mappen in camera

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Re: mappen in camera

Berichtdoor ben42 » di jul 05 2016 4:00 pm

Johan v. V. schreef:Kun je je voorstellen wat je te zien krijgt wanneer je je foto's van een reis van zes weken vakantie importeert. Tweeënveertig mappen! :crazy:


Ja en dat vind ik nu ideaal, alles keurig georganiseerd per dag. Nu moet ik wel toegeven dat ik volgens mij nog nooit zes weken vakantie heb geimporteerd. Maar die verdeling per dag vind ik zeer prettig. Foldernaam aanvullen met b.v. de plaatsen van die dag en jekunt later alles gemakkelijk terugvinden.

Zelf maak ik overigens wel een vakantiemap aan, daarin alle dagmappen. Foto's in subfolders zichtbaar en je kunt dan alle foto's bekijken of per dag. Eventueel met een filter. Zoals gezegd bijzonder prettig.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: mappen in camera

Berichtdoor Johan v. V. » di jul 05 2016 5:26 pm

Ik geef de datum in de bestandsnaam mee, dus daarvoor hoeft het niet.
Maar iedereen heeft zo zijn voorkeuren, als je zelf de regie maar houdt. Dat is mij intussen weer gelukt!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: mappen in camera

Berichtdoor JaapV » di jul 05 2016 7:06 pm

Psies. In mijn geval: JV20160705-190635 (evt. gevolgd door "-2, 3 etc." in geval van bursts binnen dezelfde seconde). :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: mappen in camera

Berichtdoor ben42 » wo jul 06 2016 4:26 pm

Buiten dat jullie de bestandsnaam natuurlijk goed zetten. Neem ik voor het gemak toch even aan dat jullie niet alle foto's in een enkele map plaatsen, ondanks dat dat niet hoeft.

Zelf gebruik ik de mappen structuur van Lightroom, deze kwam zo goed overeen met mijn mappenstructuur uit het verleden dat ik deze standaard heb overgenomen.
(Kleine verschillen zijn dan de namen van de mappen en files de tussenstreepjes net iets anders zijn dan zoals ik dat met voorgaande programmatuur had.)
Maar inderdaad van meest significant, naar minstsignificant. Dus yyyy-mm-dd_hh_mm_ss_nr. Het Nr was voorheen een volgnummertje binnen de dag. Maar ooit een keer een probleem gehad met SD kaartjes waardoor JPG' s en NEF's afzonderlijk werden genummerd, nu gebruik ik voor het nr het nummer dat het fototoestel genereerd. Voor de D7000 loopt dan nummer van 0000 tot 9999, voor andere camera's is dat anders georganiseerd, ik kan dus aan de naam ook onmiddelijk zien met wel toestel de foto gemaakt is. (Ook niet nodig, wel handig). Verder probeer ik altijd mijn camera's op gelijke exacte tijden te houden. (Sommige camera's werken dit overigens wel tegen).

Al vanaf een 'ver' verleden gebruik ik de datum als belangrijkste organiseer item. Ik kan me voorstellen dat mensen die met 'echte' opdrachten werken een andere structuur kiezen.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: mappen in camera

Berichtdoor Johan v. V. » wo jul 06 2016 5:18 pm

Ik geloof dat we inmiddels behoorlijk off topic gaan. Mijn probleem is opgelost. Wat mij betreft kan d'r een slotje op.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: mappen in camera

Berichtdoor Saturnus » ma jul 11 2016 9:45 pm

Johan;
als je er niet uitkomt, en via google ook niet
dan doe je toch een mailtje naar Nikon.nl

Daar zijn ze altijd bereid om je te helpen
Ik heb er goede ervaringen mee

greetz
"....Ik zag net 2 fototoestellen, die een enorme klik samen hadden;...
..... bleken cameraatjes van elkaar te zijn "

Met vriendelijke groet
Saturnus
Gebruikersavatar
Saturnus

Forumlid
Berichten: 321


Locatie: Achterhoek
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: mappen in camera

Berichtdoor Highlander » ma jul 11 2016 9:54 pm

Zoals u wenst
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten