Alle foto's naar formaat converteren.

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Alle foto's naar formaat converteren.

Berichtdoor ben42 » vr jun 08 2018 11:16 pm

Om een bonte verzameling foto's af te drukken wil ik ze allemaal naar hetzelfde formaat converteren. Foto's die niet het juiste formaat hebben dienen dan witte balken te krijgen. (Of een te kiezen kleur).

Dacht dat dat met Ligthroom (ik heb Lightroom 4.4.1) kon, maar kan het niet vinden.

Het gaat om honderden foto's in allerlei formaten en kwaliteiten, waarvan ik niets van het beeld wil verliezen bij het 'grootschalig' afdrukken.

Zelf beschik ik ook over Fast Stone Viewer, ook daar kan ik dit niet als batch functie vinden.
Ook Infranview kon dit vroeger, ook daar kan ik het niet vinden.

Hoe kan ik dit doen met Lightroom (of FastStoneViewer of Infranview) ?

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Alle foto's naar formaat converteren.

Berichtdoor Patrick » za jun 09 2018 12:07 am

Om wat voor bestanden gaat het? NEF?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Alle foto's naar formaat converteren.

Berichtdoor Skippy » za jun 09 2018 12:26 am

Gewoon in Print module van Lightroom toch? De foto's selecteren en dan de Print module kiezen voor verdere verwerking.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Alle foto's naar formaat converteren.

Berichtdoor ben42 » za jun 09 2018 12:59 am

Hallo Patrick, zoals all aangegeven een bonte verzameling foto's, de meeste zijn jpg's, maar er zitten ook andere formaten tussen. (Het is een verzameling aangeleverde foto's).

Skippy, dank je wel. Morgen hier eens mee aan de gang. Zelf had ik (deze keer) nog niet bedacht om daar te kijken.

Het gaat om ongeveer 1000 oude foto's die voor een 'reunie' zijn aangeleverd en afgedrukt moeten worden. De meeste zijn van slechte kwaliteit, maar ik wil niet dat er van de foto's afgesneden wordt, dus zijn er balken nodig. (Vroeger kon je bij de HEMA kiezen tussen afsnijden of balken, maar die optie is 'verdwenen'.)

Dank je wel Patrick en dank je voor 'de oplossing' Skippy. (De oplossing is voor mij niet 'gewoon'.)

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Alle foto's naar formaat converteren.

Berichtdoor stronk » za jun 09 2018 8:50 am

Wellicht een macro maken in Photoshop?
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Alle foto's naar formaat converteren.

Berichtdoor emdeklerk » za jun 09 2018 12:48 pm

Als je afdrukken bestelt bij FotoBister in Delft kun je kiezen voor "Fit-in"; dan wordt het hele formaat van het beeld gebruikt en krijg je dus witte balken bij afwijkende formaten.
Bij de optie "Fill-in" wordt van de beelden afgesneden.
Ook kun je kiezen voor smalle witte randen of niet.
Prima zaak waar ik al mijn prints laat afdrukken.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Alle foto's naar formaat converteren.

Berichtdoor ben42 » za jun 09 2018 7:24 pm

Hallo een nieuwe vraag:
Ik heb nu de print module (bedankt Skippy) gebruikt, maar raak dan alle namen van de foto's kwijt.
Niet zo heel erg in dit geval, maar wel jammer. Voordeel is wel dat ik nu als balkkleur de kleur van de fotoborden heb gebruikt.

Hallo Stronk.
Omdat ik zeer weinig Photoshop werk heb, gebruikte ik elements, maar zelfs die heb ik nu niet meer.

Hallo emdeklerk.
Die mogelijkheid had de HEMA voorheen (lang geleden misschien) ook, maar die is er niet meer.
Het gaat om meer dan 1000 foto's, waarvan ik de afdrukken snel (en goedkoop) wil hebben, Delft is dan geen optie.
(Veel foto's zijn oud, foto's van foto's, stof, kleuren en resolutie is vaak zeer slecht, maar wat erop staat willen we wel intact houden).

Dank jullie wel voor jullie bijdragen.
Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Alle foto's naar formaat converteren.

Berichtdoor ben42 » zo jun 10 2018 8:12 pm

Allen nog hartelijk dank,
Met lightroom en de print module heb ik alle foto's in een 15x10 formaat geduwd. (Eventueel aangevuld met blauwe balken).
Hema site was gisteren niet goed in orde. Vandaar naar de Kiosk van de Hema geweest, een machine werkte helemaal niet, de ander slikte mijn SD kaarten niet. Opnieuw opgestart (duurt meer dan 10 minuten), toen wel, echter omdat de bestelling boven de 50 Euro uitging, was een wachtwoord van een medewerker nodig. Uiteindelijk is dat ook gelukt. Komende woensdag klaar (hoop ik). Dan nog op de fotoborden aanbrengen (met klittenband).

Bedankt iedereen,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten