shift+ctrl+L Automatisch tinten mis ik in lightroom

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

shift+ctrl+L Automatisch tinten mis ik in lightroom

Berichtdoor Tom van Hell » di jun 06 2017 12:12 pm

Ik ben nog niet zo lang overgestapt op LR Maar ik mis in LR shift+ctrl+L Automatisch tinten.
Dit gebruik ik in Photoshop heel veel om de kleur zweem weg te krijgen en contrast wat beter.
Deze functie doet eigenlijk de niveaus per kleurkanaal opsluiten.
Afhankelijk of ik het teveel vind doe ik met shift+ctrl+F de automatisch tinten wat verminderen met de schuifregelaar.

Maar het zou mooier zijn als ik hetzelfde in LR zou kunnen realiseren Maar ik heb dan het gevoel dat ik alles met heel veel schuiven moet regelen en dat alles op het oog

Wie herkent dat

Hoe is jullie ervaring en en los je dat op met LR of net als ik nog steeds In Photoshop na export of duplicaat uit LR
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: shift+ctrl+L Automatisch tinten mis ik in lightroom

Berichtdoor ATOR » di jun 06 2017 1:05 pm

Je kunt in LR automatisch de white & black levels instellen door met shift op de betreffende sliders te klikken. Dat kan alleen niet per kleurkanaal en je kunt het niet faden. Voor het verwijderen van kleurtinten heb je in LR de witbalans pipet, iets wat in PS gedoe met camRAW of curves is, maar die ken je waarschijnlijk wel. LR heeft een auto tone knop maar daar ben ik geen fan van.

Als je in LR eerst de witbalans pipet gebruikt om de tint te verwijderen en daarna met shift click de white and black levels instelt zou je in de meeste gevallen in de buurt moeten komen van jouw PS workflow. De methode is anders dus het resultaat zal, zeker bij foto's met uitgesproken kleuren, anders zijn.


Zelf gebruik ik LR om een goede toon en tint te krijgen, gewoon schuiven tot ik het mooi vind. Je gebruikt daar de RAW data dus je hebt meer bereik dan wanneer je het in PS doet.


Nog iets wat ik zelf erg handig vind: Je kunt in LR de exposures van de geselecteerde foto's matchen met Ctrl/Cmd+Alt+Shift M. Dan kun je daarna van die serie met auto sync de toon voor alle foto's tegelijk finetunen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: shift+ctrl+L Automatisch tinten mis ik in lightroom

Berichtdoor Tom van Hell » wo jun 07 2017 9:27 pm

Bedankt voor je reactie Ator
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: shift+ctrl+L Automatisch tinten mis ik in lightroom

Berichtdoor Tom van Hell » di jun 20 2017 3:00 pm

Ik kom toch even terug op dit onderwerp

In LR kom ik zover met de afbeelding, maar met shift+ctrl+L in Adobe en daarna bewerking met slider vervagen krijg ik mi de foto nog wat frisser. een lichte sluier weg zeg maar.
In LR met nevel verwijderen kom je in de buurt maar is het niet

Wat gaat hier fout? Sluit ik in LR de niveaus niet goed op, of heb je hier echt cs nodig om dat te kunnen.
Zou mooi zijn als je zoveel mogelijk in LR > Want nu haal ik veel alsnog even door cs heen

Afbeelding
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: shift+ctrl+L Automatisch tinten mis ik in lightroom

Berichtdoor ATOR » di jun 20 2017 6:10 pm

Met PS Shift+Ctrl+L zul je misschien wel extra frisheid zien maar de prijs daarvan is dat de kleuren totaal veranderen. Dat is het grote nadeel van het afzonderlijk opsluiten van R, G en B waarden. Je verandert de kleurbalans en gooit daarmee al je ColorChecker gekalibreerde kleuren overboord. Als je correcte kleuren wilt houden dan zou ik PS Auto Tone snel vergeten.

Misschien dat een LR shift double click op een van de andere sliders in de toon afdeling je het automatisch beetje extra geeft wat je zoekt. Al gaat er natuurlijk niets boven zelf kijken en schuiven.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: shift+ctrl+L Automatisch tinten mis ik in lightroom

Berichtdoor Tom van Hell » wo jun 21 2017 2:01 pm

Met PS Shift+Ctrl+L zul je misschien wel extra frisheid zien maar de prijs daarvan is dat de kleuren totaal veranderen


Ik pas het niet volledig toe zoals ik al aangaf
De foto van het voorbeeld laat bij mij dan net een lichte sluier verdwijnen op mijn Eizo Scherm.
Maar toen ik de foto uit dit topic terug zag op mijn tablet en een andere laptop viel het me niet op en vond ik hem er goed uitzien zonder auto tint in cs.

Je maakt wel een foto van de Xrite maar de weerkaatsing van licht daarop is natuurlijk toch iets anders dan op het onderwerp in dit geval het gebouw. Als dat iets zweem geeft heeft het paspoort dat niet meegenomen lijkt mij.

Maar ik zal er idd wel mee oppassen dat je niet de kleuren veranderd
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten