Schermhelderheid bij fotobewerken

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Schermhelderheid bij fotobewerken

Berichtdoor Braincake » di okt 27 2015 11:38 am

Hallo allemaal,

Gisterenavond was ik een foto aan het bewerken op mijn laptop en heb deze toen geupload naar mijn webiste.
Toen ik de foto echter op mijn telefoon terug keek (doe ik altijd als check) bleek deze nogal donker.
Dit komt denk ik doordat de schermhelderheid op mijn laptop gewoon wat hoog was ingesteld, waarop ik daarvoor de foto heb gecorrigeerd (= donkerder heb gemaakt).

Zie hier het resultaat:

Afbeelding

Heeft iemand een idee hoe je de schermhelderheid kan kalibreren?
Of wat is een goede tip om de helderheid "realistisch" in te stellen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schermhelderheid bij fotobewerken

Berichtdoor Highlander » di okt 27 2015 12:19 pm

Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Schermhelderheid bij fotobewerken

Berichtdoor Hilda » di okt 27 2015 12:23 pm

Volgens werkt kalibratie op een laptop niet zo geweldig tenzij je het scherm altijd precies op dezelfde stand open hebt staan en je de laptop altijd op dezelfde plek hebt staan.
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Schermhelderheid bij fotobewerken

Berichtdoor Braincake » di okt 27 2015 1:02 pm

Dat kalibratie apparaatje klinkt wel handig inderdaad.
En ik ben ook wel benieuwd hoe die met inkijkhoek om gaat.

Is het trouwens een idee om een geprinte foto naast diezelfde foto op het scherm te houden en aan de hand daarvan de helderheid aan te passen?
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schermhelderheid bij fotobewerken

Berichtdoor Léon Obers » di okt 27 2015 1:11 pm

Het maakt nogal wat uit in welke omgeving je het scherm bekijkt.
Met grote ramen en veel daglicht, of in een enigszins verduisterde / afgedonkerde ruimte, speciaal om beeld te bewerken?

Zie richtlijnen uitgegeven NIDF-norm:
http://www.nidf.nl/nidf-norm/

Kijkhoek ----> recht ervoor zitten.
Om een geprinte foto te bekijken moet daar relatief veel licht opvallen, maar juist niet op een monitor.
Afgezien van een speciale licht-tafel (die ze bijv. bij drukkers gebruiken), waarbij het licht sterker gericht op het beoordelingsvlak schijnt, is het eigenlijk niet goed te doen om een print langs een scherm te hangen.

Verder wil je zodanig secuur te werk gaan, moet ook de print-uitvoer gekalibreerd zijn en middels een print-profiel optimaal zijn afgestemd.
Maar om een print langs een scherm te hangen en daarmee je scherm in helderheid af te stemmen is "zwemmen" in kleur en helderheid. Dat werkt niet.
De enig juiste manier om een scherm zo optimaal mogelijk af te stellen is via een kalibratieset. Idem voor een juiste print.

Er zijn overigens wel redelijk goede scherm test-objecten om een scherm "op het oog" af te stemmen, maar is meer bedoeld als snelle visuele "tussendoor" check voor als je normaal je scherm kalibreert.

http://fotograaf.cc/ScreenCheck.htm
http://www.lagom.nl/lcd-test/nl_index.php
http://www.flatpanelshd.com/focus.php?s ... 1229341512
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Schermhelderheid bij fotobewerken

Berichtdoor Braincake » di okt 27 2015 1:24 pm

Ok, maar er moet toch ook een mogelijkheid zijn om zonder extra hardware voor (een paar) honderd euro een goed uitgangspunt te hebben?
Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik niet zodanig secuur te werk wil gaan, maar dat ik wel een veel te donkere foto zoals hierboven wil voorkomen.

Tot gisteren had ik de helderheid altijd vrij laag staan (mijn vriendin stelt hem altijd hoger in, vandaar deze donkere foto's), waardoor mijn foto's altijd redelijk goed overeen kwamen met afdrukken van Profotonet.
Let je er niet op, heb je dit probleem dus.

Kan er in Lightroom niet een vaste helderheid worden ingesteld voor het scherm?
Of misschien met met aparte software?
Dat zou al een hele hoop verbeteren.
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schermhelderheid bij fotobewerken

Berichtdoor Léon Obers » di okt 27 2015 1:30 pm

Braincake schreef:Kan er in Lightroom niet een vaste helderheid worden ingesteld voor het scherm?
Of misschien met met aparte software?
Dat zou al een hele hoop verbeteren.


1. Nee Lightroom kan dat niet. De ene monitor is de andere niet. Dat is echt scherm gerelateerd. Daar heeft Lightroom geen weet van.
2. "Uit de losse pols" zie de websites waar ik in mijn vorige reactie naar heb gerelateerd met scherm test-objecten.
Op zichzelf zijn dat heel aardige testmethoden die als je het goed bestudeerd aardige uitgangspunten zijn.
Zeker met tegenwoordig betere kwaliteit schermen als jaren terug, val je er niet echt een buil aan. Maar het is geen exacte "kalibratie" of een standaard waar je telkens "blindelings" op kunt terugvallen. Meten is weten.

Verder dus een kalibratiesetje. Die zijn tegenwoordig best betaalbaar.
Verkeerde zuinigheid om na te laten zoiets aan te schaffen.
Mensen geven duizende Euro's uit aan foto-apparatuur, dure schermen, laptops, PC's, maar een eenvoudig kalibratiesetje kan er niet van af?
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di okt 27 2015 1:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Schermhelderheid bij fotobewerken

Berichtdoor Braincake » di okt 27 2015 1:37 pm

1. Dat is ook zo, maar ik had me kunnen voorstellen dat je een voorinstelling kan maken (dus als de applicatie opstart stelt hij je scherm in op x% helderheid met kleurprofiel x en als je de applicatie sluit dan stelt hij het weer in zoals het in Windows/MacOS staat ingesteld).
2. Oeps, ik heb die links niet geopend, maar die test objecten helpen misschien al wel inderdaad, zal vanavond eens wat uitproberen.
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schermhelderheid bij fotobewerken

Berichtdoor MartinT » di okt 27 2015 2:06 pm

Braincake schreef:Ok, maar er moet toch ook een mogelijkheid zijn om zonder extra hardware voor (een paar) honderd euro een goed uitgangspunt te hebben?


Nogmaals, een eenvoudige, maar goede kalibrator kost €99,-!!
http://www.cameranu.nl/nl/p234224/datac ... yder-4-pro

Kalibreren is iets meer dan alleen je schermhelderheid instellen!
Mijn beste advies, lees eerst eens een goed boek over Kleurbeheer, voordat je verder gaat met vragen stellen.
martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Schermhelderheid bij fotobewerken

Berichtdoor Highlander » di okt 27 2015 2:50 pm

1. Dat is ook zo, maar ik had me kunnen voorstellen dat je een voorinstelling kan maken (dus als de applicatie opstart stelt hij je scherm in op x% helderheid met kleurprofiel x en als je de applicatie sluit dan stelt hij het weer in zoals het in Windows/MacOS staat ingesteld).


Ja dat kan dus ik heb een Dell U2716HM, die dus een groot aantal kleurprofielen kan opslaan.
Één voor fotobewerking, één voor gaming, één voor tekstverwerking, en je kunt ook nog een aantal persoonlijk gemaakt profielen opslaan.
Ook kun je per opgestarte programma automatisch een kleurprofiel laten opstarten.

Wat betreft jou laptop, als jij hem afstelt op wat voor jou goed is, moet hij als jou vriendin inlogt op haar eigen account hij haar instellingen laden.
Daar mag jij op jou account geen last van hebben dat zij hem helderder dan jou heeft staan.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Schermhelderheid bij fotobewerken

Berichtdoor Braincake » di okt 27 2015 2:55 pm

Ik weet wel wat kalibreren is en ik weet nu ook dat je, om een (vooral) kleurgetrouw scherm te hebben, een kalibrator nodig hebt.
Als we het dan toch over kalibreren hebben, dan kalibreer je in de regel met een nauwkeurigheid die de uiteindelijke toepassing dient en niet zo nauwkeurig mogelijk.

Mijn toepassing vraagt een check of mijn scherm niet te helder staat, geen aanpassing van de helderheid met compensatie van omgevingslicht en kleurinstelling enz.
Ik denk dat de links die Leon heeft gestuurd een mogelijkheid bieden om dat te bereiken en als ik die check in mijn workflow opneem is een kalibrator voor mij en wat ik met mijn foto's wil bereiken op dit moment niet nodig.
Ik laat nog wel even weten of mijn vermoeden juist is. :thumbup:

@Highlander:
Weet je toevallig of die profielen ook op een Mac kunnen?
Ik heb dat ook wel eens bij videodrivers gezien, misschien dat het daar kan, maar ik heb mijn Mac nog niet dus ik kan het nog niet uitproberen...
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schermhelderheid bij fotobewerken

Berichtdoor Highlander » di okt 27 2015 4:20 pm

Nee dat weel ik niet, maar dat zal toch wel ??
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Schermhelderheid bij fotobewerken

Berichtdoor Léon Obers » di okt 27 2015 4:34 pm

Highlander schreef:Ja dat kan dus ik heb een Dell U2716HM, die dus een groot aantal kleurprofielen kan opslaan.
Één voor fotobewerking, één voor gaming, één voor tekstverwerking, en je kunt ook nog een aantal persoonlijk gemaakt profielen opslaan.

Alleen zul je dus wel eerst correcte profielen ter beschikking moeten hebben, afgestemd op precies DIE monitor.

Zomaar wat wat algemene "voorkeurs kekke" kleurprofieljes met wat meer verzadigde kleuren voor bijvoorbeeld gaming, maakt een slecht afgestelde monitor in helderheid niet ineens dat die erna "correct" staat ingesteld.

Correcte kleurweergave kan alleen via kalibratie, niet met algemeen zomaar wat beschikbare profieltjes.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Schermhelderheid bij fotobewerken

Berichtdoor ReneG » di okt 27 2015 4:54 pm

Vergeet ook het type scherm niet. De meeste schermen zijn (goedkope) TN panelen. Die zijn op zijn zachtst gezegd lastig om consistent te calibreren. Combineer dat met het feit dat die schermen ontzettend kunnen verschillen bij zelfs een kleine verandering in de kijkhoek wil ik calibratie nog niet als nutteloos bestempelen, maar wel als zijnde 'veel minder nuttig'. In de praktijk klopte de calibratie met mijn oude TN schermen eigenlijk nooit echt goed, maar het was wel wat beter dan ongecalibreerd werken.

Met IPS panelen (er zijn nog betere, maar ook duurdere types) heb je deze problemen niet of veel minder. Dus zoek eerst eens even uit wat voor soort scherm je laptop heeft (waarschijnlijk TN, gezien het feit dat je verschillen opmerkt als de kijkhoek verandert).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schermhelderheid bij fotobewerken

Berichtdoor Braincake » di nov 03 2015 3:34 pm

Ik heb ondertussen eens gekeken wat ik kan doen, maar de ScreenCheck (http://fotograaf.cc/ScreenCheck.htm) helpt hier al behoorlijk bij.
Het is voor nu wel ok, maar ik heb ook gemerkt dat het ook veel afhankelijkheden heeft (inkijkhoek, omgevingslicht enz.).

In eerste instantie was ik echt sceptisch tegenover kalibratie, maar ik snap nu wel beter dat het gedaan wordt, vooral door de pro's.
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten