omgekeerd reliëf

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

omgekeerd reliëf

Berichtdoor jaapbe » do nov 16 2017 10:49 pm

L.S.,

Het is me een aantal keren overkomen dat het reliëf op de foto van munten en ook andere objecten omgekeerd. Hol is dus bol en omgekeerd. Bij het omdraaien van de foto wordt het reliëf meest wel volgens de werkelijke situatie weergegeven. Kan iemand me vertellen wat hiervan de oorzaak is en of er software-matig iets aan te doen is?
Bij voorbaat dank voor de hulp.
Met vriendelijke groet Jaap
jaapbe

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: omgekeerd reliëf

Berichtdoor henkk » do nov 16 2017 10:52 pm

Ik denk dat dat tussen je oren zit. Een optische illusie.
Plaats eens een voorbeeld zodat we het zelf kunnen proberen.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: omgekeerd reliëf

Berichtdoor jaapbe » do nov 16 2017 11:02 pm

Dag Henk,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik had precies de zelfde gedachte. Het zit tussen mijn oren en het moet gaan om een optische illusie. Aangezien andere het ook zien moet er echter meer aan de hand zijn vooral omdat het omdraaien van de foto een wereld van verschil is. Ik moet even uitzoeken hoe ik een foto kan plaatsen
Met vriendelijke groet,
Jaap
jaapbe

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: omgekeerd reliëf

Berichtdoor RVK » vr nov 17 2017 11:43 am

Het zit inderdaad tussen je oren, je hersens interpreteren hol of bol aan de hand van de plaats van de lichtbron en de daar bij behorende schaduwen.

Schaduw aan de kant van de lichtbron op het voorwerp geeft hol, schaduw aan de andere kant van het voorwerp geeft bol.

Is de positie van de lichtbron niet bekend dan nemen de hersens automatisch aan dat het licht van links komt en bepaald dan aan de hand van de schaduwen hol of bol.

Dit was een examenvraag heel lang geleden bij de foto opleiding.

Je komt het effect ook tegen op je computer scherm bij de geprojecteerde buttons.

Sommige buttons lijken bol anderen hol, kijk maar op je werkbalk, als je er een bedient zie je ze van bol naar hol verspringen.
Als je naar de schaduwen kijkt bol rechts en onder, hol links en boven en je scherm is toch echt vlak.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: omgekeerd reliëf

Berichtdoor jaapbe » vr nov 17 2017 11:53 am

Beste RVK,

Hartelijk bedankt voor je uitvoerige antwoord. Het is me enkele malen overkomen en het is erg frustrerend als je niet exact weet hoe het komt. Je kunt er dan namelijk ook niet goed op anticiperen. Door je antwoord is het me nu duidelijk.
Het is me trouwens opgevallen dat er ook nog persoonlijke verschillen zijn in de waarneming van hol en bol (dat heb je als het tussen de oren zit). Dat maakt het misschien extra moeilijk

Met vriendelijke groet,
Jaap
jaapbe

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten