converter

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

converter

Berichtdoor myranda » wo nov 02 2016 11:24 am

ik heb een foto converter. (viewNX2). als ik foto's maak in RAW, bewerk ik deze foto's in het RAW scherm. daarna convert ik de foto's naar jpeg en open ik ze in photoshop om ze te bewerken. na het bewerken(zwart wit) zien ze er in het photoshop programma goed uit. niks mis mee. MAAR: als ik nu de foto's naar iemand per mail stuur en diegen opent de foto's, of ze zelf vanuit mijn map open en ze te zien krijg op mijn scherm, zien de foto's er niet uit. ze zijn ineens veel lichter, en je ziet soort van wittige vlekken. waar eerst sommige delen van de foto totaal zwart waren, (de achtergrond bijvoorbeeld), zijn die delen nu helemaal opgelicht en is de achtergrond ook niet meer mooi donker zwart maar raar vlekkerig wit. ook lijkt het alsof je strepen ziet van wat ik heb bewerkt met b.v de burn tool. je ziet waar ik allemaal langs ben geweest, het zijn een soort strepen.
myranda

Forumlid
Berichten: 16



Onderwerp:

Re: converter

Berichtdoor Janvis » wo nov 02 2016 11:52 am

Waarom zet je de foto's eerst om naar jpeg alvorens je er mee aan de slag gaat in photoshop?? RAW is juist uitermate geschikt om me te werken in pfotoshop en je kan ze daarna zo exporteren als jpeg.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: converter

Berichtdoor gijs sandberg » wo nov 02 2016 12:04 pm

Beste M,
Kan je een (link naar een) voorbeeld laten zien ?
Wat zie je als je de in PS bewerkte foto in VieNX opent ?
Ik ben geen PS adept, maar er zijn vele opties om in PS een beeld op te slaan, wellicht staat er een optie scheef.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: converter

Berichtdoor ATOR » wo nov 02 2016 12:42 pm

In Photoshop zelf kun je geen RAW files bewerken, die zet PS eerst via camera-raw om in een 16 of 8 bits foto formaat. Als je ViewNX2 gebruikt als raw converter dan zou ik ze als je de foto daarna nog bewerkt in PS omzetten naar een 16bit tif file. Je kunt het beste een foto pas omzetten naar jpg als alle bewerkingen gedaan zijn.

Wat zaken die je even kunt controleren:
- wat is het kleurprofiel van je foto in elke stap? Na opslaan vanuit ViewNX en na opslaan vanuit PS.
- is je monitor gekalibreerd of in ieder geval zo ingesteld dat je alle toonwaarden van 0 tot 255 kunt onderscheiden?
- hoe ziet je histogram van je foto eruit? Loopt het 'berglandschap' helemaal van links naar rechts, of zit er bv links eerst een stuk niets?
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: converter

Berichtdoor Janvis » wo nov 02 2016 12:45 pm

Is ook zo, was even in de war. Als je in lightroom met een foto bezig bent en je moet tussendoor iets in photoshop doe dan moet je er ook eerst een Tiff van maken alvorens je er mee kan werken in PS.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten