Fotobewerkings opdracht - 1

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Fotobewerkings opdracht - 1

Berichtdoor DannySan » za mei 26 2018 8:46 am

Hoi allemaal,

na de vele positieve reacties in dit topic heb ik bedacht dat ik deze fotobewerkings opdrachten wel nieuw leven in wil blazen.
Het idee is om elke 2 weken 1 foto te plaatsen (steeds in een nieuw topic) van een mede-forum-gebruiker in RAW/DNG formaat.

Deze gebruiker stelt de foto ter beschikking middels een eigen link (server/dropbox) aan mij (via PB).
Ik verwerk deze foto dan in de weekopdracht, inclusief de link.

Het staat iedereen vrij om dit beeld dan te downloaden en te bewerken volledig naar eigen inzicht; en het resultaat via PB aan mij te sturen (dus het beeld ook via een link) inclusief een *beknopte* beschrijving van het hoe en waarom van de bewerkingen.

Na 10 dagen 'sluit' ik de 'inschrijving' op de reacties, zal ik ze verwerken en plaatsen; en dan mag iedereen hier weer het mijne en zijne van vinden (zolang het respectvol blijft, vind ik alles prima). Het doel is inzicht te krijgen van verschillende mensen op eenzelfde beeld en de vele mogelijkheden qua bewerking(en) wat meer naar voren te brengen.

Het is voor het eerst dat ik zoiets als dit opstart, dus tips/trucks/opmerkingen zijn welkom.
Om te beginnen heb ik dan natuurlijk wel wat 'materiaal' nodig, dus een ieder die zijn/haar beeld ter beschikking wil stellen: klim maar in die PB-box! :thumbup:

*edit: startpost iets aangepast n.a.v. tips 8)
Laatst gewijzigd door DannySan op za mei 26 2018 5:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3825


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1

Berichtdoor Robert » za mei 26 2018 10:51 am

Ik dacht dat je een eigen foto ging plaatsen Danny. Eenieder die een foto aan wil bieden kan een eigen draadje maken met een downloadlink.
Wie wil kan het bestand downloaden, bewerken en als jpg in het draadje terugplaatsen met een toelichting. Zo had ik hem in gedachten.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1

Berichtdoor EdvandeZilver » za mei 26 2018 11:15 am

Enige coördinatie om tot 1 opdracht per week te komen en één persoon die dit alles in banen leidt lijkt me toch wel een voorwaarde. Zo had ik 'm althans begrepen. Je loopt anders het risico dat men tegelijkertijd z'n te bewerken afbeelding gaat aanbieden en het een onoverzichtelijk geheel gaat worden.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1

Berichtdoor DannySan » za mei 26 2018 12:33 pm

Okay, er ontstaat nu wat 'discussie' over het format; ik hoor graag of 'mijn plan' nu wel of niet het idee was?
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3825


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1

Berichtdoor mozes » za mei 26 2018 1:58 pm

DannySan schreef:Hoi allemaal,

na de vele positieve reacties in dit topic heb ik bedacht dat ik deze fotobewerkings opdrachten wel nieuw leven in wil blazen.
Het idee is om elke week 1 foto te plaatsen (steeds in een nieuw topic) van een mede-forum-gebruiker in RAW/DNG formaat.

Deze gebruiker stelt de foto ter beschikking middels een eigen link (server/dropbox) aan mij (via PB).
Ik verwerk deze foto dan in de weekopdracht, inclusief de link.

Het staat iedereen vrij om dit beeld dan te downloaden en te bewerken volledig naar eigen inzicht; en het resultaat via PB aan mij te sturen (dus het beeld ook via een link) inclusief een *beknopte* beschrijving van het hoe en waarom van de bewerkingen.

Na 3 dagen 'sluit' ik de 'inschrijving' op de reacties, zal ik ze verwerken en plaatsen; en dan mag iedereen hier weer het mijne en zijne van vinden (zolang het respectvol blijft, vind ik alles prima). Het doel is inzicht te krijgen van verschillende mensen op eenzelfde beeld en de vele mogelijkheden qua bewerking(en) wat meer naar voren te brengen.

Het is voor het eerst dat ik zoiets als dit opstart, dus tips/trucks/opmerkingen zijn welkom.
Om te beginnen heb ik dan natuurlijk wel wat 'materiaal' nodig, dus een ieder die zijn/haar beeld ter beschikking wil stellen: klim maar in die PB-box! :thumbup:

:thumbup:
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1

Berichtdoor Nikkormaat » za mei 26 2018 3:15 pm

Compliment :clap: Wat een leuk en interessant initiatief.
Voorafgaand aan de bewerking door andere forumleden is het waarschijnlijk zinvol als degene die de foto plaatst ook vermeld waarom er voor het standpunt en de diverse delen van de belichtingsdriehoek gekozen is en welke bezwaren hij / zij bij die opname ervaart .
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1

Berichtdoor Vincent » za mei 26 2018 5:50 pm

3 dagen lijkt me wat kort... ik zou er zeker iets meer tijd voor latenlaten, bijvoorbeeld een week om te bewerken, misschien zelfs nog iets langer. Insturen van nieuw beeld kan natuurlijk eventueel al tijdens de vorige bewerkingsopdracht.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1

Berichtdoor DannySan » za mei 26 2018 5:57 pm

@Nikkormaat: dankje!
Het is niet zo dat de geplaatste foto een 'bezwaar' of 'probleem' moet hebben hoor.
Het zal een raw-beeld zijn, en dan vrij te bewerken door anderen; dan zie je dus de andere inzichten en invullingen van mede-forumleden.

@djunclesam: is wellicht een goede tip, misschien 10 dagen doen en het om de week vernieuwen i.p.v. elke week?
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3825


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1

Berichtdoor Nikkormaat » za mei 26 2018 6:04 pm

DannySan. Helemaal eens. Opmerkingen over problemen kunnen beperkende en dus ongewenste sturing aan anderen geven. Het idee van de oorspronkelijk fotograaf komt vast nog naderhand
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1

Berichtdoor Vincent » za mei 26 2018 6:13 pm

Ik denk dat een korte beschrijving juist wel toevoegt, dat hoeft niet perse een probleem te zijn uiteraard...

- Enerzijds omdat bewerking en gevoel terplekke vaak hand in hand gaan. Zo kan een NEF van een prachtige zonsondergang er kleurloos en vlak uitzien. Dan is het relevante info als je weet waarom een foto gemaakt is.

- Daarnaast kan een omdat anders de verleiding groot is dat men snel 'probleem' foto's gaat sturen. De vorige keer kwamen er ook wel een paar bestanden langs waar ik niet zoveel mee kon omdat het hele idee van de foto ontbrak, zeg maar een foto die ik zelf nooit gemaakt zou hebben (of meteen weg gegooid). Daar hoeft op zich niets mis mee te zijn, toch zou het fijn zijn als men de moeite neemt om beeld in te sturen waarmee men (in de basis) tevreden is en dat ook kan onderbouwen.

Uiteraard hoeven dat geen complete boekwerken te zijn ;-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1

Berichtdoor Nikkormaat » za mei 26 2018 6:37 pm

Dank je. Zo zie je maar weer.., de waarheid ligt vaak in het midden. Dus hooguit een advies aan de insturende fotograaf?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1

Berichtdoor josti » za mei 26 2018 6:44 pm

Ik lees met belangstelling mee met de ideeën en de discussie hierover. Misschien een tip: maak een soort startdraadje waarin je alle afspraken-zo je wil regels- zet. Dan is het vanaf het begin voor iedereen duidelijk wat er verwacht wordt als je meedoet. En het is misschien leuk (in ieder geval leerzaam voor niet-forumgebruikers) om één van de bewerkingen in het NCN-magazine te publiceren met een toelichting van de bewerker en de eigenaar van de foto.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1

Berichtdoor oud0001 » zo mei 27 2018 12:11 pm

Een leuk idee Danny. Ik zou de resultaten dan wel anoniem, met een nummer, plaatsen zodat de volgende kritieken eerlijke kritieken zijn. Zo weet je zeker dat de kritiek over de foto gaat en niet over de persoon die de nabewerking nog de foto heeft gemaakt. ;-)
oud0001



Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1

Berichtdoor MarcoEos70D » zo mei 27 2018 12:17 pm

Goede toevoeging :thumbup:

Ben benieuwd of de bewerkers dan alsnog te herkennen zijn aan hun resultaten :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1

Berichtdoor DannySan » zo mei 27 2018 12:45 pm

Hoi allemaal, bedankt voor jullie toevoegingen!
Dat was juist ook mijn bedoeling, zo kan het geheel een vorm krijgen die meer 'past'.

@Robert: ik had dus juist - gezien het voorbeeld dat aangehaald werd - begrepen dat 1 persoon het geheel coördineerde (zoals @EdvandeZilver ook aangeeft).

@djunclesam: je voegt (eigenlijk zoals gewoonlijk :lol: ) weer een sterk punt toe; een kleine toelichting per ingezonden foto is prima (met nadruk op 'kleine toelichting") en het moet inderdaad geen "dumpplek" worden voor foto's waar je zelf niets mee kon.

@josti: ik kan mijn startpost niet meer aanpassen, maar ik denk dat dit topic dan per keer 'groeit' naar het juiste format; er zullen zeker nog wel vragen/opmerkingen komen (laat je horen mensen!) en die verwerk ik dan.
Over publicatie in het NCN-magazine ga ik natuurlijk niet, wellicht lezen er redactie-leden mee die hier wat in zien (of niet natuurlijk ;-) )

@MarcoEos70D: dat is inderdaad een goede, we hebben wel 'n groot aantal leden met 'n specifieke stijl; afwachten dus :wave:

Nu nog 'n startbeeld, voelt iemand zich geroepen?
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3825


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten