Capture one pro van PHASE ONE

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Capture one pro van PHASE ONE

Berichtdoor EvH » vr dec 23 2016 11:31 am

Heeft iemand van jullie ervaring met Capture one pro van PHASE one?
Hoor het graag.

Gr. Erwin.
Gr. Erwin
EvH

Forumlid
Berichten: 171


Locatie: Tilburg
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture one pro van PHASE ONE

Berichtdoor Tom van Hell » vr dec 23 2016 12:37 pm

Als je op Google zoekt Capture one pro vs Lightroom
dan vind je heel veel.
O.a. dat one pro de beelden veel mooiere en kleurrijker start dan LR mooiere details oplevert maar de leercurve tov LR best fors is.
Maar zoek je op tutorials dan vind je ook weer genoeg
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture one pro van PHASE ONE

Berichtdoor strangeartefact » vr dec 23 2016 12:46 pm

Ik gebruik naast cameraraw/Photoshop combo voor mij Sony de Sony versie van Captureonepro10.

Ik heb de trial vrsie geprobeerd en ontdekte dat C1 de raw files van de Sony veel beter uitleest dan adobe's rawconverter. Sindsdien gebruik ik beide stukjes software. Voordeel is dat de Sony versie van C1 50 euro kost, als je met Nikon raw's wilt werken zal je de volledige versie moeten scoren.

Probeer de trial versie gewoon eens, na leercurve zal je verbaasd zijn over deze software! Ik ben er iig heel happy mee!
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture one pro van PHASE ONE

Berichtdoor EvH » vr dec 23 2016 2:05 pm

Heren, bedankt voor de toelichting. Ik ben op zoek naar een vervanging voor Aperture aangezien Apple dit niet op peil wil houden.
Gr. Erwin
EvH

Forumlid
Berichten: 171


Locatie: Tilburg
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture one pro van PHASE ONE

Berichtdoor ATOR » vr dec 23 2016 2:52 pm

Je kunt het 30 dagen proberen, ben ik nu ook aan het doen maar heb er nog niet zoveel tijd mee doorgebracht. Mijn eerste indruk vergeleken met LightRoom:

LR is slooooom en ik moet er niet aan denken dat het straks met een D810 opvolger met meer MPs nog slomer wordt. De tools buiten de basics van lenscorrectie, WB en exposure werken niet voor mij. Clarity en Dehaze vind ik niks, het werken met de te kleine curves tool is superonhandig en HSL geeft snel lelijke overgangsranden tussen kleuren. Voor mij is LR een bibliotheek en een RAW converter. Een foto bewerken doe ik in PS.


Capture One 10 rendert foto's snel, zelfs 100MP foto's! De exposure tools zijn geweldig, met goed werkende levels en curves tools waar je ook perfect kleur mee kunt corrigeren. De schaduw, midtones en highlights kleurbalanswielen die je vaak ziet in video-editors zijn te gek en werken sneller en intuïtiever dan de kleurbalans tools in PS (LR heeft ze helemaal niet). Capture's HSL editor laat de grenzen van de doelkleuren instellen en heeft niet van die lelijke overgangsranden tussen de kleuren als de LR HSL tool. En ooh je kunt curves en bijna alle bewerkingen lokaal, met een masker dus, gebruiken met layers die je een naam kunt geven.

Nog een klein detail: de 100% en Fit image zoom werkt bij Capture hetzelfde als in PS (ctrl+alt+0 en ctrl+0), als ik switch tussen LR (space bar en opletten hoe de zoom instellingen staan) en PS zit ik hier vaak mee te rommelen.


Tot zover ben ik onder de indruk, de snelheid en de exposure- en kleurbewerkingtools zijn zonder meer superieur aan LR. Het ontbreken van lensprofielen voor mijn lenzen is een groot minpunt en hoe de bibliotheek werkt weet ik nog niet.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture one pro van PHASE ONE

Berichtdoor iefie » vr dec 23 2016 3:04 pm

Vind wel dat de hoogelichten terughalen in lr vele malen beter is dan in capture. En dat is toch wel een hele belangrijke. Kleuren zijn inderdaad gelijk iets mooier maar in lr met preset gewoon hetzelfde. Lr is bij mij totaal niet traag. Dus dat maakt voor mij ook niet uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Capture one pro van PHASE ONE

Berichtdoor Tom van Hell » vr dec 23 2016 3:20 pm

Ik weet niet wat er in C1 allemaal mogelijk is maar ik vind in LR jammer dat niet al het gereedschap beschikbaar is met locale aanpassingen of gegradueerd filter.
Zoals o.a. HSL ed. Hooglichten goed terug halen is idd erg belangrijk en dat doet LR ook erg goed
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture one pro van PHASE ONE

Berichtdoor Tom van Hell » vr dec 23 2016 3:32 pm

Vorige week overgestapt op Lightroom en dat is niet verkeerd http://ncn.tomvanhell.nl/LR.jpg
http://ncn.tomvanhell.nl/Sneeuwuil_20140210_052.jpg
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture one pro van PHASE ONE

Berichtdoor ATOR » vr dec 23 2016 3:54 pm

Zelfs op je postzegelformaat bewerking is de vreemde rand tussen gras en lucht al goed te zien. Nou is het ook lastig om de lucht donkerder te maken rondom gras of bomen maar door de lelijke overgangsrand zou ik daar LR niet voor gebruiken.

Een voorbeeld met dezelfde LR rand tussen donkerder gemaakte lucht en bomen in zwart wit. Bij de middelste twee zie je het verschil in de boomrand tussen PS en LR.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture one pro van PHASE ONE

Berichtdoor Tom van Hell » vr dec 23 2016 4:39 pm

Ben ik met je eens dat dat in CS beter kan maar met grasjes is dat lastiger dan met de bomenrij Ook met een masker
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture one pro van PHASE ONE

Berichtdoor Tom van Hell » vr dec 23 2016 4:56 pm

Dits is dan even snel in PS http://ncn.tomvanhell.nl/ncnuil.jpg
Je moet idd niet te makkelijk worden door alles met 1 programma te willen
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture one pro van PHASE ONE

Berichtdoor desire » vr dec 23 2016 5:57 pm

De ene doet wat meer dit de andere wat meer dat,maar tot op heden echt tevreden van Capture One.
Aan alle NCN leden en bestuursleden een zalige kerst en een gezond en schitterend 2017.
Met vriendelijke groeten van Désiré.
Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
https://vanmeulder.be
Gebruikersavatar
desire

Forumlid
Berichten: 97


Locatie: Bornem - België
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 37 gasten