Lightroom en watermerk

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Lightroom en watermerk

Berichtdoor Johan v. V. » wo jun 15 2016 8:51 pm

Ik heb geprobeerd om aan mijn foto's een watermerk toe te voegen. Helaas, het lukt me niet.
Via het 'bewerken' menu --> 'watermerken bewerken' heb ik een watermerk (copyright Johan van Veelen) aangemaakt. Uitlijnen linksonder, 100% dekking en deze opgeslagen onder een nieuwe naam. Bij het exporteren heb ik watermerk aangevinkt, het juiste watermerk gekozen en heb ik geëxporteerd naar Jpeg. Maar helaas, het watermerk verschijnt niet op de foto.
Wat doe ik verkeerd?

Nog een raar probleem wat ik eerder volgens mij nooit had; wanneer ik in LR geëxporteerd heb naar een submap, moet ik de geëxporteerde foto's eerst importeren wil LR de foto's terug vinden!

Ik heb vast het een of andere vinkje niet goed staan, maar welke?

Wie spreekt het verlossende woord?
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom en watermerk

Berichtdoor Skippy » wo jun 15 2016 8:56 pm

Johan v. V. schreef:Nog een raar probleem wat ik eerder volgens mij nooit had; wanneer ik in LR geëxporteerd heb naar een submap, moet ik de geëxporteerde foto's eerst importeren wil LR de foto's terug vinden!

Ik denk dat je bij de Export in het eerste blok geen vinkje bij Toevoegen aan Catalogus (bij mijn Engelse versie Add to Catalog) hebt staan.
Laatst gewijzigd door Skippy op wo jun 15 2016 9:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom en watermerk

Berichtdoor josti » wo jun 15 2016 8:58 pm

Vinkje bij het exporteren aanzetten kan het zijn:weet het niet uit m'n hoofd, maar in het exporteerscherm kan je zoiets aanvinken wat lijkt op 'opnemen in catalogus'
Laatst gewijzigd door josti op wo jun 15 2016 9:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom en watermerk

Berichtdoor Skippy » wo jun 15 2016 9:08 pm

Johan v. V. schreef:Ik heb geprobeerd om aan mijn foto's een watermerk toe te voegen. Helaas, het lukt me niet.
Via het 'bewerken' menu --> 'watermerken bewerken' heb ik een watermerk (copyright Johan van Veelen) aangemaakt. Uitlijnen linksonder, 100% dekking en deze opgeslagen onder een nieuwe naam. Bij het exporteren heb ik watermerk aangevinkt, het juiste watermerk gekozen en heb ik geëxporteerd naar Jpeg. Maar helaas, het watermerk verschijnt niet op de foto.
Wat doe ik verkeerd?

Zie je het watermerk in beeld tijdens het aanmaken en heb je het watermerk opgeslagen en staat er ook het juiste in als je het bewerken afgesloten hebt en het watermerk weer opent voor bewerking?
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom en watermerk

Berichtdoor Sandor Gora » wo jun 15 2016 9:23 pm

@Skippy: dank voor de tip!!
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom en watermerk

Berichtdoor Johan v. V. » do jun 16 2016 11:04 am

Skippy schreef:
Johan v. V. schreef:Nog een raar probleem wat ik eerder volgens mij nooit had; wanneer ik in LR geëxporteerd heb naar een submap, moet ik de geëxporteerde foto's eerst importeren wil LR de foto's terug vinden!

Ik denk dat je bij de Export in het eerste blok geen vinkje bij Toevoegen aan Catalogus (bij mijn Engelse versie Add to Catalog) hebt staan.

En zo simpel is het. Bedankt Luc! :thumbup:
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom en watermerk

Berichtdoor Johan v. V. » do jun 16 2016 11:07 am

Skippy schreef:
Johan v. V. schreef:Ik heb geprobeerd om aan mijn foto's een watermerk toe te voegen. Helaas, het lukt me niet.
Via het 'bewerken' menu --> 'watermerken bewerken' heb ik een watermerk (copyright Johan van Veelen) aangemaakt. Uitlijnen linksonder, 100% dekking en deze opgeslagen onder een nieuwe naam. Bij het exporteren heb ik watermerk aangevinkt, het juiste watermerk gekozen en heb ik geëxporteerd naar Jpeg. Maar helaas, het watermerk verschijnt niet op de foto.
Wat doe ik verkeerd?

Zie je het watermerk in beeld tijdens het aanmaken en heb je het watermerk opgeslagen en staat er ook het juiste in als je het bewerken afgesloten hebt en het watermerk weer opent voor bewerking?

Ja, als ik het watermerk wil bewerken zie ik het op de geselecteerde foto staan. Maar wanneer ik dan vervolgens de geëxporteerde foto open is er geen watermerk meegenomen!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom en watermerk

Berichtdoor DannySan » do jun 16 2016 11:22 am

Hoi Johan, ik 'struikel' nu over dit topic en zal even teruglezen wat er is en wat ik eventueel zou kunnen doen om te helpen!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom en watermerk

Berichtdoor DannySan » do jun 16 2016 11:39 am

Gebruik je voor het exporteren de 'snelkoppeling' naar je export-optie? Of de optie "Exporteren..."
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom en watermerk

Berichtdoor Johan v. V. » do jun 16 2016 11:49 am

Ik klik rechts en selecteer 'exporteren'.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom en watermerk

Berichtdoor Skippy » do jun 16 2016 12:07 pm

Ik zou eens Exporteren via het menu proberen. Wellicht dat met rechtsklikken altijd de laatst gebruikte export parameters zonder watermerk worden gebruikt.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom en watermerk

Berichtdoor Vincent » do jun 16 2016 12:19 pm

Johan v. V. schreef:Ik klik rechts en selecteer 'exporteren'.


Zulke topics zijn altijd voornamelijk gevuld met reacties vanwege onbegrip of onduidelijkheid door onbewuste onvolledigheid of afwijkende benamingen van functionaliteit (mijn LR is bijvoorbeeld in het engels).

Het lijkt me dat je iets basaals vergeet, maar dat is vaak het moeilijkste om achter te komen. Ik denk dat het het snelste is als je ELKE stap die je doet uitwerkt, eventueel met screenshot. Inclusief het aanmaken en opslaan van je watermerk, en het selecteren van het juiste watermerk in het export menu. Mocht je dan ergens iets vergeten of verkeerd doen dan komt dat snel genoeg aan het licht.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom en watermerk

Berichtdoor justme » do jun 16 2016 1:10 pm

wellicht is het mogelijke je export preset te resetten, en opnieuw een watermerk toekennen?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom en watermerk

Berichtdoor Jur » do jun 16 2016 1:32 pm

Skippy schreef:Ik zou eens Exporteren via het menu proberen. Wellicht dat met rechtsklikken altijd de laatst gebruikte export parameters zonder watermerk worden gebruikt.


Rechtsklikken geeft de opties "exporteren" en "exporteren met vorige", m.a.w. geen verschil met benaderen via het Menu.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom en watermerk

Berichtdoor Johan v. V. » do jun 16 2016 2:00 pm

Via het menu had ik al geprobeerd. Hetzelfde resultaat.
Ik ben nu niet thuis, maar zal screenshots maken.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten