Opslag in de Cloud

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Opslag in de Cloud

Berichtdoor Skippy » za okt 21 2017 9:18 am

Wie heeft er recente ervaring met opslag in de Cloud? Wat zijn momenteel de beste aanbieders? Mijn wensen zijn betrouwbaar (ook op langere termijn), hoge (initiële) uploadsnelheid, gebruiksvriendelijke interface en redelijke prijs. In mijn situatie gaat het om ca. 1tb aan data.
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag in de Cloud

Berichtdoor Vincent » za okt 21 2017 10:01 am

Ik ga even meelezen hier. Met name het puntje:

Mijn wensen zijn betrouwbaar (ook op langere termijn)


houd mij momenteel nog tegen. Vooral omdat dat gewoon onvoorspelbaar is. Je hoopt als een bedrijf omvalt dat je de tijd krijgt om je data veilig te stellen. Maar garanties zijn niet te geven is mijn angst.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag in de Cloud

Berichtdoor Marceld » za okt 21 2017 10:34 am

Als het om (dierbare) foto's gaat, zou ik ze nooit in de cloud plaatsen. Bijkomend nadeel is dat de voorwaarden erg goed moet lezen, want het kan soms zijn dat de cloud-provider jouw materiaal vrij mag gebruiken... Tevens zou ik, als ik in de cloud zo opslaan, willen dat alles versleuteld wordt opgeslagen in de cloud. En dat het al op mijn werkstation versleuteld wordt en ik de sleutel heb.

Tech-bedrijven willen nog wel eens omvallen, al denk ik dat als je voor de Google, Microsoft of Amazon cloud zou kiezen, dat niet snel het geval zou zijn.

Persoonlijk houd ik het bij twee losse, externe harddisks van 1 Tb, welke op andere fysieke locaties, afzonderlijk van elkaar, worden bewaard. Deze twee harddisks zijn identieke kopieën van elkaar, welke ik periodiek synchroniseer (met SyncBackFree).

Door ze afzonderlijk van elkaar te bewaren ben ik beschermd tegen brand en diefstal en heb ik feitelijk alle risico's afgedekt die ik wil afdekken. En wil ik mijn foto's bekijken, dan sluit ik hem even aan via USB-3 en heb ik een perfecte snelheid! En een paar losse harddisks kosten tegenwoordig niet zo gek veel meer.

Just my two cents! :wink:
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr
Gebruikersavatar
Marceld

Forumlid
Berichten: 826


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opslag in de Cloud

Berichtdoor DannySan » za okt 21 2017 10:57 am

Ik gebruik zelf OneDrive van Microsoft.
Het is een map op mijn computer die 'online' gemaakt is, dus alles wat er in staat en alles wat ik er in verander wordt constant gesynchroniseerd met de cloud. Mijn 'hoofdmap' van Lightroom staat dus ook in die map.
Natuurlijk heb ik ook fysieke backups, maar als mijn computer nu *poef* zou zeggen en ik kan niets meer redden staat er altijd nog een 1:1 kopie in de cloud.
OneDrive is bij ons onderdeel van Office 365 Home; daardoor heb ik 1Tb opslagruimte en ook alle Microsoft apps (Outlook/Word e.d.) voor 5 apparaten (mijn dochter gebruikt ook Word/Powerpoint voor school).

Dus geen lastige upload-tools of toegangkelijkheid. De snelheid is prima maar leunt natuurlijk wel op je eigen fysieke thuisverbinding. Voor 10 euro per maand vindt ik het een goed en betaalbaar alternatief.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3821


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opslag in de Cloud

Berichtdoor markdv77 » za okt 21 2017 11:23 am

He, heb toevallig van de week ook SyncBackFree ontdekt. :) Handig, gebruik het om LR catalogus en foto's van Laptop naar NAS te backuppen. Aanrader.

Zou de Cloud ook noooooit als primare opslag gebruiken. Zelf als ze niet omvallen ga je op een op consumenten gerichte dienst, tegen een voor consumenten "betaalbare" prijs nooit de garantie krijgen dat je je data nooit zal verliezen. Maar als een backup buiten de deur, voor het geval die deur een keer afbrand ofzo, is het een stuk handiger dan een extra hardeschijf die je continu bij moet werken.
Gebruikersavatar
markdv77

Forumlid
Berichten: 49


Locatie: Wijdemeren
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opslag in de Cloud

Berichtdoor Marceld » za okt 21 2017 11:44 am

markdv77 schreef:Zou de Cloud ook noooooit als primare opslag gebruiken. Zelf als ze niet omvallen ga je op een op consumenten gerichte dienst, tegen een voor consumenten "betaalbare" prijs nooit de garantie krijgen dat je je data nooit zal verliezen.

De cloud als secundaire backup is prima. Maar ik wil gewoon over mijn primaire backup zélf "full-control" hebben. :wink:
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr
Gebruikersavatar
Marceld

Forumlid
Berichten: 826


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opslag in de Cloud

Berichtdoor Marceld » za okt 21 2017 11:45 am

markdv77 schreef:He, heb toevallig van de week ook SyncBackFree ontdekt. :) Handig, gebruik het om LR catalogus en foto's van Laptop naar NAS te backuppen. Aanrader.

Ideaal hè? Zelf de gewenste profielen aanmaken etc. :thumbup:
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr
Gebruikersavatar
Marceld

Forumlid
Berichten: 826


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opslag in de Cloud

Berichtdoor DannySan » za okt 21 2017 11:54 am

SyncBackFree heb ik er weer vanaf gegooid, na een x-aantal keer een backup-profiel gebruiken kreeg ik de melding dat mijn gebruik van de app teveel overeen kwam met 'professioneel gebruik' > klik hier om de betaalde versie aan te schaffen...
#dachthetniet
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3821


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opslag in de Cloud

Berichtdoor ATOR » za okt 21 2017 12:46 pm

Ik gebruik sinds een half jaar BackBlaze. Als een van de weinigen nog onbeperkte opslag van alle data en externe schijven van één computer voor $50 per jaar. Naast de downloadopties kun je al je opgeslagen data toegestuurd krijgen op HD zodat je als het misgaat niet lang je data hoeft te downloaden. De interface van de app is wat beperkt maar het werkt. Je kunt je data versleuteld opslaan met een eigen sleutel. Er worden verschillende versies van een file opgeslagen voor 30 dagen, dus als je per ongeluk een file delete of verprutst dan heb je 30 dagen om het origineel of een vorige versie te downloaden. Je hebt naast de desktop app toegang tot je data via een webinterface en via apps op je tablet/telefoon (met 2-FA). BackBlaze bestaat al behoorlijk wat jaren en wordt in reviews over het algemeen goed beoordeeld.

Als je minder dan 1TB data hebt zijn er wel wat alternatieven maar als je meer data hebt dan wordt het fors duurder. Hiervoor had ik Amazon Drive samen met de app Duplicati. Dat was eerst $70 per jaar voor onbeperkte opslag maar dat werd $70 per jaar per 1TB. Microsoft en Google hadden toen het uitzocht vergelijkbare prijzen voor hun cloud opslag services. Amazon heeft nog Glacier maar de werking en kosten daarvan vind ik wat ondoorzichtig.


Uiteraard is het geen primaire back-up, bij mij naast een: Mirror RAID, offline back-up en offsite offline back-up.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag in de Cloud

Berichtdoor markdv77 » za okt 21 2017 1:02 pm

@Danny, Voor niets gaat de zon op... als het blijft bevallen zou ik eenmalig 22Euro wel over hebben voor de SyncBackLight versie.
Gebruikersavatar
markdv77

Forumlid
Berichten: 49


Locatie: Wijdemeren
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opslag in de Cloud

Berichtdoor Peter » za okt 21 2017 1:11 pm

Stack opslag
1 TB gratis, snelle upload.

Gebruik het als 2e backup
https://www.transip.nl/stack/

Gratis bestaat dan wel niet zeggen we altijd maar dit bevalt me prima
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opslag in de Cloud

Berichtdoor Jolanda » za okt 21 2017 1:41 pm

Die gebruik ik ook. Bevalt goed.
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Opslag in de Cloud

Berichtdoor Bak » za okt 21 2017 2:48 pm

Gebruik sinds een jaar Jottacloud als online back up.
Heb eerst wat geprobeerd met verschillende proefabonnementen van o.a. Backblaze en dus ook Jottacloud. De interface van Jottacloud beviel me beter.
Kost me €6,43 per maand voor onbeperkte opslag en de servers staan volgens zeggen in Noorwegen. Dat voelde ook wel prettig, voor wat het waard is.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag in de Cloud

Berichtdoor Skippy » za okt 21 2017 7:50 pm

Iedereen bedankt voor de reacties en nuttige bijdragen. Ik ga eens rustig kijken wat voor mij de beste optie is.
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslag in de Cloud

Berichtdoor Faiz » ma okt 23 2017 5:34 am

Is een NAS (niet het syndroom, maar het kastje met harddisk drive) met cloudfunctie geen optie voor je?
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten