Windows Lightroom geen XMP bestanden wat nu?

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Windows Lightroom geen XMP bestanden wat nu?

Berichtdoor Ressiv » wo apr 19 2017 10:48 am

Hallo!

Ik heb een vraagje over Lightroom bewerkingen en het bewaren ervan. Ik heb nooit de optie voor XMP bestanden aan gehad, maar LR bewaard automatisch wel de instellingen die ik doe aan mijn NEF bestanden.

Nu was ik gister weer al mijn NEFs en JPEGs aan het backuppen en ontdekte dat als ik een nieuw NEF bestand vervang door een oud NEF bestand (per ongeluk) toch de nieuwe instellingen overeind blijven. Ik begrijp dus niet waar LR dan de instellingen bewaard als het niet in de NEF-bestanden zelf is?

Mijn 2e vraag is, als ik vanaf nu alles in XMP bestanden wil gaan bijhouden i.v.m. met dus het goed backuppen van NEF bestanden met de juiste settings, kan ik dan gemakkelijk van alles wat ik tot nu toe heb gedaan XMP bestanden laten maken? Of kan ik dat alleen maar doen met alles wat ik vanaf nu ga bewerken? Zou fijn zijn als ik ergens Lightroom XMP bestanden van alle foto's kan laten maken in een bepaalde map.

Bedankt alvast!!
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Windows Lightroom geen XMP bestanden wat nu?

Berichtdoor Janvis » wo apr 19 2017 10:54 am

Lightroom doet niks met het originele NEF bestand, die blijft ook na bewerking onveranderd. Alle instellingen die jij doet tijdens het bewerken in lightroom worden vast gelegd in een separaat bestand die de "catalogus" wordt genoemd. Tijdens het exporteren worden de instellingen zoals die zijn vast gelegd in de catalogus toegepast in de gemaakte Jpeg maar het NEF bestand zelf blijft daarbij onveranderd.

Op de andere vragen kan ik je helaas geen antwoord geven maar er zijn ongetwijfeld genoeg hier die dat wel kunnen :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Windows Lightroom geen XMP bestanden wat nu?

Berichtdoor Jur » wo apr 19 2017 11:05 am

Je kunt te allen tijde van een in Lightroom bewerkte NEF een XMP bestand genereren (Metagegevens / Metagegevens opslaan in bestand). Voor het maken van een back-up van alle bewerkte bestanden vind ik het echter veel handiger om regelmatig een back-up van de catalogus te maken naar bijvoorbeeld een externe harde schijf. Ik doe dit zelf doorgaans 1x per week.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows Lightroom geen XMP bestanden wat nu?

Berichtdoor Ressiv » wo apr 19 2017 11:13 am

Janvis schreef:Lightroom doet niks met het originele NEF bestand, die blijft ook na bewerking onveranderd. Alle instellingen die jij doet tijdens het bewerken in lightroom worden vast gelegd in een separaat bestand die de "catalogus" wordt genoemd. Tijdens het exporteren worden de instellingen zoals die zijn vast gelegd in de catalogus toegepast in de gemaakte Jpeg maar het NEF bestand zelf blijft daarbij onveranderd.

Op de andere vragen kan ik je helaas geen antwoord geven maar er zijn ongetwijfeld genoeg hier die dat wel kunnen :-)


Oohhh damn zit dat daar.
Dan heb ik altijd alle NEF bestanden naar mijn schijf gekopieerd voor niets :crazy:
Bedankt voor je uitleg!

Jur schreef:Je kunt te allen tijde van een in Lightroom bewerkte NEF een XMP bestand genereren (Metagegevens / Metagegevens opslaan in bestand). Voor het maken van een back-up van alle bewerkte bestanden vind ik het echter veel handiger om regelmatig een back-up van de catalogus te maken naar bijvoorbeeld een externe harde schijf. Ik doe dit zelf doorgaans 1x per week.


Oke klinkt veel beter dan wat ik dus normaal doe :lol:
Verplaatst hij dan ook de NEF bestanden naar de schijf? Als je normale HD crasht heb je natuurlijk ook de NEF bestanden nodig om weer verder te kunnen met bewerkingen.

Hopelijk kan ik makkelijk van al mijn foto's XMP bestanden maken, maar dat zal misschien al makkelijk gaan door alle foto's in de Lightroom bibliotheek te selecteren en dan staat het er misschien bij als ik op rechtermuisknop druk? Anyway dit kan ik vanavond pas testen.

Ben blij dat ik in ieder geval dit topic heb geopend zeg...
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Windows Lightroom geen XMP bestanden wat nu?

Berichtdoor Janvis » wo apr 19 2017 11:26 am

Ressiv schreef:Oohhh damn zit dat daar.
Dan heb ik altijd alle NEF bestanden naar mijn schijf gekopieerd voor niets :crazy:
Bedankt voor je uitleg!


Voor niets is het ook weer niet, lightroom gebruikt natuurlijk het NEF bestand wel als negatief net zoals vroeger in het analoge tijdperk ook van het negatief een foto werd gemaakt.

Ik werk altijd alsvolgt:

Zodra ik thuis kom dan maak ik weer een nieuw mapje aan op de externe HDD, dat mapje geef ik de datum waarop de foto's zijn gemaakt met soms een kernwoord zoals de plaats of gelegenheid als naam. Daar kopieer ik alle NEF's heen die ik die dag gemaakt heb, vervolgens open ik lightroom en importeer ik die hele map. Dan gaat het uitzoeken en bewerken plaats vinden.

Voor het exporteren heb ik 3 pré sets gemaakt 1: NCN, die foto's hebben de instellingen zoals ik ze op Flickr wil plaatsen en vanuit daar laat ik ze zie hier op het forum zien. 2: Facebook, zelfde als NCN maar dan met de juiste instellingen voor Facebook. En als laatste voor eigen gebruik op zo groot mogelijke resolutie en hoogste kwaliteit.
Tijdens het exporteren met 1 van deze instellingen worden er in de Map waar de NEF's staan automatisch mapjes aangemaakt met de naam van de pré set. Uiteindelijk staan dus in de map waar alle NEF's staan 3 nieuwe mapjes waar alle Jpeg's in staan met per mapje elke foto met zijn eigen instellingen zeg maar.

Daarna is het de kunst (daar zoek ik nog een makkelijkere methode voor) om alle NEF's die niet door de selectie zijn gekomen en waar ik dus niks mee heb gedaan te verwijderen om zodoende schijfruimte te besparen. Maar daar zit vaak nog best veel werk in en dat laat ik daarom nog wel eens achterwege met als gevolg dat ik bergen NEF's heb waar ik niks mee doe omdat ze mislukt zijn.

Dit is de manier waarom ik het doe in die me erg goed bevalt, maar er zijn natuurlijk 100den wegen die naar Rome leiden maar ik wou je mijn manier van werken niet onthouden.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Windows Lightroom geen XMP bestanden wat nu?

Berichtdoor Jur » wo apr 19 2017 11:27 am

@Ressiv
Van de (onbewerkte) NEF bestanden moet je separaat een back-up maken, maar dat doe ik zelf al direct (naar een externe harde schijf) bij het importeren vanaf de geheugenkaarten.
XMP-bestanden maak ik alleen maar als ik foto's bewerk voor familie of vrienden, die ik vervolgens middels Dropbox naar hun toe kan sturen. Als ze zelf de NEF's al hebben geïmporteerd in Lightroom, hoeven ze dan alleen maar de XMP bestanden in te lezen om de beschikking te hebben over de bewerkte NEF's.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows Lightroom geen XMP bestanden wat nu?

Berichtdoor Ressiv » wo apr 19 2017 11:33 am

Kijk daar kan ik wat mee, bedankt Jan en Jur!
Ga vanavond eens kijken of ik het ook op die manier kan gaan doen :)
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Windows Lightroom geen XMP bestanden wat nu?

Berichtdoor Jur » wo apr 19 2017 11:39 am

Janvis schreef:Daarna is het de kunst (daar zoek ik nog een makkelijkere methode voor) om alle NEF's die niet door de selectie zijn gekomen en waar ik dus niks mee heb gedaan te verwijderen om zodoende schijfruimte te besparen. Maar daar zit vaak nog best veel werk in en dat laat ik daarom nog wel eens achterwege met als gevolg dat ik bergen NEF's heb waar ik niks mee doe omdat ze mislukt zijn.


Je kunt de foto's die niet door de selectie komen gemakkelijk identificeren door het aanduiden met bijvoorbeeld 1 sterretje of het geweigerd-vlaggetje. Vervolgens een filter toepassen om al die foto's te verzamelen, waarna je ze kunt verwijderen.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows Lightroom geen XMP bestanden wat nu?

Berichtdoor Janvis » wo apr 19 2017 11:44 am

Eigenlijk heb ik ook een vraag aangaande dit onderwerp aangezien ik ook nog steeds meer niet dan wel weet... Wat zijn die XMP bestanden eigenlijk en waar gebruik je ze voor?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Windows Lightroom geen XMP bestanden wat nu?

Berichtdoor Jur » wo apr 19 2017 11:50 am

XMP bestanden zijn zgn side-car files, waarin de gemaakte bewerkingen (als instructies) zijn opgeslagen zoals dat ook in de catalogus gebeurt. Bij het samenvoegen van een XMP bestand met de originele foto, worden de instructies die in het XMP bestand zijn opgeslagen omgezet in bewerkingen, met als resultaat de bewerkte foto.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows Lightroom geen XMP bestanden wat nu?

Berichtdoor Janvis » wo apr 19 2017 11:55 am

Jur schreef:Je kunt de foto's die niet door de selectie komen gemakkelijk identificeren door het aanduiden met bijvoorbeeld 1 sterretje of het geweigerd-vlaggetje. Vervolgens een filter toepassen om al die foto's te verzamelen, waarna je ze kunt verwijderen.


Hey, top, dank je wel.

Heb het ff geprobeerd, heb aan een goed gelukte foto de classificatie toegekend van 5 sterren. Als ik dan bij filter ga filteren op classificatie en zet hem op "gelijk aan classifisering" dan krijg ik alleen de foto's te zien met het aantal sterren die ik ze gegeven heb. Klik ik dus geen één ster aan dan krijg ik alleen de foto's te zien die ik niet geclassificeerd heb en die kan ik dan allemaal selecteren en verwijderen. Als ik dan aangeef dat ze ook van de schijf verwijderd moeten worden zijn ze zowel uit de catalogus (zodat ik ze niet meer in lightroom zie) als daadwerkelijk van de schijf verdwenen.

Het is alweer een educatieve dag :thumbup:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Windows Lightroom geen XMP bestanden wat nu?

Berichtdoor Janvis » wo apr 19 2017 11:58 am

Jur schreef:XMP bestanden zijn zgn side-car files, waarin de gemaakte bewerkingen (als instructies) zijn opgeslagen zoals dat ook in de catalogus gebeurt. Bij het samenvoegen van een XMP bestand met de originele foto, worden de instructies die in het XMP bestand zijn opgeslagen omgezet in bewerkingen, met als resultaat de bewerkte foto.


A oke, dus eigen een bestand per foto waar de bewerking in staat i.p.v. de catalogus waar de bewerking van alle foto's in staan zeg maar?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Windows Lightroom geen XMP bestanden wat nu?

Berichtdoor Jur » wo apr 19 2017 12:01 pm

Inderdaad :)
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows Lightroom geen XMP bestanden wat nu?

Berichtdoor Janvis » wo apr 19 2017 12:04 pm

Dank je wel, ik zal het nu weer on topic houden voordat ik heel draadje kaap :oops:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten