Affinity

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Affinity

Berichtdoor Flandria » wo apr 06 2016 11:22 am

Zag nog niet een specifiek draadje voor deze software, dus bij deze aangemaakt.

Affinity heb ik primair getest op de RAW converter omdat ik met mijn Fuji X-Pro1 files tegen vreemde zaken aanliep dit in combinatie met Adobe DNG converter om in Ps te kunnen laden.
Ik zal als de tijd het toelaat ook wat files van de D810 gaan controleren en bij gelegenheid hier delen.

Schokkend, kan ik wel zeggen.
mijn bevindingen met mijn Fuji X-Pro1 files worden bevestigd.
Adobe maakt er een zooitje van met z'n met plakband in elkaar gesleuteld Adobe DNG Converter.
Ik heb even een screenshot gemaakt, allebei als RAF file ingeladen en alleen maar omgezet naar PSD bestand.
Erna allebei geopend in PS.
Niet de normale procedure maar even om het verschil wat duidelijk te visualiseren op 200%
Voor alle duidelijkheid: links Adobe DNG, rechts Affinity.

Afbeelding
Flandria



Onderwerp:

Re: Affinity

Berichtdoor ATOR » wo apr 06 2016 11:36 am

Wow, Adobe maakt er meteen een canvasprint van :o
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Affinity

Berichtdoor Flandria » wo apr 06 2016 11:46 am

Ja, je hoeft niet meer te rasteren voor drukwerk.
Wat mij betreft voor Fuji files, Adobe DNG exit.
Zoals gezegd, Nikon test volgt.
Laatst gewijzigd door Flandria op wo apr 06 2016 11:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Flandria



Onderwerp:

Re: Affinity

Berichtdoor Alex » wo apr 06 2016 11:47 am

Adobe lijkt wel een canvasprint ;-(

Is affinity de enige goede Fuji raw converter ? Ik had wel eens eerder gelezen dat de fuji raw's minder goed omgezet werden maar dacht eigenlijk dat dit ondertussen wel opgelost zou zijn.
Ik zit wel eens met een schuin oog te kijken naar een systeemcamera en dankom je al snel op Sony / fuji voor APC.
Gebruikersavatar
Alex

Clublid
Berichten: 292


Locatie: Krimpen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Affinity

Berichtdoor Flandria » wo apr 06 2016 11:49 am

Voordeel van Affinity is de ondersteuning van Adobe PSD bestanden. Dus lagen kan ie ook laden en is zeer krachtig gereedschap voor een belachelijk bedrag.
Flandria



Onderwerp:

Re: Affinity

Berichtdoor Flandria » wo apr 06 2016 12:18 pm

Doordat Fuji geen gebruik maakt van een (standaard) Bayerfilter opgebouwde sensor vraagt het converteren om een andere aanpak in het programmeren van de software.
Adobe denkt de Fuji gebruikers zoet te kunnen houden met een Raw converter die de kwaliteit niet ten volle benut.
Heb ook een D810 file bekeken, die geeft geen problemen. Verschil in kleur en contrast is een kwestie van wat tweaken of camera profielen in de files mee te nemen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Flandria op wo apr 06 2016 12:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Flandria



Onderwerp:

Re: Affinity

Berichtdoor JvdKooij » wo apr 06 2016 12:27 pm

heb je een link naar Affinity?
ik moet eigenlijk mijn abbo voor Adobe verlengen maar weet niet of ik dat wel wil.
Ik moet ook nog even kijken naar elements of dat voldoende is voor wat ik er mee doe.

Overigens bij de laatste vergelijking ga ik toch voor de rechtse (en ik ga er even va uit dat dat ook de affinity versie is)
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Affinity

Berichtdoor JvdKooij » wo apr 06 2016 12:29 pm

laat maar, ik zie dat het alleen voor de mac is.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Affinity

Berichtdoor Flandria » wo apr 06 2016 12:37 pm

Dan zou ik toch even proberen wat geduld op te brengen, kwestie van een aantal weken check:
https://affinity.serif.com/en-us/windows/

Voordeel van Affinity is dat als je net als ik Fuji en Nikon gebruikt, je voor allebei een goede RAW converter hebt :idea:
Laatst gewijzigd door Flandria op wo apr 06 2016 12:45 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Flandria



Onderwerp:

Re: Affinity

Berichtdoor JvdKooij » wo apr 06 2016 12:44 pm

Dank je wel, dat had ik nog niet gezien.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Affinity

Berichtdoor ATOR » wo apr 06 2016 12:45 pm

Corrigeert Affinity ook lensfouten en -vervorming? Het valt me op dat de D810 file van Affinity meer CA heeft dan die van Adobe. Bij Affinity zie ik verder wat meer ruis in de lucht.

Affinity heeft wel heel veel, om niet te zeggen alles, gekopieerd van Adobe zeg. Ik zie weinig origineels.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Affinity

Berichtdoor Flandria » wo apr 06 2016 1:00 pm

ATOR schreef:Corrigeert Affinity ook lensfouten en -vervorming? Het valt me op dat de D810 file van Affinity meer CA heeft dan die van Adobe. Bij Affinity zie ik verder wat meer ruis in de lucht.


Klopt, via Affinity zijn geen gegevens meegenomen als profiel, via Ps wel. Dus ruis, kleur en lenskarakters laat ik even in het midden. mij ging het puur om de RAW algoritmen.

ATOR schreef:Affinity heeft wel heel veel, om niet te zeggen alles, gekopieerd van Adobe zeg. Ik zie weinig origineels.

Idd, alleen de prijs niet.

Overigens ben ik gewoon een kritische gebruiker en heb geen belang in wat dan ook.
Flandria




Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten