Foto bewerking opdracht 3
Geplaatst: vr mar 20 2015 6:54 pm
Weer een mooie plaat, waar we alle kanten mee uit konden gaan.
Het origineel
Foto-1
Bewerking rots in baai
Moeilijke opname , er zit veel in de file maar het is lastig om het eruit te krijgen.
Opname heeft veel potentie.
In ARC wat vlekjes weggedaan onderaan en de volgende aanpassingen.
Het histogram sluit links en rechts niet aan, er gaat dus dynamisch bereik verloren ;eerst aangepast met automaat (shift klik op witte en zwarte tonen).Dan verschoven de volgende schuifjes:
Belichting +0,35
Contrast +35
Schaduwen +25
verzadiging +100
Omdat nu de onderzijde goed is maar de lucht en de subtiele bergrand aan de horizon verdwijnt een verloopfilter gezet beginnend juist onder de weerspigeling van de rots en lopend tot iets boven de steen. Boven is dus alles van het filter van toepassing eronder niets.
Filter gezet op Belichting -0,55
Contrast +21
Schaduwen -21
Hooglichten -12
Locaal contrast (om de wolken en de details in de rots beter te laten zien) +26
Verzadiging +80
Omdat ik de rots nog wat extra aandacht wilde geven , naar Photoshop getransporteerd en een selectie gemaakt van de rots plus de spiegeling. Omdat dat wat grillig is, dat gedaan dmv een luminosity masker in het blauwkanaal. Deze selectie iets opgelicht met de curven.
Aan de onderkant stukje eraf.
De steen onderin zou het plaatje mooier maken als die wat naar links ligt, omdat er dan een mooie diagonaal onstaat. Daarom steen verplaatst. Maakt het ” spannender”, maar ja wel meer “gemanupuleerd”.
Door de stevige bewerking onstaat er wat ruis, weggefiterd door Dfine te gebruiken.( een van de plug-ins van Nik)
Gr Cees
Foto-2
Hierbij mijn interpretatie van de derde fotobewerk-opdracht.
Wat heb ik gedaan:
- De sfeer die in de lucht al zat wat meer zichtbaar gemaakt
- Wit vlekje uit het water gepoetst
- De kei weggedaan
- Uitsnede aangepast
- Met de kleurtinten “gespeelt”
- Ietwat verscherpt
Groetjes Malou
Foto-3
Mijn bewerking voor deze week.
Nieuwsgierig naar de nieuwe foto opende ik het NEF-bestand. Een verticale landschapsfoto, naar wat ik denk, van Vincent. Mooie compositie, mijn ideeën schieten gelijk in het experimentele. Ik besluit er een landscape compositie van te maken en de steen op de voorgrond te slachtofferen. Waarom? Omdat ik denk dat heel veel mensen de huidige compositie gaan gebruiken en ik dus wat anders wil laten zien wat ook mogelijk is. Met behulp van de "Golden Spiral" een uitsnede bepaald waarbij de grote rotspartij op het eindpunt van het spiraal komt te liggen. In het menu Tools / "Crop Guide Overlay" vind je verschillende uitsnede-regels die je kunt selecteren. Handig om een mooie uitsnede te bepalen waarin je onderwerp goed naar voren komt
Mijn idee was om het een beetje minimalistisch te maken maar wel het ruwe beeld van de rots te behouden.
Als eerste de belichting ingesteld volgens de techniek van Serge Ramelli. Zijn technieken vind ik altijd wel goed werken. Daarna een Graduated Filter over de lucht gelegd en hier het contrast iets naar beneden bijgesteld alsmede de Highlights. Vervolgens met de Adjustment Brush wat partijen opgehaald in de rotspartij die te donker waren geworden door het Graduated Filter.
Omdat ik nog niet tevreden was over de luchtpartij hier ook met de Adjustment Brush overheen gegaan. De complete luchtpartij geselecteerd met uitzondering van de rotspartij. Als je het vakje links onderaan genaamd "Show Selected Mask Overlay" aanvinkt kan je precies zien wat je selecteert, zeer handig (sneltoets O). Bij het indrukken van de ALT-toets kun je ook weer de-selecteren. Op de selectie gekozen om het Contrast, Highlights en de Clarity schuiven volledig dicht te trekken.
Vervolgens de foto ingeladen in NIK Color Efex Pro 4. Hier gekozen voor het filter Cross Processing / Method L03. Dit geeft een hele lichte, blauwachtige gloed over de foto. Dit opgeslagen, waardoor er een kopie in Lightroom komt te staan. Op deze versie toch weer wat Contrast toegevoegd alsmede een klein tandje Exposure. Wat Vibrance en Saturation toegevoegd en de Clarity nog iets terug. Als laatste de foto wat verscherpt en, om je de foto ietwat in te trekken, wat vignettering in de hoeken toegepast.
De foto geëxporteerd uit Lightroom en ingeladen in het programma Bordermaker om er een subtiel wit randje omheen te zetten.
NB. mijn programma's zijn allemaal Engels ingesteld, vandaar dus de Engelse benamingen
Groet, Jochem
Foto-4
Hier is de bewerkte foto. Ik zag dat de meesten er bijschreven wat ze gedaan hebben dus dat heb ik hieronder ook maar gedaan.
Een hele coole foto van een berg die lijkt op een drinkende geit, die wat compositie betreft helemaal oké is. De zwakke punten zijn voor mij het gebrek aan contrast/detail en kleur wat hem nogal saai maakt, de achtergrond is bijna een wit-zwart gradiënt.
Wat ik gedaan heb:
- sensorvlekken en hot pixels weggehaald
- wat vlekken en details uit het water gehaald om meer rust in het water te krijgen, het water ondersteunt hier de geit en moet niet te veel aandacht trekken
- veel contrast toegevoegd aan de lucht om de wolken tevoorschijn te halen, vind de balans van rotsen onderin het water en wolken bovenin de lucht mooi werken
- het donkere gedeelte onderaan lichter gemaakt om de foto tonaal meer in balans te brengen
- de bovenkant wat donkerder gemaakt zodat de donkere onder- en bovenkant je de diepte in trekken
- de bergketen wat donkerder gemaakt zodat hij beter zichtbaar wordt
De geit is het centerpiece hier en om dat te versterken heb hem meer contrast gegeven en het groene gras wat benadrukt. Ook heeft de geit vergeleken met de rest een iets warmere kleur gekregen.
De vrij stevige kleurcorrectie is om de serene koele sfeer extra te benadrukken. Je zult zeggen: “Maar dat is echt veel te turkoois ATOR”, en dan zeg ik: “Nee hoor, dat is precies turkoois genoeg ”
Dat het niet realistisch is vind ik ondergeschikt aan wat voor gevoel een afbeelding teweeg brengt en kleur speelt daar een belangrijke rol in.
Grt, Pieter
Foto-5
Hierbij mijn bijdrage van foto #3. Wat heb ik gedaan? Zoals je inmiddels weet hou ik niet van staande foto’s, dus heb ik er weer een liggende van gemaakt, deze keer in een 4:3 verhouding. Allereerst een vierkante uitsnede gemaakt waar beide rotsen op te zien zijn. Vervolgens het aantal pixels van een zijde door 3 gedeeld en met 4 vermenigvuldigd om tot de 4:3 verhouding te komen en de canvas size vergroot. Foto in het midden geplaatst en beide ontbrekende zijden geselecteerd met de lasso en aangevuld met “fill content aware”. Vervolgens met de “Clonebrush” en “Spot healing brush” onregelmatigheden weggewerkt. De horizon licht doorgetrokken aan beide zijden en met de Viveza (NIK) brush de Structure van de rotsen “geplust” en van de omgeving juist “gemint”. Daarna naar de juiste maat verkleint en dat was het.
Ik vond het een moeilijke opgave en had nogal wat moeite met het doortrekken van de horizon. Dat ging niet zo lekker in het begin. Maar uiteindelijk toch gelukt. Het was weer leuk!
Groetjes Arthur.
Foto-6
Bij deze foto ben ik begonnen met Lr5. Heb daar alle basis bewerking gedaan.
Ook in Lr5 gebruik gemaakt van de Graduated Filter (Lucht)
Een klein beetje vignetting toegevoegd
Heb wat vlekjes verwijderd en een kopie gemaakt.
Ben met de foto naar On1 software gegaan en heb daar gebruik gemaakt van Color Enchancer :> SkyEnchaner
Dit om de licht een beetje meer te geven. Daarna Dynamic Contrast met de layer op 30%
Terug naar Lr5 opgeslagen. Omdat bij de kopie (zonder extreme bewerking) de Rots wat lichter is heb ik de twee foto's als lagen geopend in CS6.
Dit had ook in On1 gekund, maar zover ben ik nog niet
Daar de bewerkte foto geselecteerd en daar een masker toegepast. Met een kwastje ben ik over de rots gegaan, zodat de lichte rots van de kopie naar voren komt.
Tot slot een kader eromheen gezet.
Gr Kroontje
Foto-7
Hierbij mijn inzending van foto 3
Ik heb het volgende gedaan
Uitsnede aangepast
Verzadiging toegepast
Gegradueerd filter toegepast
Met de kleuren gespeeld om meer achtergrond te krijgen
Verscherpt
Lenscorrectie
En een klein beetje vignetten toegepast
Groeten, Wim
Foto-8
Alles in Lightroom nabewerkt.
Mijn eigen foto dus dat maakt het een stuk gemakkelijker. Door de lange sluitertijd is het kabbelende zeewater een strakke plaat geworden. Ik wil de aandacht naar de steen op de voorgrond trekken en uiteraard de rots op de achtergrond. Lucht mag dramatisch zijn. Er zit al weinig kleur in de foto dus de aanwezige kleur van het mos op de steen wil ik benadrukken.
- Lens correctie toegevoegd om aanwezige barrel-distortion van de 16-35mm weg te halen
- Tone-curve aangepast en de midden tonen iets opgetrokken dit geeft wat meer helderheid aan de foto.
- Witbalans een stuk koeler gezet, dit vind ik beter passen.
- Exposure omlaag, contrast omhoog, highlights omlaag, shadows en whites flink omhoor, clarity omlaag, vibrance iets omhoog en saturatie iets omlaag
- Saturatie van gele en groene kanaal naar +100 voor het mos op de steen
- Saturatie van het blauwe kanaal omlaag
Vervolgens wil ik met brushes de aandacht gaan focussen, dit doe ik vaak door met shadows, clarity en contrast te werken.
- Met een brush clarity/helderheid, saturatie en contrast toegevoegd op de steen
- Met een brush saturatie en clarity uit het water gehaald, contrast toegevoegd
- Met een brush clarity/helderheid en shadows uit de lucht gehaald
- Met een brush clarity/helderheid aan de schaduw van de rots toegevoegd
- Met een brush shadows opgetrokken in de steen (had ook bij de eerste brush gekund)
- Met een graduated filter de lucht donkerder gemaakt, shadows opgetrokken (deze actie inderdaad tegengesteld aan de 3e brush, zo gaat dat soms bij mij in het process)
- Kleine vignette toegevoegd
- Verscherpt, waarbij een mask ervoor zorgt dat alleen de rots en steen verscherpt worden.
- Met split toning een subtiele geel tint in de hooglichten en blauw tint aan de schaduwen toegevoegd
- stofjes en storende reflecties weg gehaald met spot removal tool
- In photoshop nog een border toegevoegd als pas partout, niet ieders smaak, maar zo zou hij ook aan de muur gaan (en daar hangt hij ook inmiddels)
gr Vincent
Allen weer bedankt voor deze serie Geweldig werk geleverd.
Groet Kroontje
Het origineel
Foto-1
Bewerking rots in baai
Moeilijke opname , er zit veel in de file maar het is lastig om het eruit te krijgen.
Opname heeft veel potentie.
In ARC wat vlekjes weggedaan onderaan en de volgende aanpassingen.
Het histogram sluit links en rechts niet aan, er gaat dus dynamisch bereik verloren ;eerst aangepast met automaat (shift klik op witte en zwarte tonen).Dan verschoven de volgende schuifjes:
Belichting +0,35
Contrast +35
Schaduwen +25
verzadiging +100
Omdat nu de onderzijde goed is maar de lucht en de subtiele bergrand aan de horizon verdwijnt een verloopfilter gezet beginnend juist onder de weerspigeling van de rots en lopend tot iets boven de steen. Boven is dus alles van het filter van toepassing eronder niets.
Filter gezet op Belichting -0,55
Contrast +21
Schaduwen -21
Hooglichten -12
Locaal contrast (om de wolken en de details in de rots beter te laten zien) +26
Verzadiging +80
Omdat ik de rots nog wat extra aandacht wilde geven , naar Photoshop getransporteerd en een selectie gemaakt van de rots plus de spiegeling. Omdat dat wat grillig is, dat gedaan dmv een luminosity masker in het blauwkanaal. Deze selectie iets opgelicht met de curven.
Aan de onderkant stukje eraf.
De steen onderin zou het plaatje mooier maken als die wat naar links ligt, omdat er dan een mooie diagonaal onstaat. Daarom steen verplaatst. Maakt het ” spannender”, maar ja wel meer “gemanupuleerd”.
Door de stevige bewerking onstaat er wat ruis, weggefiterd door Dfine te gebruiken.( een van de plug-ins van Nik)
Gr Cees
Foto-2
Hierbij mijn interpretatie van de derde fotobewerk-opdracht.
Wat heb ik gedaan:
- De sfeer die in de lucht al zat wat meer zichtbaar gemaakt
- Wit vlekje uit het water gepoetst
- De kei weggedaan
- Uitsnede aangepast
- Met de kleurtinten “gespeelt”
- Ietwat verscherpt
Groetjes Malou
Foto-3
Mijn bewerking voor deze week.
Nieuwsgierig naar de nieuwe foto opende ik het NEF-bestand. Een verticale landschapsfoto, naar wat ik denk, van Vincent. Mooie compositie, mijn ideeën schieten gelijk in het experimentele. Ik besluit er een landscape compositie van te maken en de steen op de voorgrond te slachtofferen. Waarom? Omdat ik denk dat heel veel mensen de huidige compositie gaan gebruiken en ik dus wat anders wil laten zien wat ook mogelijk is. Met behulp van de "Golden Spiral" een uitsnede bepaald waarbij de grote rotspartij op het eindpunt van het spiraal komt te liggen. In het menu Tools / "Crop Guide Overlay" vind je verschillende uitsnede-regels die je kunt selecteren. Handig om een mooie uitsnede te bepalen waarin je onderwerp goed naar voren komt
Mijn idee was om het een beetje minimalistisch te maken maar wel het ruwe beeld van de rots te behouden.
Als eerste de belichting ingesteld volgens de techniek van Serge Ramelli. Zijn technieken vind ik altijd wel goed werken. Daarna een Graduated Filter over de lucht gelegd en hier het contrast iets naar beneden bijgesteld alsmede de Highlights. Vervolgens met de Adjustment Brush wat partijen opgehaald in de rotspartij die te donker waren geworden door het Graduated Filter.
Omdat ik nog niet tevreden was over de luchtpartij hier ook met de Adjustment Brush overheen gegaan. De complete luchtpartij geselecteerd met uitzondering van de rotspartij. Als je het vakje links onderaan genaamd "Show Selected Mask Overlay" aanvinkt kan je precies zien wat je selecteert, zeer handig (sneltoets O). Bij het indrukken van de ALT-toets kun je ook weer de-selecteren. Op de selectie gekozen om het Contrast, Highlights en de Clarity schuiven volledig dicht te trekken.
Vervolgens de foto ingeladen in NIK Color Efex Pro 4. Hier gekozen voor het filter Cross Processing / Method L03. Dit geeft een hele lichte, blauwachtige gloed over de foto. Dit opgeslagen, waardoor er een kopie in Lightroom komt te staan. Op deze versie toch weer wat Contrast toegevoegd alsmede een klein tandje Exposure. Wat Vibrance en Saturation toegevoegd en de Clarity nog iets terug. Als laatste de foto wat verscherpt en, om je de foto ietwat in te trekken, wat vignettering in de hoeken toegepast.
De foto geëxporteerd uit Lightroom en ingeladen in het programma Bordermaker om er een subtiel wit randje omheen te zetten.
NB. mijn programma's zijn allemaal Engels ingesteld, vandaar dus de Engelse benamingen
Groet, Jochem
Foto-4
Hier is de bewerkte foto. Ik zag dat de meesten er bijschreven wat ze gedaan hebben dus dat heb ik hieronder ook maar gedaan.
Een hele coole foto van een berg die lijkt op een drinkende geit, die wat compositie betreft helemaal oké is. De zwakke punten zijn voor mij het gebrek aan contrast/detail en kleur wat hem nogal saai maakt, de achtergrond is bijna een wit-zwart gradiënt.
Wat ik gedaan heb:
- sensorvlekken en hot pixels weggehaald
- wat vlekken en details uit het water gehaald om meer rust in het water te krijgen, het water ondersteunt hier de geit en moet niet te veel aandacht trekken
- veel contrast toegevoegd aan de lucht om de wolken tevoorschijn te halen, vind de balans van rotsen onderin het water en wolken bovenin de lucht mooi werken
- het donkere gedeelte onderaan lichter gemaakt om de foto tonaal meer in balans te brengen
- de bovenkant wat donkerder gemaakt zodat de donkere onder- en bovenkant je de diepte in trekken
- de bergketen wat donkerder gemaakt zodat hij beter zichtbaar wordt
De geit is het centerpiece hier en om dat te versterken heb hem meer contrast gegeven en het groene gras wat benadrukt. Ook heeft de geit vergeleken met de rest een iets warmere kleur gekregen.
De vrij stevige kleurcorrectie is om de serene koele sfeer extra te benadrukken. Je zult zeggen: “Maar dat is echt veel te turkoois ATOR”, en dan zeg ik: “Nee hoor, dat is precies turkoois genoeg ”
Dat het niet realistisch is vind ik ondergeschikt aan wat voor gevoel een afbeelding teweeg brengt en kleur speelt daar een belangrijke rol in.
Grt, Pieter
Foto-5
Hierbij mijn bijdrage van foto #3. Wat heb ik gedaan? Zoals je inmiddels weet hou ik niet van staande foto’s, dus heb ik er weer een liggende van gemaakt, deze keer in een 4:3 verhouding. Allereerst een vierkante uitsnede gemaakt waar beide rotsen op te zien zijn. Vervolgens het aantal pixels van een zijde door 3 gedeeld en met 4 vermenigvuldigd om tot de 4:3 verhouding te komen en de canvas size vergroot. Foto in het midden geplaatst en beide ontbrekende zijden geselecteerd met de lasso en aangevuld met “fill content aware”. Vervolgens met de “Clonebrush” en “Spot healing brush” onregelmatigheden weggewerkt. De horizon licht doorgetrokken aan beide zijden en met de Viveza (NIK) brush de Structure van de rotsen “geplust” en van de omgeving juist “gemint”. Daarna naar de juiste maat verkleint en dat was het.
Ik vond het een moeilijke opgave en had nogal wat moeite met het doortrekken van de horizon. Dat ging niet zo lekker in het begin. Maar uiteindelijk toch gelukt. Het was weer leuk!
Groetjes Arthur.
Foto-6
Bij deze foto ben ik begonnen met Lr5. Heb daar alle basis bewerking gedaan.
Ook in Lr5 gebruik gemaakt van de Graduated Filter (Lucht)
Een klein beetje vignetting toegevoegd
Heb wat vlekjes verwijderd en een kopie gemaakt.
Ben met de foto naar On1 software gegaan en heb daar gebruik gemaakt van Color Enchancer :> SkyEnchaner
Dit om de licht een beetje meer te geven. Daarna Dynamic Contrast met de layer op 30%
Terug naar Lr5 opgeslagen. Omdat bij de kopie (zonder extreme bewerking) de Rots wat lichter is heb ik de twee foto's als lagen geopend in CS6.
Dit had ook in On1 gekund, maar zover ben ik nog niet
Daar de bewerkte foto geselecteerd en daar een masker toegepast. Met een kwastje ben ik over de rots gegaan, zodat de lichte rots van de kopie naar voren komt.
Tot slot een kader eromheen gezet.
Gr Kroontje
Foto-7
Hierbij mijn inzending van foto 3
Ik heb het volgende gedaan
Uitsnede aangepast
Verzadiging toegepast
Gegradueerd filter toegepast
Met de kleuren gespeeld om meer achtergrond te krijgen
Verscherpt
Lenscorrectie
En een klein beetje vignetten toegepast
Groeten, Wim
Foto-8
Alles in Lightroom nabewerkt.
Mijn eigen foto dus dat maakt het een stuk gemakkelijker. Door de lange sluitertijd is het kabbelende zeewater een strakke plaat geworden. Ik wil de aandacht naar de steen op de voorgrond trekken en uiteraard de rots op de achtergrond. Lucht mag dramatisch zijn. Er zit al weinig kleur in de foto dus de aanwezige kleur van het mos op de steen wil ik benadrukken.
- Lens correctie toegevoegd om aanwezige barrel-distortion van de 16-35mm weg te halen
- Tone-curve aangepast en de midden tonen iets opgetrokken dit geeft wat meer helderheid aan de foto.
- Witbalans een stuk koeler gezet, dit vind ik beter passen.
- Exposure omlaag, contrast omhoog, highlights omlaag, shadows en whites flink omhoor, clarity omlaag, vibrance iets omhoog en saturatie iets omlaag
- Saturatie van gele en groene kanaal naar +100 voor het mos op de steen
- Saturatie van het blauwe kanaal omlaag
Vervolgens wil ik met brushes de aandacht gaan focussen, dit doe ik vaak door met shadows, clarity en contrast te werken.
- Met een brush clarity/helderheid, saturatie en contrast toegevoegd op de steen
- Met een brush saturatie en clarity uit het water gehaald, contrast toegevoegd
- Met een brush clarity/helderheid en shadows uit de lucht gehaald
- Met een brush clarity/helderheid aan de schaduw van de rots toegevoegd
- Met een brush shadows opgetrokken in de steen (had ook bij de eerste brush gekund)
- Met een graduated filter de lucht donkerder gemaakt, shadows opgetrokken (deze actie inderdaad tegengesteld aan de 3e brush, zo gaat dat soms bij mij in het process)
- Kleine vignette toegevoegd
- Verscherpt, waarbij een mask ervoor zorgt dat alleen de rots en steen verscherpt worden.
- Met split toning een subtiele geel tint in de hooglichten en blauw tint aan de schaduwen toegevoegd
- stofjes en storende reflecties weg gehaald met spot removal tool
- In photoshop nog een border toegevoegd als pas partout, niet ieders smaak, maar zo zou hij ook aan de muur gaan (en daar hangt hij ook inmiddels)
gr Vincent
Allen weer bedankt voor deze serie Geweldig werk geleverd.
Groet Kroontje