Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor Patrick » vr jun 08 2018 5:46 pm

Ik denk dat ik wel weet wat mij daar brengt. Ik vind het fijn om de mening van anderen te horen. Met het idee dat ik niet de waarheid in pacht heb. Dat de visie van anderen wel eens heel interessant zou kunnen zijn. De opmerkingen op mijn foto's door anderen hebben mij in ieder geval als fotograaf een stuk verder gebracht. En ik groei wat dat betreft nog elk jaar.

Ik zou het iedereen die een volgende stap wil maken in zijn of haar fotografie absoluut aanraden zo'n club of groep fotografen op te zoeken. NCN is daar in beginsel niet zo heel geschikt voor, hoewel je ook hier veel kan leren als beginner. Maar op een gegeven moment stokt het. Het medium is er niet geschikt voor.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor justme » vr jun 08 2018 5:55 pm

Allereerst Danny bedankt voor dit initiatief, de start van een mooie serie bewerkingen denk ik zo!!



VGE schreef:Super tof! Wie mag de volgende foto inzenden?



Ik zou willen voorstellen dat Danny dmv willekeur iemand uitkiest, bv uit de deelgenomen inzenders, die een nieuw RAW file toestuurt. Met name de willekeur van de deelnemer en zijn/haar eigen beeld zal verschill brengen in deze serie van bewerkingen.

Fijn weekend allen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor Janvis » vr jun 08 2018 6:45 pm

Dat het vaak een kwestie van smaak is dat is natuurlijk helemaal waar, toch kunnen de visies van anderen wel je blik veranderen op je eigen foto's. Daar ben ik zelf al meerdere malen een voorbeeld van geweest, zelf vond ik mijn werk best mooi, er komt kritiek, het is even slikken, maar uiteindelijk leer je er wel van en de volgende foto is alweer een verbetering van de eerste. Ook op die tweede is wel weer kritiek gekomen, maar wel andere kritiek, en zo kom je stapje voor stapje verder. Ik vind dit best een interessant draadje want je ziet bij de bewerkte foto's dat eigenlijk niemant hetzelfde heeft gedaan met de foto. De één heeft hem zo gekaderd en en ander weer heel anders. De één heeft de kleuren heel heftig bewerkt en de ander heeft het rustiger gehouden. Het zijn allemaal interpretaties van de individu en dat is erg interessant (vind ik ;-) )
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor oud0001 » vr jun 08 2018 8:20 pm

Patrick schreef:Stop dan maar gelijk met naar foto's van anderen kijken: alles is blijkbaar goed... Wat doe ik toch bij mijn fotoclub? :roll:

Bovenstaande schreef je zelf. Moet ik daaruit filteren dat jij naar foto's kijkt om fouten op te sporen?

Daarna schreef je het onderstaande.

Ik denk dat ik wel weet wat mij daar brengt. Ik vind het fijn om de mening van anderen te horen. Met het idee dat ik niet de waarheid in pacht heb. Dat de visie van anderen wel eens heel interessant zou kunnen zijn. De opmerkingen op mijn foto's door anderen hebben mij in ieder geval als fotograaf een stuk verder gebracht. En ik groei wat dat betreft nog elk jaar.


Inhoudelijk is geen enkele foto verkeert of beter dan de andere.
Technisch kun je wat op en aanmerkingen plaatsen als je weet wat de maker beoogde en kun je het resultaat daaraan afmeten en indien niet behaald aangeven hoe de fotograaf het doel wel zou kunnen behalen. Dat kan die fotograaf dan meenemen of naast zich neer leggen. Aan het einde daarvan behoor je dan nog een positief woord te laten klinken. Gebruik daarbij de 4 pijlers. ;-) Helaas blijft het vaak slechts bij een veroordeling gebaseerd op een mening waar niemand iets aan heeft.

Ook als niets verkeert is kun je vertellen wat jij anders zou hebben gedaan en waarom. Dat verandert daar niet door. Daar kun je nog steeds leuke ideeën aan opdoen of de ander een leuk idee mee geven. Dat kan nog steeds hoor. :thumbup:


Maar goed, het verzand weer in een discussie die de discussie niet waard is en slechts dit draadje vervuild.
oud0001



Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor EdvandeZilver » vr jun 08 2018 9:40 pm

We zullen eens kijken wat de volgende .nef ons brengt.
Het anders bewerken van een afbeelding zoals ik het zelf gedaan zou hebben roept bij mij een "aha" moment op.
Ik leer er van althans.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor DannySan » za jun 09 2018 10:56 am

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties, het maakt in ieder geval wat los en dát is de bedoeling!
Ik vond de optie 'naar willekeur' uitkiezen wel 'n goede; en ik heb een simpele naamloot-site gebruikt om van alle inzenders (behalve mezelf als recentste aanbrenger) 1 willekeurig te laten trekken>
Tuihanti, jouw naam is gevallen; wil jij een nieuw beeld aanbrengen?
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3821


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 1 - de resultaten

Berichtdoor oud0001 » za jun 09 2018 12:34 pm

Dat is prima, let wel het is dan geen Nef maar een Raf. In LR en PhS moet dat geen probleem zijn. In Nikon software gaat dat dan niet werken. Ik zal het dan ook als Raf en DNG aanleveren.

Belangrijke noot:
Verscherpen moet dan anders. In LR in verscherpen enkel detail op 80 tot 100% zetten maakt maximale scherpte in een Raf bestand.

[edit] inmiddels aangeleverd via PB
oud0001




Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten