Gratis alternatieven voor LR & PS

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Gratis alternatieven voor LR & PS

Berichtdoor Genster » za dec 30 2017 1:10 pm

Hoewel ik (nog?) niet van plan mijn mijn abonnement op LR en PS op te zeggen vind ik de gratis alternatieven wel steeds fraaier worden. Tot voor kort waren er niet echt goede LR alternatieven voor Windows gebruikers, maar dat is inmiddels anders :thumbup:

Vandaag heb ik even naar Lightzone gekeken en ben hier best positief over.
(Nog?) niet zo positief als over Darktable maar misschien komt dat nog. In Lightzone heb ik geen lens-/ perspectiefcorrectie gevonden (in Darktable wel) en dat vind ik toch wel handig. Ik werk al een tijdje met LR en het programma wat je het beste kent, werkt (voor mij) het beste. Maar wie weet in de toekomst...

Ook GIMP gaat er als PS alternatief steeds beter uitzien en volgens mij steeds beter functioneren.

Zijn er op het forum gebruikers van Lighzone, Darktable en/ of Gimp? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gratis alternatieven voor LR & PS

Berichtdoor Richard » za dec 30 2017 1:36 pm

Darktable op Linux voordat er een extra Windows pc met Lightroom kwam. Tussentijds Lightroom op een virtuele pc gedraaid om te testen, maar dat raad ik iedereen af, het kan, maar direct op hardware is sneller.

Darktable had / heeft bugs / features die meer tijd kosten dan Lightroom. Bijvoorbeeld na bepaalde bewerkingen opnieuw op moeten starten. Dat heeft Lightroom soms ook in de kaartmodule.

Terug gaan denk ik niet aan.

Gimp gebruik ik nog steeds op Linux voor de kleine snelle bewerkingen: afbeeldingen schalen, knippen en plakken. Voor het serieuzere afbeelding bewerken ga ik naar PS omdat ik het heb met het CC abonnement.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gratis alternatieven voor LR & PS

Berichtdoor Genster » za dec 30 2017 7:08 pm

Bedankt voor het delen van je ervaringen Richard :thumbup:
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gratis alternatieven voor LR & PS

Berichtdoor gerardschouw » zo dec 31 2017 1:06 am

hoi Rene, ik ben sinds kort ook afgestapt van het maandelijkse Adobe abonnement en ben nu bezig met Gimp en Rawtherapee. tot nog toe bevalt het me wel eerlijk gezegd. Ziet er ietsje anders uit maar het wijst zichzelf en is gratis.
Gebruikersavatar
gerardschouw

Clublid
Berichten: 418


Locatie: Zundert
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gratis alternatieven voor LR & PS

Berichtdoor Vincent » zo dec 31 2017 7:09 am

Alternatieven voor PS zijn eenvoudiger te vinden dan alternatieven voor LR.

Tenzij je helemaal geen gebruik maakt van het sterkste punt van LR natuurlijk; de bibliotheek functie!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gratis alternatieven voor LR & PS

Berichtdoor JvdKooij » zo dec 31 2017 7:53 am

djunclesam schreef:Tenzij je helemaal geen gebruik maakt van het sterkste punt van LR natuurlijk; de bibliotheek functie!


dat is voor mij inderdaad de reden dat ik het niet gebruik :D
ik gebruik voornamelijk PS en ben nu aan het kijken naar Aftershot.(maar dat is wel betaald)
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gratis alternatieven voor LR & PS

Berichtdoor Genster » zo dec 31 2017 8:06 am

gerardschouw schreef:hoi Rene, ik ben sinds kort ook afgestapt van het maandelijkse Adobe abonnement en ben nu bezig met Gimp en Rawtherapee. tot nog toe bevalt het me wel eerlijk gezegd. Ziet er ietsje anders uit maar het wijst zichzelf en is gratis.


Ha Gerard,

Dan adviseer ik je om om Darktable echt eens te proberen! Lijkt (in mijn beleving) veel meer op LR dan RT doet en heeft volgens mij ook meer en betere functies :thumbup:
Even een paar video tutorials bekijken misschien?

https://youtu.be/z9cjx5rZyIA

https://youtu.be/oZRSCj0M414

En veel wel meer :thumbup:
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gratis alternatieven voor LR & PS

Berichtdoor Genster » zo dec 31 2017 8:12 am

djunclesam schreef:Alternatieven voor PS zijn eenvoudiger te vinden dan alternatieven voor LR.

Tenzij je helemaal geen gebruik maakt van het sterkste punt van LR natuurlijk; de bibliotheek functie!


Ha Vincent,

Ik weet nog steeds niet of ik blij moet zijn met de bibliotheek functie.

Ik vind hem superhandig maar nu ik bijv 2016 van mijn pc heb gehaald (wel nog op 2 ext HD's aanwezig) kan ik deze (oude) foto's niet meer via de bibliotheek benaderen. Het pad klopt natuurlijk niet meer. Ik heb gelukkig niet vaak oude foto's nodig, maar toch...
Nu ik dit aan het tikken ben bedenk ik me dag ik het pad mss kan wijzigen naar een van de twee ext schijven.
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gratis alternatieven voor LR & PS

Berichtdoor Genster » zo dec 31 2017 8:18 am

JvdKooij schreef:
djunclesam schreef:Tenzij je helemaal geen gebruik maakt van het sterkste punt van LR natuurlijk; de bibliotheek functie!


dat is voor mij inderdaad de reden dat ik het niet gebruik :D
ik gebruik voornamelijk PS en ben nu aan het kijken naar Aftershot.(maar dat is wel betaald)


Hey Jaap,

Betaald inderdaad, maar wel eenmalig. Toch?


Ik vind het handig om dmv video tutorials te leren (monkey see, monkey do) en zijn die er het meeste voor PS en LR, dus zelf blijf ik daar nog even bij. Andere progs kunnen vaak hetzelfde, maar het werkt meestal net even anders :)

Edit: Affinity ziet er ook wel strak uit :thumbup:
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gratis alternatieven voor LR & PS

Berichtdoor JvdKooij » zo dec 31 2017 8:31 am

Klopt Rene, ik heb er 25 euro voor betaald toen het in de aanbieding was :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gratis alternatieven voor LR & PS

Berichtdoor Vincent » zo dec 31 2017 9:41 am

Genster schreef:Nu ik dit aan het tikken ben bedenk ik me dag ik het pad mss kan wijzigen naar een van de twee ext schijven.


Dat ja, meerdere schrijven werkt echt super goed. Als je een goed systeem hanteert (met dezelfde folder structuren met het liefst 1 topfolder die overal hetzelfde is) dan kun je heel snel je paden wisselen, zelfs als je meer dan 2 schijven gebruikt ;-)

EN als je de bibliotheek functie niets vindt, dat kan natuurlijk (ik ben altijd benieuwd hoe mensen dan hun archief aanleggen en beheren maar dat is een andere vraag). Het gaat bij jou dus alleen om de bewerkingsfunctionaliteit. Het is wel goed om even duidelijk te hebben in een topic als deze omdat je het specifiek hebt over een alternatief voor LR.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gratis alternatieven voor LR & PS

Berichtdoor Genster » zo dec 31 2017 11:09 am

JvdKooij schreef:Klopt Rene, ik heb er 25 euro voor betaald toen het in de aanbieding was :D


Maar niet goed/ fijn genoeg begrijp ik?
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gratis alternatieven voor LR & PS

Berichtdoor Genster » zo dec 31 2017 11:11 am

djunclesam schreef:...Als je een goed systeem hanteert...


Dat kan mij mij nog wel wat beter :D maar als je eenmaal iets hebt...

djunclesam schreef:...Het is wel goed om even duidelijk te hebben in een topic als deze omdat je het specifiek hebt over een alternatief voor LR.


Goed punt :thumbup: Excuses!
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gratis alternatieven voor LR & PS

Berichtdoor gerardschouw » zo dec 31 2017 11:15 am

Genster schreef:
gerardschouw schreef:hoi Rene, ik ben sinds kort ook afgestapt van het maandelijkse Adobe abonnement en ben nu bezig met Gimp en Rawtherapee. tot nog toe bevalt het me wel eerlijk gezegd. Ziet er ietsje anders uit maar het wijst zichzelf en is gratis.


Ha Gerard,

Dan adviseer ik je om om Darktable echt eens te proberen! Lijkt (in mijn beleving) veel meer op LR dan RT doet en heeft volgens mij ook meer en betere functies [emoji106]
Even een paar video tutorials bekijken misschien?

https://youtu.be/z9cjx5rZyIA

https://youtu.be/oZRSCj0M414

En veel wel meer [emoji106]
Zal ik die nog eens proberen. Die draaide west niet goed op mijn Mac maar misschien nu wel.

Verstuurd vanaf mijn T04 met Tapatalk
Gebruikersavatar
gerardschouw

Clublid
Berichten: 418


Locatie: Zundert
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gratis alternatieven voor LR & PS

Berichtdoor Genster » zo dec 31 2017 11:19 am

gerardschouw schreef:Die draaide west niet goed op mijn Mac maar misschien nu wel


Ok, ik heb hem (alleen) op Windows geprobeerd :angel:
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten