postkaart 10 x 15 vergroten

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

postkaart 10 x 15 vergroten

Berichtdoor hillie1965 » do mar 29 2018 1:25 pm

Hallo allemaal,

Van een vriend kreeg ik een postkaart (foto van tanker) waarop hij 30 jaar terug voer. Deze wil hij laten afdrukken op het formaat 120 cm. breed bij 80 cm. hoog. Nou weet ik dat de foto waarschijnlijk te weinig pixels (resolutie) zal hebben bij het inscannen daarvan door mijzelf. Weet iemand van jullie of er een bedrijf is wat eerst de foto op de betreffende kwaliteit kan brengen zodat ik hem daarna kan laten afdrukken?

Gr. Hillie.
Gebruikersavatar
hillie1965

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Anjum
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: postkaart 10 x 15 vergroten

Berichtdoor jantom » do mar 29 2018 2:34 pm

scannen doe ik veel (ik verzamel postkaarten). Met een relatief goedkope scanner kan ik al gaan tot 4800 dpi. Misschien is er iemand in jouw buurt die dat werk kan doen voor je. Met Photoshop kan je de verkregen waarde (dpi) misschien nog oprekken.
Verwacht geen scherpte :)
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: postkaart 10 x 15 vergroten

Berichtdoor henkk » do mar 29 2018 8:36 pm

Je kunt de kaart ook fotograferen met een macro-lens of met tussenringen. Zo veel mogelijk beeldvullend fotograferen in RAW. Ddan heb je in elk geval genoeg pixels. Of nabewerken/verscherpen wat oplevert zou je moeten proberen.
Je gaat de kaart 10x vergroten. Van dichtbij ziet dat er niet uit maar vanaf 2 m zou het best kunnen meevallen.

Succes ! Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: postkaart 10 x 15 vergroten

Berichtdoor emdeklerk » vr mar 30 2018 11:26 am

Als het een gedrukte postkaart is zal er sowieso gerasterd zijn.
Alleen als het een echte foto is zou de kwaliteit nog mee kunnen vallen: maar het is wel een enorm formaat waarop vergroot gaat worden. Ben bang dat het toch altijd tegen zal vallen.
Over de resolutie: ik ben ook vaak bezig met mijn collectie ansichtkaarten. Soms scan ik in, gaat snel met mijn Epson SX235, maar meestal maak ik een repro met een reprostatief, de D700 en de 60mm Micro-Nikkor. Dan heb ik de gewenste resolutie.
Het mooie is dat de scherpte van ansichten, ondanks de moderne druktechnieken, sterk achteruit is gegaan. Het scherpst zijn vaak ansichten van voor de oorlog die gedrukt zijn in lichtdruk, ook wel glasdruk genoemd. Ongelooflijk wat een scherpte. In boekdruk werd als regel een grof raster gebruikt, in offset kan het wat fijner maar ook dan hou je een afschuwelijk zichtbaar raster bij vergroten. Ook zag je vroeger wel kaarten in rasterdiepdruk of zelfs koperdiepdruk: prachtige toonwaarden en best wel scherp. Helaas is rasterloze offset nooit doorgebroken... Vreselijk. De laatste drukkerij die met lichtdruk werkte was Van Leer in Amsterdam, die sloot in 1968 haar deuren.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten