Kleur.... of zwart-wit

Discussies over fotobewerking en archivering

Kleur of zwart-wit?

Kleur
11
31%
Zwart-wit
25
69%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Onderwerp:

Kleur.... of zwart-wit

Berichtdoor Patrick » wo apr 19 2017 5:54 pm

Volgens mij kent iedereen die regelmatig foto's omzet naar zwart-wit het wel. Welke foto's "doen het" beter in zwart-wit en welke juist niet? Heel vaak weet ik het wel. Soms heb ik gewoon "zin" in zwart-wit. Vaak wordt het dan wat geforceerd. Zeker als ik niet bewust met zwart-wit in het achterhoofd heb gefotografeerd. Andere keren is er gewoon geen keus: een bepaald beeld MOET gewoon omgezet worden. Bij andere beelden komt het niet eens bij me op om het om te zetten.

Hoe zit het bij jullie? Hoe pakken jullie dit aan?

Ik kwam op dit draadje door de reacties die ik krijg op het onderstaande beeld. Er tekent zich tot nu toe geen duidelijk voorkeur af. Natuurlijk hoeft dat ook helemaal niet, maar ik zou toch gewoon graag jullie visie horen.

Welk beeld heeft jullie voorkeur. En kan je ook vertellen WAAROM?

AfbeeldingPP_20160503_170505 by Patrick Put, on Flickr

AfbeeldingPP_20160503_170505-bewerkt by Patrick Put, on Flickr
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleur.... of zwart-wit

Berichtdoor Richard » wo apr 19 2017 6:09 pm

Ik stem voor kleur omdat het de foto meer diepte geeft: goud van de koepel, blauw van de nonnen, blauwgrijs van de daken en het groen van de bomen.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleur.... of zwart-wit

Berichtdoor kobus » wo apr 19 2017 6:20 pm

Kleur [emoji779]️


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
kobus

Forumlid
Berichten: 25


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur.... of zwart-wit

Berichtdoor Vincent » wo apr 19 2017 6:31 pm

Zwart wit :)

Bij de kleurenversie gaat mijn blik eerst naar de kerk en dan naar de nonnen. Bij de zwart versie eerst naar de nonnen en daarna naar de kerk. Wat ik ook logischer vind omdat de nonnen het onderwerp zijn.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleur.... of zwart-wit

Berichtdoor Nikkormaat » wo apr 19 2017 6:37 pm

Ik vind jouw zwart-witopnames doorgaans erg mooi. Vanwege de paarse gewaden van de nonnen kies ik nu voor de kleur van foto 1, omdat die kleur min of meer terug komt in de lucht en het rechter deel van het dak. Als de nonnen in het zwart gekleed zouden zijn had ik ook foto 1 gekozen vanwege het contrast in kleur.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kleur.... of zwart-wit

Berichtdoor ATOR » wo apr 19 2017 6:48 pm

Een goede foto leidt de kijker duidelijk naar het onderwerp. Bij de bovenste foto trekt de koepel door het kleurcontrast van het goud/geel tegenover de complementaire kleur blauw de meeste aandacht. Bij de zwart wit foto valt dat kleurcontrast weg en wordt de aandacht naar de nonnen geleid omdat daar het hoogste tooncontrast is.


Het is geen toeval dat Richard hierboven als eerste begint over het goud van de koepel.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleur.... of zwart-wit

Berichtdoor Brutus » wo apr 19 2017 9:10 pm

Eens met Djunclesam en ATOR.
1 is een foto van een kerk, waar een aantal nonnen langs lopen.
2 is een foto van een aantal nonnen die voor een kerk langs lopen.

(2 heeft mijn voorkeur)
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kleur.... of zwart-wit

Berichtdoor Nikkormaat » wo apr 19 2017 9:31 pm

Leuk om te merken dat niet iedereen op dezelfde manier naar foto's kijkt. Mijn oog viel in foto 1 eerst op de paarse gewaden en pas later ging mijn aandacht naar de gouden koepel. Ik begrijp de beschrijving van Brutus, maar doordat de koepel mij niet afleidt geeft foto 1 mij veel meer de beleving van lopen / beweging / onderweg zijn dan foto 2. Die laatste ervaar ik als veel statischer. Misschien komt het ook omdat bij foto 2 het contrast net iets lager ligt, waardoor de nonnen er voor mij iets minder uitspringen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kleur.... of zwart-wit

Berichtdoor Johan v. V. » wo apr 19 2017 9:48 pm

Ik ga ook voor zwart-wit. Daarbij weet ik direct wat het onderwerp is.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kleur.... of zwart-wit

Berichtdoor Taco1973 » wo apr 19 2017 10:15 pm

2 - is rustiger en serener en past voor mij beter bij het verhaal wat ik zie in de foto.
D750 & D7200
Nikkon 24/2.8, 35/1.8 & 50/1.8 mm, Tokina 100mm/2.8 & Nikkor 200–500

Instagram
Site
Gebruikersavatar
Taco1973

Clublid
Berichten: 66


Locatie: Rolde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleur.... of zwart-wit

Berichtdoor josti » do apr 20 2017 9:12 am

1 is voor mij meer een 'ansichtkaart' (en die moet je juist niet willen maken hebben we in Zwolle geleerd :wink:). 2 is meer een 'foto'. Ben het eens met de hierboven genoemde redenen: rust, aandacht
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur.... of zwart-wit

Berichtdoor Ingmar » do apr 20 2017 9:23 am

Mijn voorkeur gaat ook heel duidelijk uit naar de tweede foto, puur vanwege de sfeer die daarmee neergezet wordt van een tijdje terug in de tijd en dat past goed bij de nonnen. Vaak kijk ik in LR wel even of Zwart-Wit mogelijk zal gaan werken, maar merk toch wel dat als je even doorzet om dan even via Silver Efex wat aan de schuifjes te gaan draaien dat dan pas de zwart-wit foto tot leven begin te komen. Dus is vaak even wat meer werk en doorzetten.
Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kleur.... of zwart-wit

Berichtdoor Patrick » do apr 20 2017 9:02 pm

Toch een duidelijke voorkeur voor zwart-wit dus. Met als hoofdreden dat bij die foto de nonnen duidelijk het onderwerp zijn. Dat is voor mij ook vaak een reden om voor zwart-wit te kiezen. Je kan ook veel makkelijker dan in kleur de kijker sturen.

Dank zover. En blijf reageren!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleur.... of zwart-wit

Berichtdoor Bert vD » za apr 22 2017 1:11 pm

Ook voorkeur voor zwart-wit. Maakt voor mijn gevoel de foto één geheel. Nonnen en kerk/ kerk en nonnen. Een verhaal. Bij foto één is die relatie er niet. In het echt misschien ook niet. Maar voor de zwart-wit versie werkt het voor mij goed. En vind ik het een goede sterke foto.


Groet Bert
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1477


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kleur.... of zwart-wit

Berichtdoor jvdme » za apr 22 2017 2:32 pm

De zwart-wit versie, prachtig.
Mooi contrast, mooie lucht, de foto vertelt iets want ik neem aan dat de nonnen naar die kerk gaan.

Ik ben daarom ook zo blij met mijn Fuji X-E1, want ik zie in de zoeker direct hoe mijn z-w foto gaat worden.
jvdme

Forumlid
Berichten: 447




Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten