Foto bewerking opdracht 2

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Vincent » do mar 19 2015 12:19 pm

ATOR schreef:Volgens jou zijn mensen die natuurgetrouw nabewerken, er soms voor kiezen om niet na te bewerken, of die op zoek gaan naar het waarom, meteen nabewerkerkingshaters die dit onderwerp lopen verzieken.


Dat zeg ik helemaal niet. :eh: Ik denk dat jij deze keer verkeerd leest/interpreteert...

Mijn eerste alinea is juist om aan te geven dat ik denk dat de discussie een vragen die we hier (hopelijk) voor ogen hebben nog niet van de grond is gekomen omdat de andere discussie de overhand nam (en er, mede door mijzelf, scherp aan toe ging). Niet omdat mensen een andere mening hebben dan ikzelf :wink2:

Uiteraard zijn ook die meningen welkom, maar de intentie is om te leren van elkaar, ook wat je wel en niet mooi vindt of toepasbaar vindt op je eigen werk. Ik zie niet in hoe dat mogelijk is zonder inhoudelijke vraag en reactie. 'Hoe heb je dit gedaan', 'waarom heb je dat zo gedaan', 'kun je het niet beter zo doen', 'ik doe het altijd zus en zo', etc. Op een nabewerkingsworkshop is het heel normaal en natuurlijk, blijkbaar op een forum ineens erg moeilijk allemaal :lol:

Subtiele nabewerking is uiteraard ook prima, mijn oprechte hoop is juist dat ook de subtiele nabewerkers er iets van kunnen/willen leren, dat kan als de bewerker in de uitleg gelijk duidelijk is, of als de geinteresseerde er achteraf om vraagt.

Want zelfs als nabewerkingsliefhebber moet je eerste vraag zijn: "Ga ik wel of niet nabewerken." Nabewerken om het nabewerken is betekenisloos.


Een RAW file verlangt per definitie nabewerking. Vandaar ook mijn (scherpe) afkeer tegen de mensen die (ook nog zonder onderbouwing) roepen dat ze het origineel mooier vinden, want onze basis in dit topic is notabene een RAW file . Dat is geen afkeer tegen mensen die niet willen nabewerken, maar het onconstructief roepen van (in mijn ogen) totale onzin.

Wil iemand niet nabewerken dan zet hij.zij je camera gewoon op JPEG en doet de camera het automatisch voor je. Dan wel de uitdaging om de RAW en JPEG eens naast elkaar te leggen want het verschil is volgens sommigen in dit topic al te extreem :angel:

Dus nogmaals, mijn psot was juist een bevestiging op de hoop van Ruud, en de reden dat ik denk dat dat nog niet gelukt was, namelijk dat we (weer) over principes discussieren en niet over gebruikte technieken en methodes :thumbup: Dit draadje komt toch niet meer goed, als straks de nieuwe foto met bewerkingen online komt hoop ik oprecht dat het wel gaat lukken. Nog steeds met positieve en minder positieve meningen, maar vooral met het leren en inspireren van elkaar!!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor ATOR » do mar 19 2015 1:13 pm

My bad. Ik dacht dat je de post van Ruud juist zag als hoe het volgens jou niet zou moeten :P


Ik maak trouwens een onderscheid tussen
- omzetten van de raw file (camera calibratie, lenscorrectie, chromatische aberratie, exposure, witbalans, sensorvlekken, etc.)
- nabewerken (aanpassen van kleur en toon, retouching, compositing, etc.)
- exporteren (omzetten kleurprofiel, print profile, proofing, formaat aanpassen, verscherpen, etc.)

Het omzetten en exporteren zijn een no-brainer en vind ik essentieel, het hoort standaard in je workflow.

Het nabewerken is waar je je creativiteit de loop laat en wat voor iedereen en voor elke foto anders zal zijn.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Ruud46 » do mar 19 2015 2:19 pm

De bewerkers hebben bij opdracht 1 en 2 zich bloot gegeven door aan te geven hoe het origineel op hun overkwam bij de eerste aanblik en wat voor hun de noodzakelijke (en soms zeer creatieve) bewerkingen waren.
Laten we vooral doorgaan met opdracht 3 en de bewerkers ruimte bieden aandacht te geven aan:
- wat is vermoedelijk het doel geweest van de foto (interpretatie omdat het geen eigen foto is)
- wat zijn de nodige bewerkingen (welke, waarom en hoe) om die interpretatie beter tot zijn recht te laten komen
- en welke hints en tips kunnen de bewerkers verder nog geven m.b.t. de bewerkingen
- en ruimte voor het stellen van vragen over die bewerkingen en of de bewerker geslaagd is in zijn / haar poging.
Kortom het leerproces centraal!
Ruud
Gebruikersavatar
Ruud46

Clublid
Berichten: 206


Locatie: Mont Fortis
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto bewerking opdracht 2

Berichtdoor Kroontje » do mar 19 2015 3:29 pm

Mooi om allemaal te lezen ;)
Deel 3 komt dit as weekend op het forum. Zeer bijzondere foto moet ik zeggen..dus nog even geduld :-)
Kroontje




Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten