Panorama met 17 mm, hoe vervorming aan te pakken.

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Panorama met 17 mm, hoe vervorming aan te pakken.

Berichtdoor Mieke53 » vr jun 22 2018 2:45 pm

Beste lezers,
Wie kan mij adviseren welke keuze ik moet maken om in CS6 foto's aan elkaar te zetten .
Nu neem ik standje automatisch voor stitchen in CS6.
Later bewerkt ik de perspectievische vertekening na in Acdsee.
Ik gebruik hiervoor de knop: Distortion: barrel, pincush of fisheye. Elk heeft zijn eigen kenmerken maar dan nog moet ik rekken en trekken en de kromming/holling is nadien toch nog zo dat ik geen mooie horizon krijg in de nabewerking of zo moet rommelen.....
Het wordt er niet mooier op.

Ik neem de foto's verticaal trouwens. Stuk of 6.
Ik heb geen panokop, wil.ik ook niet voor die enkele keer.
Ik neem de 6 foto's dus op 1 lijn.
Ik vink alle mogelijkheden aan wat kan in PS:

Heeft de vervorming met de super groothoekstand te maken?
Beter een 24 mm lens te nemen als ik ga stitchen?

Graag jullie mening.

Dank alvast.
Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Panorama met 17 mm, hoe vervorming aan te pakken.

Berichtdoor John Jansen » vr jun 22 2018 3:21 pm

vervorming heeft m i ook te maken dat je niet fotografeert vanaf het nodal point, doe je dit wel scheelt het al een stuk in de na bewerking (samenvoegen). Ik gebruik zelf LR eerst pas ik lens correctie toe en ga dan de foto's samenvoegen. Het andere voordeel van LR is dat als ik de foto's tot panorama samenvoeg, de complete foto in RAW blijft bestaan hierdoor kan ik achteraf de bewerkingen doen die ik anders ervoor stuk voor stuk doe.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Panorama met 17 mm, hoe vervorming aan te pakken.

Berichtdoor Mieke53 » vr jun 22 2018 4:01 pm

Dat zou zo maar kunnen John. Ik ken het Nodal point alleen van lezen en die koppen zijn er niet voor niets natuurlijk.
Maar te kostbaar voor af en toe op dit moment.
Ik zal in LR ook nog een poging wagen. Moet er dan even induiken want werk weinig met LR.
Dankjewel.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Panorama met 17 mm, hoe vervorming aan te pakken.

Berichtdoor ben42 » vr jun 22 2018 4:15 pm

17 mm en 6 foto's waarvan je een panorama wilt maken.

Je hebt het over vervorming en vertekening, maar geeft niet duidelijk aan wat je daar mee bedoelt.

Eerst over een individuele plaat. Optisch is er geen sprake van vervorming als op de uiteindelijke foto alle rechte lijnen recht worden afgebeeld en een bal in het midden van een foto rond wordt afgebeeld. Bij een groothoek treed er naar de randen en vooral naar de hoeken altijd wel meer 'rek' op. Dingen op dezelfde afstand vanaf de camera worden aan de randen en in de hoeken groter afgebeeld. Bij 17 mm en FF valt dit vrijwel iedereen op. Bij 17 mm en DX valt het nog wel mee.

Als je meerdere foto's *) gaat stichen in een panorama en dit panorama wordt plat afgebeeld, dan kan het niet dat alle rechte lijnen ook recht worden afgebeeld. Er zullen lijnen die in werkelijkheid recht zijn krom worden afgebeeld. Voor b.v. de horizon moet het wel lukken om deze recht af te beelden, deze moet dan wel door het midden van het beeld lopen bij iedere foto. Zit de horizon niet in het midden van het beeld, dan moet de boel flink vervormd worden om de horizon goed recht te krijgen. Lijnen die door het midden van het beeld lopen worden recht afgebeeld zelfs als de lens vervormd.

Dus voor een panorama de horizon precies in het midden houden. Dan door software de vertekening van de lens zoveel mogelijk wegwerken (veel panosoftware kan dat zelf) en daarna stichen.

Hieronder een voorbeeld van een gestichte foto, hierbij is opzettelijk gekozen om de horizon niet horizontaal door het midden te laten lopen. Op zich levert dit 'optisch' een perfect panorama op, maar zal de foto toch als vervreemdend worden ervaren.

Afbeelding
Panorama waarbij gekozen is de horizon niet perfect in het midden te laten lopen.

Overigens vanaf dezelfde foto's is het ook mogelijk om een panorama te maken waarbij de horizon wel recht loopt.

Afbeelding
Deze is gemaakt met hetzelfde materiaal, maar de andere vind ik leuker.

Met hetzelfde materiaal kun je dus de horizon wel en niet exact en recht door het midden laten lopen. Maar het is een stuk eenvoudiger om een rechte horizon te maken als de horizon door het midden van alle foto's loopt. De horizon door het midden van de foto's en ook door het midden van de randen. De afstandsinstelling en ook het brandpunt op alle foto's gelijk houden. Belichting heb ik per foto door de automaat laten doen (stop onder voor iedere foto), hierdoor wordt het dynamisch bereik veel groter. Het panorama programma heeft de belichten zo aangepast dat de stiches goed in elkaar overgaan en dat de gehele foto' 'redelijk' gelijkmatig belicht is.

De bovenstaande foto's zijn ook uit de hand genomen, een panorama statief helpt wel, maar is niet perse noodzakelijk. Het panorama is een 360/180 panorama, dat wil zeggen dat zowel het zenit (middenboven) als nadir (onder de voeten) op de foto staat. De foto is gemaakt precies onder de lamp van de lantarenpaal. De stich is niet perfect, dit zal komen doordat het met de hand is gemaakt, de vervorming van de lens en/of omdat de software niet helemaal goed gestiched heeft. Maar ik vind het wel acceptabel.
In beide foto's zijn er lijnen te vinden die in werkelijkheid recht zijn en op de foto niet. In de tweede foto is de horizon recht, in de eerste niet. Dit panorama is niet cilindrisch want zowel het zenit als nadir staan erop. Hierdoor worden in de tweede foto ook de vertikalen 'krom'. Bij een cilindrische projectie is het mogelijk om de horizon en alle vertikalen recht te houden, ander lijnen zullen dan wel krom worden.


Vriendelijke groet,
Ben




*)
Voor de 17 mm ga ik uit dat de panorama een significante beeldhoek beslaat als deze uit 6 foto's bestaat.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Panorama met 17 mm, hoe vervorming aan te pakken.

Berichtdoor ben42 » vr jun 22 2018 4:29 pm

Het vinden van het Non Parralax Point.
(Volgens mij komt dit overeen met het voorste Nodal point, maar ik lees daar ook andere meningen over).

Een beschrijving van al weer enige jaren geleden:

Hoe vind je het voorste nodal punt.
Benodigheden.
Hamer,
Houten eettafel.
Zooitje forse spijkers.
Nijptang.
Touwtje.
Gymschoentjes.

1 Sla eerst een spijker redelijk aan de rand van de eettafel.
2 Knoop een touwtje aan de spijker.
3 Span het touwtje en sla drie spijkers op verschillende afstanden
in de tafel.
4 Draai het touwtje 10 graden.
5 Herhaal proces 3 en 4 een paar keer.
6 Verwijder de eerste spijker.
7 Kijk door de zoeker (SLR noodzakelijk) of op het display.
8 Schuif de kamera net zo lang, zodat de spijkers die op een lijn
stonden netjes achter elkaar stonden.
9 Markeer de plek op het objectief dat zich precies boven het
gat van de eerste spijker bevond. (Sla b.v. die spijker weer op die
plek in het objectief (niet te diep). (Indien dit punt zich achter de camera
bevindt zal dit niet lukken).
10 De gymschoentjes zijn voor het hard lopen, als de eettafel
namelijk niet van jezelf is.

Succes.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Panorama met 17 mm, hoe vervorming aan te pakken.

Berichtdoor Nikkormaat » vr jun 22 2018 4:58 pm

Moet die tafel niet eerst waterpas gesteld worden? :lol:
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Panorama met 17 mm, hoe vervorming aan te pakken.

Berichtdoor Mieke53 » vr jun 22 2018 5:27 pm

:D Ik heb een duur tafelblad.
Maar ik geloof wel de strekking van je verhaal Ben.

Mooie foto ook en inderdaad vind ik de vervormde mooier dat de rechte horizon.

Het technische verhaal lees ik.zo nog een keer door.

Mijn foto dook weg aan de randen Ben.
Plat gezegd: bol aan de bovenkant.
Ik zal hem wel plaatsen zoals ik het nu uiteindelijk voor elkaar heb gekregen.
Maar ik dacht: dat moet makkelijker kunnen.

Harstikke bedankt zover.

Ik ga zo weer even pad foto's maken en ga dan opnieuw aan de slag om te kijken wat ik beter kan doen en dan in LR.

Groetjes

Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Panorama met 17 mm, hoe vervorming aan te pakken.

Berichtdoor Brutus » vr jun 22 2018 6:37 pm

Domme vraag misschen, maar waarom 17mm?
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Panorama met 17 mm, hoe vervorming aan te pakken.

Berichtdoor Mieke53 » vr jun 22 2018 6:58 pm

Ik wilde graag een mooi voorwerp voorin hebben. Dat geeft op super groothoek mooi effect.
Het is een foto-opdracht van mijn eigen fotoclub.
"Skyline van Houten" maar we hebben niet echt een skyline zoals we dat gewend zijn bij grote steden.
De opdrachtwil ik nu doen met een leuk ding op de voorgrond of een mooi gebouw. Want we hebben ze wel in Houten, maar verspreid over Houten.

Dus ik snap je vraag.

Ik ga zo nog wat schieten.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Panorama met 17 mm, hoe vervorming aan te pakken.

Berichtdoor Robert » vr jun 22 2018 9:22 pm

Het is prima te doen om uit de hand een goede panorama foto te maken.
Zorg er alleen wel voor dat er voorin geen onderwerpen in beeld komen want daar wordt het lastig qua vervorming.
Hier wat theorie.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Panorama met 17 mm, hoe vervorming aan te pakken.

Berichtdoor ben42 » vr jun 22 2018 10:06 pm

Brutus schreef:Domme vraag misschen, maar waarom 17mm?


Toen ik nog analoog fotografeerde en panorama's analoog fysiek knipte en plakte gebruikte ik ook een 17 mm lens.
Waarom 17 mm ?
Het was de grootste beeldhoek die ik had. Waardoor een e'e'nlaags panorama zo hoog mogelijk werd en je zo weinig mogelijk foto's nodig had voor een zo breed mogelijk panorama.
Verder had een 17 mm op een 36x24 formaat het voordeel dat de horizontale hoek net iets groter was dan 90 graden.
Met 4 foto's kon je dus een panorama maken dat volledig rond was.

Met knippen en plakken van de foto's, zelfs als de lens vervormd is er altijd precies een 'snee' te bedenken in de beide foto's zodat ze precies aansluiten. (Rechte lijnen krijgen op die snee dan wel een knik).

Nu in het digitale tijdperk spelen enkele van die zaken niet meer of minder. Zelf gebruik ik nu een 8-16 mm op een DX camera in de 8 mm stand. Voordeel maximale beeld op een enkele foto, flink wat overlap gebruiken en stichen wordt daardoor gemakkelijker. Zonder een statief heeft een grotere hoek voordelen. De 17 mm van de topic starter is wellicht de grootste hoek die ze beschikbaar heeft.

Voor het gemak ga ik bij panorama's altijd uit van de grootst beschikbare hoek. Meer foto's levert wel meer kwaliteit, maar meestal wordt het panorama toch op een beeldscherm bekeken dat meer 1920 (of hooguit 3840 pixels) breed is, de kwaliteit van een panorama wat aantal pixels betreft is dus al snel voldoende. Inzoomen op een panorama op een beeldscherm is natuurlijk heel erg leuk, maar dan heb je onmiddellijk geen pano meer.

Wellicht dat het bovenstaande ook voor Mieke van toepassing is. Ik ben wel benieuwd naar het antwoord van Mieke.

Vraag terug:
Waarom de vraag ?
Is je vraag met mijn antwoord (deels) beantwoord ?

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Panorama met 17 mm, hoe vervorming aan te pakken.

Berichtdoor Brutus » za jun 23 2018 12:18 am

Hoi Ben,
Dank voor je antwoord.
Bij het maken van panos gebruik ik altijd een 50 mm. Lekker lichtsterk, geen vertekening.
Inderdaad, er zijn meer (soms veel) opnamen nodig en je ontkomt niet aan een stevig statief.
Het uiteindelijke beeld wordt groot, maar omdat ik het nog wel eens laat afdrukken, is dat een voordeel.

Je verhaal maakt me nieuwsgierig naar het effect van een grotere beeldhoek, ga daar zeker mee experimenteren.

... vandaar mijn vraag.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Panorama met 17 mm, hoe vervorming aan te pakken.

Berichtdoor Mieke53 » za jun 23 2018 12:28 am

Ik ben bijzonder A technisch in het begrijpend lezen Ben :) maar ik had het geloof ik niet beter kunnen verwoorden als ik het zo terug lees.
Ik ben vrij intuïtief met fotograferen en ga aan de slag.
Doet zich een probleem voor, dan wil ik weten waarom.
Dat is mijn leermoment.

6 foto's van de foto waarover dit topic gaat is behoorlijk veel maar gedaan voor de zekerheid.
Ik plaats de foto waarom het gaat morgen.

Dankje allemaal voor jullie reactie.
Ik lees het allemaal nog eens over.

Vanavond ben ik met de 50mm in de weer geweest en de 17 mm maar die moeten nog gestitcht.
Als het wat wordt dan plaats ik die ook nog.

Fijn weekend allemaal.

Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Panorama met 17 mm, hoe vervorming aan te pakken.

Berichtdoor Mieke53 » za jun 23 2018 12:31 am

Robert schreef:Het is prima te doen om uit de hand een goede panorama foto te maken.
Zorg er alleen wel voor dat er voorin geen onderwerpen in beeld komen want daar wordt het lastig qua vervorming.
Hier wat theorie.


Dankjewel Robert. Ook leuk leesvoer.
Tja, een voorwerp flink in beeld levert dus wel een probleem op.
Jammer, want houd ik wel van.
Maar ach, een mens kan niet alles hebben:)
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Panorama met 17 mm, hoe vervorming aan te pakken.

Berichtdoor RVK » za jun 23 2018 9:45 am

Als je je camera draait om het non parallax punt dan zijn voorwerpen dichtbij geen probleem. Lukt het niet om precies om dit punt te draaien dan kun je het dichtbij voorwerp uit de overlap houden, ook dan heb je geen probleem. Hte zelfde geld voor beweging in je panorama, buiten de overlap houden geeft geen problemen.
Soms wordt er een workshop panorama fotografie gegeven bij de NCN hierbij hoort het volgende werkboek:
https://d2w1s6o7rqhcfl.cloudfront.net/6 ... 246791.pdf

Bevat veel (praktische) informatie, misschien heb je er iets aan.

Succes
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten