter zat. Er zal wel een vloek op rusten wat ik doe :yawn:

Groet Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Vincent » zo mar 15 2015 9:45 am

ATOR schreef:@ Vincent
Als je mijn post beter leest zie je dat ik geen oordeel vel over de bewerkingen of over bewerken an sich.


Misschien zat ik ook een beetje met een geïrriteerde, negatieve insteek te lezen, maar wat mij betreft zet jumpjiving alles gelijk op scherp met zijn weinig toevoegende opmerking die enkel lijkt om een juist dat te doen...

En ik ben niet vaak geïrriteerd op een forum, want dan klik je het gewoon weg en denk je er het jouwe van, is dat niet het mooie van internet!! Maar nu was het irritatie uit betrokkenheid, en dan gaan je wel de virtuele strijd aan. Misschien ook onnodig. Maar dit leek mij serieus een goed, leuk en leerzaam initiatief, dat door dergelijke discussie, op een dergelijke toon, gelijk teniet wordt gedaan. Jammer. En onnodig.

Vooral jammer omdat ik serieus denk dat de grootste groep users hier meer te winnen heeft bij het leren toepassen van een juiste nabewerking, in welke mate dan ook, dan een nieuwe camera of lens, wat ze zelf meestal denken. Juist in een topic als deze kunnen we dat laten zien..!! Konden we dat laten zien

Want ook ik kan mijn vrije tijd echt wel beter gebruiken dan door hier foto's van anderen te bewerken en vervolgens een half topic over over vol te typen of het wel of niet moreel verantwoord is of strookt met de visie van de fotograaf... Laat NCN dan gewoon maar zelf nabewerkings workshops organiseren als daar behoefte aan is, dan kan een ieder die daar niet van houdt gewoon lekker thuis blijven, een topic wegklikken lijkt namelijk een stuk moeilijker tegenwoordig :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Jumpjiving » zo mar 15 2015 11:05 am

Fototechnisch mankeert er inderdaad het een en ander aan het origineel.
Maar de sfeer van de foto is bij de bewerkingen geheel weg.
Op die manier schiet voor mij een bewerking zijn doel voorbij.


Jammer dat mijn bijdrage hier deze uitwerking heeft in de discussie.
Ik was/ben blij met deze topic en zou het betreuren als een goede voortzetting geen kans kreeg.
Maar er moet ruimte blijven voor de insteek , welk doel heeft de bewerking,
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Vincent » zo mar 15 2015 11:23 am

Jumpjiving schreef:Maar de sfeer van de foto is bij de bewerkingen geheel weg.
Op die manier schiet voor mij een bewerking zijn doel voorbij.


Maar dat is dus onzin omdat je die conclusie helemaal niet kunt trekken op basis van een RAW bestand dat onbewerkt naar jpeg wordt omgezet. :wink:

Ik heb de mooiste, meest kleurrijke zonsondergangen gefotografeerd die resulteerden in de meest sfeerloze, platte, kleurloze NEF-jes die je kunt bedenken. Dat maakt mij een slechte fotorgaaf, of mijn camera een slechte RAW generator als je natuurgetrouwe beelden direct uit je camera wilt. Dan is het juist de kunst van de nabewerking om die sfeer er weer in te halen, zelfs als je de waarheid zo goed mogelijk wilt benaderen!! Maar dat laatste kunnen we niet in dit topic omdat we er niet bij waren, dus kom je dan op een stukje eigen inbreng met de diverse bewerkingen als resultaat.

Of gewoon Jpeg schieten en hopen dat je camera er zelf nog iets moois van maakt...

Jammer dat mijn bijdrage hier deze uitwerking heeft in de discussie.


Duidelijk dus geen 'bewussie', dank voor je verheldering en dan neem ik mijn opmerking over jouw post bij deze terug.

Het gaat mij er juist om dat in alle andere fototopics de originelen niet getoond worden. En dat men daar dan ook positief over kan zijn. En zodra men een mooie plaat ziet met een naar hun smaak 'te' afwijkend origineel dan is het ineens allemaal verkeerd... Dan blijft er weinig over op dit forum aan mooie platen als we die categorie voortaan niet meer toelaten...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor w.wind » zo mar 15 2015 12:07 pm

Ik vind het jammer dat het zo moet lopen.
Vond het een heel goed initiatief.
Je bent ook niet verplicht om te reageren. Als je er niets mee kan, klik je gewoon weer verder
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1689


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor strangeartefact » zo mar 15 2015 12:17 pm

Dit blijft een goed initiatief Mark, laat je niet kisten, wat mij betreft op naar nr 3, ik reageer dan nu al 2 draadjes niet op de foto's maar lees wel mee en vind het geweldig leuk te zien hoe verschillende fotografen gaan nabewerken, het gaat mij dan ook niet om 'de beste' maar om de diversiteit die nu zichtbaar wordt. Het is gewoon toch gaaf dat 2 fototgrafen van dezelfde plek een foto kunnen maken en dan via post processing er een heel andere beleving aan mee kunnen geven(hier gedemonstreerd door meerdere fotografen dezelfde foto te geven)? Nou dit draadje laat dat zien en ik kan er van leren van de gebruikte technieken.
Als er onder ons mensen zijn die liever niet bewerken, blijf dan weg uit dit soort draadjes inderdaad, het is al benoemt maar zo logisch toch?

groet, Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor schippie » zo mar 15 2015 12:40 pm

Doorgaan aub met dit initiatief , of een foto een " goede" nabewerking is , is niet objectief vast te stellen, maar een subjectief beleven.
Hier botsen de twee hoofdstromen in de fotografie: 1 een foto dient een exacte weergave te zijn van de werkelijkheid en 2. fotografie geeft de persoonlijke interpretatie van een fotograaf weer van een bepaalde scene.
Waarom zou bewerken niet toegestaan zijn ? Of mag bewerken alleen als het het wezen van de foto niet aantast? Van mij mag alles , tenzij je pretendeert dat het de exacte weergave is van de werkelijkheid.
Als anderen dat anders zien:ook prima.
Ik ben van opvatting (Ik dus) dat bewerken van een foto een integraal onderdeel van fotografie is en dat je zelfs een heleboel laat liggen als je dat niet doet. Maar nogmaals er moet niks van mij.
Hier zie je het origineel en de bewerkingen, hoe vaak zullen we niet een foto zien die we waarderen die ook helemaal is veranderd in sfeer zonder dat we het weten ?

ga aub door Kroontje het is een geweldig idee en het is leuk om te zien.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Maloutje » zo mar 15 2015 12:59 pm

Ik vind het leuk om de verschillende bewerkingen te zien! Als de foto van mijn eigen SD kaart zou rollen zou ik hem net zo bewerken als ik nu gedaan heb (foto 1). De bewerking van foto 2 vind ik ook erg mooi!
Nog zovéél te leren:

Mijn fanpage: https://www.facebook.com/MooiFotografie?ref=hl
Mijn website: http://mooifotografie.com/
Maloutje

Forumlid
Berichten: 14


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Maloutje » zo mar 15 2015 1:09 pm

Ik doe ook een volgende ronde graag weer mee :). Is het een idee om alle versies ook in een collage te zetten zodat we in één beeld alle interpretaties zien?
Nog zovéél te leren:

Mijn fanpage: https://www.facebook.com/MooiFotografie?ref=hl
Mijn website: http://mooifotografie.com/
Maloutje

Forumlid
Berichten: 14


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Kroontje » zo mar 15 2015 1:13 pm

Dank voor jullie reacties ;) Doet me ook goed.
Dan laten we de discussies van wel of niet los en gaan we door hoe het bedoeld is ;)
As weekend gaan we deel 3 klaar stomen met een nieuwe NEF die me al is aangeboden.

Is het een idee om alle versies ook in een collage te zetten zodat we in één beeld alle interpretaties zien?

Als we dat gaan doen, dan zijn ze minder goed te beoordelen.
We zouden dat wel kunnen doen als een deel een paar weken oud is. Scheelt weer ruimte op de server :lol: Zal eens kijken achter de schermen of dat te doen is met een groot formaat.

Groet Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Jacob_O » zo mar 15 2015 1:21 pm

Misschien het origineel, de basis van waaruit gewerkt word, niet meteen plaatsen?
Dus in eerste instantie alleen de diverse bewerkingen zonder dat er een vergelijk mogelijk is met de oorspronkelijke foto.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Kroontje » zo mar 15 2015 1:45 pm

Ook dat is een optie ;) Maar aan de ene kant is het ook wel belangrijk wat de basis is.
Kroontje



Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor ATOR » zo mar 15 2015 2:34 pm

Kroontje dit is voor het eerst dat er op dit forum een topic is wat draait om het nabewerken. Het is juist goed dat dan daarin de discussie naar voren komt waarom we nabewerken en wat een goede nabewerking inhoudt. Die discussie is minstens zo belangrijk als het puur technische gedeelte.

Het nabewerken is een hot topic, kijk naar de laatste World Press Photo waar 20% van de foto's gediskwalificeerd zijn omdat ze teveel nabewerkt zijn, beauty product advertenties die verboden worden omdat ze teveel nabewerkt zijn en de acties tegen het onrealistische schoonheidsideaal wat photoshop creëert.

Dat deze bewerkingstopics zoveel los maken betekent juist dat dit iets essentieels is. Als het niet verder zou komen dan: "Ik heb de clarity slider omhoog geschoven", met als reactie: "Gut wat goed van je", dan pas zou het tijd worden om dit onderwerp dood te verklaren :P


Om ervoor te zorgen dat dit goede initiatief niet al bij het eerste zuchtje tegenwind ophoudt doe ik graag een volgende ronde mee. Ik zal wel eerlijk blijven zeggen wat ik ervan vind en dat zal niet altijd positief zijn.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Kroontje » zo mar 15 2015 2:46 pm

Hallo Ator

Dank voor je reactie ;)
Moet ook eerlijk zeggen dat ik deze discussie niet had verwacht.
En weet ook dat het zo weinig mogelijk moet gebeuren ;)

Daarnaast is ieders mening belangrijk...op alles een LIKE sticker te plaatsen is ook niet goed :lol:

Gaat goed komen....
Ik heb net de volgende opdracht al gezien...compleet weer anders :D
Kroontje



Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Cookie1397 » zo mar 15 2015 3:07 pm

Ik zou het zeer jammer vinden als men al na 2 draadjes zou stoppen met dit mooie initiatief.
Zal proberen te verwoorden wat ik vind:
Ik denk niet sommige reacties die als negatief ervaren worden zo zijn bedoelt. Natuurlijk zij er voor en tegenstanders van het op deze manier bewerken van foto's en dat is ook goed zo.
Juist voor mensen die beginnen met bewerken zijn deze draadjes en hele mooie start om te zien wat je kan doen/bereiken mede door neer te zetten hoe jullie het hebben gedaan.

Maar.....

Als ik dan bijvoorbeeld zoals in draadje 2 neerpen dat bij de bewerking van Danny vind dat de zon in mijn optiek te geel is moet men dit niet als kritiek op die persoon opvatten, ik zou het minder geel hebben gemaakt maar daarmee is het een niet beter of slechter dan het ander maar slecht een persoonlijke voorkeur. Ik persoonlijk houd van een meer oranje-achtige lucht en dat is puur persoonlijk en maakt Danny's foto niet slecht of zo.
Bewerking van Danny; Hier vind ik doordat de voorgrond heel erg licht is het effect van een ochtendfoto in de mist te niet wordt gedaan. Mijns inziens is nu ook de figuur in de voorgrond te donker ten op zichte van de rest.

Wat men ook zal moeten begrijpen dat er ongetwijfeld veel forumbezoekers zijn die hier wel kijken en het een en ander oppikken maar hier niet willen of durven reageren, dat is altijd al zo geweest en zal niet zo snel veranderen.

Zo dit is een heel opstel die niet over de bewerking op zich ging maar waarvan ik vond dat ik dit naar aanleiding van de diverse reacties toch even kwijt moest .
Ik hoop dan ook dat dit mooie initiatief dus gewoon blijft doorgaan.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten