Probeersel in lightroom

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Probeersel in lightroom

Berichtdoor Taco1973 » vr jan 12 2018 11:05 pm

Deze week in het bos geprobeerd om de zon te vangen. Was niet tevreden met de foto's uit de camera, dus ik dacht een mooie poging om te spelen met LR en te kijken wat er allemaal mogelijk is. Hieronder het resultaat en de originele foto. Is het er beter van geworden? Wat is er nog meer mogelijk om te verbeteren?

Afbeelding
LR edits

AfbeeldingOriginal non edit
D750 & D7200
Nikkon 24/2.8, 35/1.8 & 50/1.8 mm, Tokina 100mm/2.8 & Nikkor 200–500

Instagram
Site
Gebruikersavatar
Taco1973

Clublid
Berichten: 66


Locatie: Rolde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Probeersel in lightroom

Berichtdoor justme » vr jan 12 2018 11:15 pm

Ik zie dit meer als een ‘klassieke fout’, met andere woorden ; ‘je kunt heel lastig van een slechte foto een mooie foto maken’

Je foto, meer de locatie heeft wel de potentie, maar je had er meer uit kunnen halen. (Bij het maken van de foto)
Sommige scènes die je treft ‘vang’ je niet in een keer, je zult dan op ontdekking moeten gaan en experimenteren met standpunt compositie en idd belichting.
Je moet eigenlijk bij het maken van een foto al weten hoe het eindresultaat er uit komt te zien, na je nabewerking in PS of LR.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Probeersel in lightroom

Berichtdoor Patrick » za jan 13 2018 12:06 am

De foto is toch een heel stuk aantrekkelijker geworden! Dus wat dat betreft prima geslaagd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Probeersel in lightroom

Berichtdoor gerardschouw » za jan 13 2018 10:29 am

ik vind de foto ook echt beter geworden.
Gebruikersavatar
gerardschouw

Clublid
Berichten: 418


Locatie: Zundert
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Probeersel in lightroom

Berichtdoor Genster » za jan 13 2018 1:00 pm

Ik ook :thumbup:
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Probeersel in lightroom

Berichtdoor Highlander » za jan 13 2018 8:36 pm

Je laat hier heel mooi zien waarom nabewerking van een foto net zo belangrijk is.
Dus wat mij betreft zeker beter als het origineel.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6482


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Probeersel in lightroom

Berichtdoor ben42 » za jan 13 2018 9:35 pm

Het licht is veel mooier geworden met de bewerking.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Probeersel in lightroom

Berichtdoor Taco1973 » za jan 13 2018 10:19 pm

Dank je wel voor de reacties. Was er zelf ook wel tevreden mee, maar weet ook dat dit nog het perfecte plaatje is. Ben druk bezig met experimenteren om juist te leren wat werkt en wat niet werkt.

wiebeterpstra schreef:Ik zie dit meer als een ‘klassieke fout’, met andere woorden ; ‘je kunt heel lastig van een slechte foto een mooie foto maken’

Je foto, meer de locatie heeft wel de potentie, maar je had er meer uit kunnen halen. (Bij het maken van de foto)
Sommige scènes die je treft ‘vang’ je niet in een keer, je zult dan op ontdekking moeten gaan en experimenteren met standpunt compositie en idd belichting.
Je moet eigenlijk bij het maken van een foto al weten hoe het eindresultaat er uit komt te zien, na je nabewerking in PS of LR.


Dat begrijp ik. Mijn doel is ook om de foto's op de camera zo goed mogelijk te krijgen. Op het moment van fotograferen was het licht in het bos erg mooi en ik had een beeld in het hoofd van het soort foto wat ik wilde maken. Thuis vond ik de resultaten toch wat magertjes en dus dacht ik een mooie gelegenheid om te kijken wat ik er met LR nog van kon maken. Dit bos ligt hier om de hoek, dus bij een volgende mooie dag ga ik gewoon nog een keer terug om het nog een keer te proberen.
D750 & D7200
Nikkon 24/2.8, 35/1.8 & 50/1.8 mm, Tokina 100mm/2.8 & Nikkor 200–500

Instagram
Site
Gebruikersavatar
Taco1973

Clublid
Berichten: 66


Locatie: Rolde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Probeersel in lightroom

Berichtdoor Johan v. V. » zo jan 14 2018 2:01 am

Ik vind het ook een behoorlijke verbetering! Misschien nog enkele ideetjes.
De flare in de linker bovenhoek zou ik zoveel mogelijk wegwerken. Wellicht door links een stukje te croppen. Je zou ook kunnen proberen de hooglichten lokaal terug te nemen.
Overigens zou de lucht op de achtergrond weleens meer structuur kunnen krijgen wanneer je ook globaal de hooglichten terugneemt, maar dan moet de lucht natuurlijk niet geclipt zijn.
Verder zou ik - een aantal - boomstammen wat meer structuur proberen te geven door de kwast erover te halen en bijvoorbeeld de helderheid te vergroten.
Waarom heb je overigens een deel van de voorgrond weggecropt? Uit het bewerkte exemplaar blijkt dat die voorgrond best interessant is!
Enfin, ik ben geen expert, het zijn zo maar een paar gedachten die bij me bovenkomen.
Laatst gewijzigd door Johan v. V. op zo jan 14 2018 9:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Probeersel in lightroom

Berichtdoor Patrick » zo jan 14 2018 9:34 pm

Ik zou die flare hier juist niet wegwerken... :prost:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Probeersel in lightroom

Berichtdoor Johan v. V. » zo jan 14 2018 10:58 pm

Flare of flair, ik zou het weghalen. Maar zo zie je maar, smaken verschillen.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Probeersel in lightroom

Berichtdoor ArnoD750 » ma jan 15 2018 9:32 pm

Zelf zou ik het mooier vinden om nog iets van heel licht detail te kunnen zien van de schaduwkant van de boom. Dit kan door de brush tool te gebruiken een zeer nauwkeurig de boomstammen te selecteren en dan de schaduw schuif wat op te voeren. Handiger is wellicht om eerst eens te zien wat een algemene schaduw bewerking in jouw foto doet. Zo bespaar je een boel tijd. Té veel schaduw "wegpoetsen" wordt heel onnatuurlijk.
Je foto is zéker mooier dan het origineel.
ArnoD750

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten