Fotobewerkings opdracht - 2 - de resultaten

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Fotobewerkings opdracht - 2 - de resultaten

Berichtdoor DannySan » do jun 21 2018 8:22 pm

Goedenavond allemaal!

Met mijn excuses voor de dag vertraging (mijn afdeling op mijn werk wordt 'een beetje uitgebreid' en daardoor ben ik wat extra uurtjes aanwezig) maar hierbij de resultaten van opdracht 2.
Ik heb vele leuke versies en benadering gezien, leuk! Nu zijn we natuurlijk benieuwd naar jullie reacties :thumbup:

--

Goedenavond allemaal!

bedankt voor alle reacties en inzendingen voor opdracht 2 :thumbup:

Onderstaand vinden jullie de inzendingen met de motivatie/beschrijvingen van de gedane bewerkingen.
Ik ben benieuwd!

--

Inzending 0: Tuihanti
Afbeelding
Mijn doel was de oude molen in een stukje Twents landschap weer te geven als of het een ouder beeld betrof waarbij je een beetje de sfeer van vroeger proeft. Het is dus een zwart/wit sfeerbeeld van een oude molen in een Twents landschap. Het was daarbij de opzet zo veel mogelijk tekening uit de wolken te trekken. Om de molen duidelijk onderwerp te laten zijn heb ik het gras ook wat donkerder gemaakt echter niet te donker zodat er nog detail in zit. Helaas is de weg in de achtergrond een drukke weg waardoor er geen moment zonder auto te fotograferen was. Dit geeft wel weer mooi aan in welke tijd de foto werkelijk is gemaakt.

Mijn bewerkingen in Lightroom 6 on volgorde van bewerking:
Camerakalibratie Classic Chrome.
Transformatie automatisch
Lenscorrectie automatisch

Van kleur naar zwart wit omgezet.
Uitsnede 16x9
WB was 5000K
Hooglichten -100
Kleurtintcurve: Schaduw uiterst linker blokje +5,5% omhoog.

De kleuren in zwart wit hebben invloed dus ook daar aan getrokken als volgt:
Rood -10
Oranje -19
Geel -38
Groen -100
Aqua -73
Blauw -55
Paars -16
Magenta +4
In details alleen de details van verscherpen op 100% gezet. Dat is de maximale verscherping voor een Raf file.
Effecten: vignetting -35


Inzending 1: bcvthul
Afbeelding
RAF/DNG bestanden kan niet niet met Dxo doen.
Daarom Apple Foto's programma gebruikt, in de auto stand, met het resultaat was ik wel tevreden.
Verder wat bijgesneden. Voorgrond niet zo interessant.


Inzending 2: imaginary_nl
Afbeelding
De foto waarmee begonnen werd vond ik teveel elementen bevatten.
Ik heb wat gespeeld met uitsnedes, maar er stond of teveel of te weinig op.
Uiteindelijk heb ik alleen de molen met een "bijgebouw" uitgesneden.
Hier heb ik de belichting (hoge- lage lichten en middentinten), contrast, scherpte aangepast.
Vervolgens een omzetting naar Zwart/Wit met nadruk op de lucht om het een beetje een dramatische tint te geven.


Inzending 3: Patrick
Afbeelding
De foto bevat heel veel gras dat niets doet voor de foto. Wellicht een te kort objectief beschikbaar gehad voor een betere uitsnede? Dat heb ik dus voor een groot deel verwijderd. De lucht is interessanter, dus die wel gehouden. Ook heb ik ervoor gekozen de molen, het hoofdonderwerp wat mij betreft, op een interessantere plaats te zetten. Al met al een betere vlakverdeling volgens mij.
Het geheel een stuk pittiger gemaakt in Lightroom zelf en wat Color Efex. Zwart-wit leek me hier geen voordeel, dus niet eens geprobeerd.


Inzending 4: wiebeterpstra
Afbeelding
Ik heb de molen wat centraler gezet. iets gespeeld met vervorming om de molen nog meer pit te geven.
Daarnaast voor de verandering eens gekozen voor zw-w. Hierdoor kreeg de molen toch net meer aandacht, dan in kleur, voor mijn idee. Heb ook gebruik gemaakt van een Nik plugin om de lucht wat extra mee te kunnen geven.


Inzending 5: Brutus
Afbeelding
Het leek me leuk om er een beeld van te maken dat op een ouderwetse vakantie-ansichtkaart zou kunnen worden gebruikt.
Zo een kaart met de tekst "groeten uit..." erop.
Ik heb me redelijk uitgeleefd op het beeld.
Wat heb ik gedaan: Begonnen in LR.
- eerst gekropt. Horizon op 1/3, molen op 1/3. Een groot deel van de akker en het bos links mochten weg, zo ook de bebouwing rechts. Gekozen voor 16:9 beeld om het toch een beetje wijds te houden.
- de akker schoongeveegd met vlekken verwijderen; al die dooie sprieten weggehaald, net als de blauwe auto, die nog net in beeld kwam, het gele bord van de bushalte en een paar paaltjes in het veld.
- wit- en zwartpunt ingesteld, wat meer helderheid en contrast toegevoegd; klein beetje gespeeld met witbalans.
- verlopend grijsfilter over de lucht, beetje donkerder, hooglichten verminderd, contrast verminderd.
- schuin weglopend verlopend grijsfilter over het onderste deel van de akker, om wat meer verschil met het lichtere deel te maken. De scheidingslijn tussen donker en licht heb ik later nodig.
- molen lokaal iets opgehaald met levendigheid.
- beeld omgeklapt, zodat de scheidingslijn tussen het lichte en het donkere deel van de akker als een inleidende lijn naar de molen gaat werken.
- klein beetje nabewerkt in Color Efex Pro: lichtste polarisatiefilter-effect.


Inzending 6: brombeer
Afbeelding
Op de foto zijn de volgende bewerkingen losgelaten:
Profiel Camera Velvia/Fel
temperatuur 5609
kleurtint +35
belichting-20
contrast +50
hooglichten -38
schaduwen +28
zwarte tinten +43

Presentatie
helderheid +35
nevel verwijderen+30
levendigheid +13
verzadiging -23

KleurtintCurve
hooglichten -38
lichten -5
donkere tinten +8
schaduwen-43

HSL/Kleur
blauw -18
paars -5

Gesplitste tinten
kleurtoon 180
balans -70
schaduwen 180

Verscherpen 40
straal 1
detail 44 masker 0
reisreductie niets aan gedaan.

Lenscorrectie
kleurafwijking V
correctie profiel V

Auto's verwijderd, schuurtje met rode dak verwijderd stoorde me daar de molen het onderwerp was naar mijn mening, compositie aangepast, bomen links opgelicht.
met penseel lucht meer power gegeven door hooglichten/contrast/belichting aan te passen.


Inzending 7: mozes
Afbeelding
In ACR, de kleuren opgehaald.
een radiaaal filter over hetgras met iets meer exposure, en wat meer warmte.
een zon toegevoegd, met een subtiele schaduw van de kerk.
Verder de kleuren wat meer op elkaar afgestemd.


Inzending 8: Frans Martens
Afbeelding
- Allereerst de uitsnede veranderd, aan de rechterkant wat boerenbebouwing weg. Die leidde de aandacht teveel af van de molen. Aan de onderkant wat akkerland eraf zodat de lucht nog beter tot zijn recht komt en de compositie in zijn geheel ook fijner wordt om naar te kijken.
- Vervolgens de schaduw en hoge lichten, contrasten en helderheid naar smaak aangepast zodat de foto meer ging spreken. Hetzelfde gold voor de kleurtoon en de verzadiging, de luminantie en de kleurintensiteit alsmede voor de selectieve kleur. Graag voeg ik per kleur iets zwart toe.
- En pasant wat storende elementen verwijderd, wat te witte sprietjes uit het veld en wat voertuigen in de verte.
- Molentje klein beetje verscherpt, voorgrond iets vervaagd.
- Ietsiepietsie gevigneteerd, wit kadertje en voilá!


Inzending 9: Jolanda
Afbeelding

Inzending 10: Johan v. V.
Afbeelding
Een foto van een lekker Hollands landschap. De akker, de molen, de fraaie lucht ... Lekker plaatje!

Vooral de lucht doet het 'm voor mij! De wat rommelige akker mag wel wat minder aandacht krijgen, en ook de witte huizen aan de rechterkant leiden mij af. Dus daar gaat de schaar in. Nu ik toch dingen aan het verwijderen ben: de auto's in de verte mogen mij gestolen worden, dus die heb ik weggewerkt, en ook een paar lantaarnpalen heb ik daarbij omgezaagd.

Nu wat globale aanpassingen. De belichting iets donkerder, wat contrast toevoegen, de witte tinten wat lichter en de zwarte iets donkerder. De helderheid en de verzadiging heb ik ook iets opgetrokken. Ook de nevelverwijderaar gaat een tikkie naar rechts (die knop kun je vaker gebruiken dan puur bij het verwijderen van nevel!).

Over de 'horizon' heb ik een gradueel filter gelegd en de lucht iets donkerder gemaakt en het contrast iets verhoogd.
Omdat het linker deel van de lucht steeds lichter wordt, heb ik daar een radiaalfilter over gelegd en daar de belichting teruggenomen en de kleurtemperatuur iets blauwer gemaakt. Ook op de molen heb ik een radiaalfilter gelegd en het belichtingsschuifje iets naar rechts getrokken zodat de molen wat meer naar voren komt.
De donkere bossages op de achtergrond heb ik iets lichter gemaakt met behulp van het aanpassingspenseel, zodat daar net iets meer leven in de brouwerij komt.
Tenslotte een vignetje toegepast. Een goedkoop trucje dat mijns inziens toch goed werkt.


Inzending 11: jan24
Afbeelding
Heb voornamelijk wat gecropt. Wilde de nadruk wat meer laten vallen op de lucht en links en rechts mij storende elementen laten wegvallen.
Wat betreft de bewerking, hoge lichten en wit haal ik er standaard uit en helderheid schroef ik op, +45. Hier en daar wat bijstellen qua schaduw.
Als finishing touch in Picasa2 auto contrast en verscherpen. Ik ga voor flinke verscherping, is mijn stijl min of meer.


Inzending 12: DannySan
Afbeelding
Ik ben zelf ook met deze foto aan de slag gegaan, heb de uitsnede veranderd en de - voor mij - storende elementen weggehaald. In Lightroom een basis gelegd met ook een gradueel filter voor de licht en het gras.
Daarna weer Photoshop in, nog wat correcties en toen een dubbel filter in Nik Color FX (bleech bypass, en darken/lighten center); de filters kun je combineren en blenden en toen kwam er een resultaat uit wat ikzelf wel mooi vindt.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 2 - de resultaten

Berichtdoor bcvthul » do jun 21 2018 9:02 pm

Leuke variatie in de resultaten!
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 2 - de resultaten

Berichtdoor justme » do jun 21 2018 10:00 pm

Vind de lucht er bij Danny veel mooier bij uitkomen, en wat mij betreft de betere van alle uitsnedes.

De flip van Brutus erg origineel, en de nepzon van Mozes over the top.

De vignetting van jolanda is eigenlijk te veel, maar verrassend genoeg kijkt het wel lekker weg qua sfeertje.

Verder zitten er een paar bewerkingen van luchten bij die ook veel te veel aangedikt zijn naar mijn mening, vond de lucht daarvoor niet passend en eerder afleidend van de molen.


En ik moet ook bekennen dat ik uiteindelijk de kleurenversies mooier vind dan de zwart wit varianten. En zou die van Danny als favoriet willen benoemen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 2 - de resultaten

Berichtdoor Henk » do jun 21 2018 11:03 pm

Erg leuk om de verschillende bewerkingen te zien. Was er zelf aan begonnen, maar even geen tijd meer gevonden het af te maken. Heb geworsteld met de uitsnede, omdat de voorgrond inderdaad niet interessant is, maar vind die van imaginary_nl erg goed gevonden. Het omklappen van de foto (Brutus) vind ik ook knap gevonden. De foto wordt er een stuk beter van. Ik waag me niet aan een "winnaar". Zoals André (Tuihanti) al eens opmerkte is het vooral van belang of je er zelf blij mee bent. En van welke foto ik dan het meest blij wordt is niet zo belangrijk. Vind het vooral leuk om te zien hoe je met out of the box denken er met een bewerking een prima foto van kunt maken.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 2 - de resultaten

Berichtdoor henkprak » vr jun 22 2018 12:51 pm

Ik volg deze opdracht ook met belangstelling maar had te weinig tijd om er een bewerking op los te laten.
Heb nu nog wel een bewerking gedaan in zwart-wit.
De resultaten zijn toch vrij verschillend met elk een andere insteek, wat ik dus leuk vind om te zien en er daardoor ook van leer.
De inzendingen van Danny en Tuihanti spreken mij het meest aan.
Ik hoop er voor de volgende foto ook bij te zijn.

Henk Prak
henkprak

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 2 - de resultaten

Berichtdoor jan24 » vr jun 22 2018 9:25 pm

Uiteindelijk vind ik de benadering van imaginary_nl, foto 2, mij het meest aansprekend. Bij de eerste oogopslag meteen al een oooh!

Verandert niets aan de overige bewerkingen, mooi om te zien hoe een ieder aan dezelfde foto een andere draai kan geven.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 2 - de resultaten

Berichtdoor HannahV » vr jun 22 2018 9:29 pm

Die van Tuihanti was het meteen voor mij! Prachtige sfeer in de foto gebracht. Ook die van Mozes vind ik mooi!
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 2 - de resultaten

Berichtdoor brombeer » za jun 23 2018 2:59 pm

De bewerking van imaginary_nl is prachtig en mijn smaak.
Ik vind dat hij hem mooi heeft uitgesneden, was bij mij niet opgekomen om hem zo te bewerken.
Volgende keer moet ik toch beter opletten, ook qua compositie.
Zo zie je maar weer wat erbij geleerd.
Nikon Z 6II en een 24-70 4S
Gebruikersavatar
brombeer

Clublid
Berichten: 188


Locatie: Provincie Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 2 - de resultaten

Berichtdoor Johan v. V. » za jun 23 2018 3:14 pm

Bijzonder om te zien hoe verschillend je om kunt gaan met één en dezelfde foto. Erg leerzaam zo!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 2 - de resultaten

Berichtdoor DannySan » vr jun 29 2018 11:09 pm

Inderdaad de resultaten verschillen erg, en laten mij ook weer zien hoe ík het anders het kúnnen doen (Y)
Tijd voor 'n nieuwe foto natuurlijk, dus ik ga de inzenders even in de 'willekeurige molen' gooien en zal diegene een PB sturen :-)
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 2 - de resultaten

Berichtdoor DannySan » ma jul 02 2018 6:41 pm

Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten