Vervangen LR5 voor...?

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Vervangen LR5 voor...?

Berichtdoor Daniel1975 » wo dec 16 2015 2:49 pm

Mijn D7200 wordt niet ondersteund door LR5.7. Ik kan de NEF's niet lezen en moet upgraden naar LR6. Mooie reden om helemaal afscheid te nemen van LR. Ik kan er niet aan wennen, heb het echt geprobeerd. Ben als tiener meegegroeid vanaf de eerste MS DOS (de 5 1/4 floppy :mryellow: ) en altijd gewerkt met de bekende directory structuren. Dat is voor mij overzichtelijk, helder en kan vanuit elk programma elke file gewoon benaderen, etc.
"Vroeger" gebruikte in Capture NX om mijn D70 NEF's aan te passen en de rest deed ik met PS CS 3. Met het vervangen van de windows machine naar een MacBook overgestapt naar LR en ik kan er niet aan wennen. Ik ga dus gewoon terug naar het systeem waar IK mij prettig bij voel.
Echter, ik kan met Capture NX-D wel de NEF's aanpassen en converteren, maar wat ga ik dan nu gebruiken ipv mijn oude CS3? Is Elements voldoende? De abonnement-pakketten vind ik echt veel te duur voor wat ik er mee doe.
Daniel1975

Forumlid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vervangen LR5 voor...?

Berichtdoor Richard » wo dec 16 2015 10:14 pm

Wat wil je er meer mee doen?

Lightroom is het mij het abonnement waard en ga er 4 zaterdagmiddag voor op cursus.

Je kan Darktable proberen. Geen idee of Darktable de nef's van de D7200 ondersteund.

Darktable is best wel aardig en is mooi mee te croppen.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3580


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervangen LR5 voor...?

Berichtdoor gijs sandberg » wo dec 16 2015 10:31 pm

Daniel,
Ik ben geen LR gebruiker, maar...
Eens met Richard, het hangt er van af wat je ermee wilt.
Overigens lijkt het me sterk dat er een pakket is dat alles kan wat LR kan.
Niet voor niets heeft de NCN regelmatig artikelen en cursussen over LR.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vervangen LR5 voor...?

Berichtdoor Peter » wo dec 16 2015 10:39 pm

Gijs

Er zijn gratis pakketten, vergelijkbaar met LR
Gimp bijvoorbeeld of RawTherapee. Je moet er alleen even wel de tijd in steken om een dergelijk pakket eigen te maken
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vervangen LR5 voor...?

Berichtdoor CaptainHook » wo dec 16 2015 10:43 pm

:idea: Als het helemaal geen pecunia mag kosten:

-gebruik de door Nikon beschikbaar gestelde (gratis) RAW converters zoals ViewNX-i, eventueel in combinatie met Capture NX-D.
Of een alternatief zoals b.v. RawTherapee.
-als bewerkingssoftware zoiets als GIMP.

Aan de andere kant zou je b.v. een jaar lang één van de abonnementsmodellen software kunnen gebruiken van Adobe (kost je zo'n 12 euro per maand, dus dat is te overzien)
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Vervangen LR5 voor...?

Berichtdoor Cyrus » do dec 17 2015 8:05 am

@Daniel: Affinity Photo lijkt mij voor jou een uitstekend alternatief. PS-concurrent met alle noodzakelijke tools aan boord, uitstekende RAW-conversie en met een paar tientjes zéér betaalbaar.

Of, zoals CH aangeeft, abo op Adobe for Photographers - dan heb je PS en LR voor € 12 per maand. LR hoef je niet te gebruiken, je kunt ook met alleen PS aan de slag.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervangen LR5 voor...?

Berichtdoor RVK » do dec 17 2015 8:58 am

Daniel

Ik gebruik al jaren PSE, vroeger kreeg je dat bij Nikon cadeau ( toen Nikon nog gul was) , heeft heel veel mogelijkheden.

Kamera Expres had een aanbieding (PSE 14) van EUR 64, ik weet niet of dat nog geldig is , normale prijs is EUR 75,=

Succes
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 958


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervangen LR5 voor...?

Berichtdoor Daniel1975 » do dec 17 2015 10:38 am

CaptainHook schreef::idea: Als het helemaal geen pecunia mag kosten:
..
Aan de andere kant zou je b.v. een jaar lang één van de abonnementsmodellen software kunnen gebruiken van Adobe (kost je zo'n 12 euro per maand, dus dat is te overzien)

Gaat mij er niet om dat het niks mag kosten (Heb LR5 ook netjes gekocht), maar ik kan er gewoon niet aan wennen. Iets ligt je of ligt je niet denk ik.
En 12,- per maand = 144,- per jaar. Dat haal IK er niet uit. Wil best 144,- betalen voor een goed pakket, maar dan wil ik ook dat het van mij is. Heb jaren met PS CS3 gewerkt op mijn oude Windows machine. Kon ik alles mee doen wat IK wilde.

Ik ga de genoemde pakketten eens bekijken en mijn keuze maken.
Elements 14 is trouwens 75,- nu bij KE (alleen de ENG versie voor Mac). Downloaden bij Adobe is 70,-.
Daniel1975

Forumlid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vervangen LR5 voor...?

Berichtdoor Jolanda » do dec 17 2015 10:47 am

Daniel,

ik snap jou helemaal. LR en ik liggen elkaar ook (nog) niet. Ik heb al een jaar het abonnement en nog steeds heb ik nog niet het gevoel dat ik met Capture NX wel had. Ik wil echter volhouden, omdat ik ook wel zie hoe uitgebreid de mogelijkheden van LR zijn.

Dat is voor mij ook de reden geweest om het boek van Piet van den Eynden aan te schaffen en me op te geven voor de cursus Lightroom die vanaf zaterdag via onze vereniging van start gaat.

Het is niet dat ik er helemaal niet mee overweg kan, maar ik heb af en toe wat uitleg nodig over de denkwijze van LR. Daarnaast hoop ik ook door de onderlinge contacten met de cursisten meer informatie en kennis op te doen. Ik weet niet of er nog plaats is, maar anders zou ik zeggen......
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervangen LR5 voor...?

Berichtdoor ReneG » do dec 17 2015 11:01 am

Dan neem je toch een CC abonnement? Daar zitten Photoshop CC en LR in. Dan heb je permanent een up-to-date Photoshop versie. CC heeft meer opties maar is in veel opzichten vergelijkbaar met Elements (Elements heeft wel een paar toeters en bellen die PS CC niet heeft, maar dat zijn veelal enigzins ordinaire gimmicks voor consumenten).

Overigens kun je in LR net zo goed in diezelfde directory structuren werken als in andere pakketten...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervangen LR5 voor...?

Berichtdoor Daniel1975 » do dec 17 2015 1:45 pm

ReneG schreef:Dan neem je toch een CC abonnement?.

Zie mijn gedachte hier onder.....

Daniel1975 schreef:En 12,- per maand = 144,- per jaar. Dat haal IK er niet uit. Wil best 144,- betalen voor een goed pakket, maar dan wil ik ook dat het van mij is.


Ik wil gewoon iets aanschaffen wat dan ook van mij is. Ik ben een goedbedoelende hobbyfotograaf die er soms iets meer en soms iets minder tijd voor (over) heeft. Voor die 1e aanschaf heb ik dan ook absoluut centjes over hoor, hoef niet voor duppie op 1e rang.
Zo'n abbonnementje loopt in de loop der jaren best lelijk op qua kosten en dat haal ik er niet uit.
En ja, je kunt je directory structuren ook in LR aanhouden. Maar Jolanda schrijf wel mooi mijn gedachte op: de denkwijze van LR is niet de mijne. Waarom heeft iemand wel gevoel bij BMW en juist absoluut niet bij Mercedes?
En voor de duidelijkheid; ik wil geen discussie over het wel of niet goed zijn van LR opzetten hoor. Dat het pakket mogelijkheden genoeg heeft weet ik ook wel.

@jolanda: bedankt voor de tip maar dat ga ik niet redden qua agenda.
Daniel1975

Forumlid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vervangen LR5 voor...?

Berichtdoor FritsS » do dec 17 2015 3:38 pm

Nog niemand noemde Paintshop Pro X 8. Ik werk zelf tot grote tevredenheid al jaren met PSP X (0-3-5-7). Een betaalbaar en compleet programma. Nederlandse versie en een goede handleiding.
FritsS

Forumlid
Berichten: 384


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vervangen LR5 voor...?

Berichtdoor ATOR » do dec 17 2015 4:47 pm

ik kan met Capture NX-D wel de NEF's aanpassen en converteren, maar wat ga ik dan nu gebruiken ipv mijn oude CS3?


Waarom gebruik je niet gewoon je oude Photoshop CS3? Het grootste gedeelte van wat ik zelf doe in PS zijn de basic dingen die ook al in CS3 mogelijk waren.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervangen LR5 voor...?

Berichtdoor CaptainHook » do dec 17 2015 5:13 pm

Idd. Wat ATOR ook al zegt. Zolang je een RAW converter hebt die je huidige NEFjes kan omzetten naar TIFF (desnoods 16bits), dan kun je nog steeds prima met PS CS3 werken.

Alleen mis je de features die er de afgelopen jaren zijn bijgekomen in de meer recentere versies. :think:
Bovendien is het de vraag of die 'oude' PS CS3 nog stabiel en goed overweg kan met de enorme TIFFs die er uit de huidge RAW converters komen. Zeker als je met steeds hogere resolutie bestanden gaat werken. Nog afgezien het OS waarop je die PS CS3 draait. Zo zal PS CS3 ongetwijfeld wel funktioneren met Windows10 64bits, maar of dat een gelukkige combinatie is, is een ander verhaal. :wink:

Zelf heb ik b.v. nog een apart laptopje met WinXP prof. en PS CS3. Omdat die combinatie Kodak PhotoCDs in de originele resolutie kan inlezen en bewerken.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Vervangen LR5 voor...?

Berichtdoor AlexB » do dec 17 2015 5:30 pm

Ben het helemaal met je eens wat abonnementen betreft. Maar ben wel ongeveer een jaar geleden van PSE naar LR overgestapt. Heel even wennen. Twee dingen die me aan LR heel erg bevallen: non-destructive editing en dat het gemaakt is om foto's te ontwikkelen en niet voor grafisch ontwerp. Dus geen gedoe met layers en allerlei gimmicks die je toch nooit gebruikt. Dat van die file structuur, ligt dat niet aan je Mac? Ik gebruik altijd Windows systemen, maar heb een iPad voor erbij. Op dat ding wordt ik dus gek van het gemis aan een Windows of Unix achtige file structuur. In LR hoef je dingen als Collections niet te gebruiken. Ik stop alles wat ik in LR wil ontwikkelen in een aparte file en 'importeer' die in LR. Vind ik weer overzichtelijker. Beetje dubbel, maar werkt voor mij gewoon prettiger. En als je een beetje engels verstaat, zijn er op de Adobe site heel goede LR video tutorials. Ook voor de andere Adobe producten overigens
Gebruikersavatar
AlexB

Forumlid
Berichten: 40


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten