17 mm en 6 foto's waarvan je een panorama wilt maken.
Je hebt het over vervorming en vertekening, maar geeft niet duidelijk aan wat je daar mee bedoelt.
Eerst over een individuele plaat. Optisch is er geen sprake van vervorming als op de uiteindelijke foto alle rechte lijnen recht worden afgebeeld en een bal in het midden van een foto rond wordt afgebeeld. Bij een groothoek treed er naar de randen en vooral naar de hoeken altijd wel meer 'rek' op. Dingen op dezelfde afstand vanaf de camera worden aan de randen en in de hoeken groter afgebeeld. Bij 17 mm en FF valt dit vrijwel iedereen op. Bij 17 mm en DX valt het nog wel mee.
Als je meerdere foto's *) gaat stichen in een panorama en dit panorama wordt plat afgebeeld, dan kan het niet dat alle rechte lijnen ook recht worden afgebeeld. Er zullen lijnen die in werkelijkheid recht zijn krom worden afgebeeld. Voor b.v. de horizon moet het wel lukken om deze recht af te beelden, deze moet dan wel door het midden van het beeld lopen bij iedere foto. Zit de horizon niet in het midden van het beeld, dan moet de boel flink vervormd worden om de horizon goed recht te krijgen. Lijnen die door het midden van het beeld lopen worden recht afgebeeld zelfs als de lens vervormd.
Dus voor een panorama de horizon precies in het midden houden. Dan door software de vertekening van de lens zoveel mogelijk wegwerken (veel panosoftware kan dat zelf) en daarna stichen.
Hieronder een voorbeeld van een gestichte foto, hierbij is opzettelijk gekozen om de horizon niet horizontaal door het midden te laten lopen. Op zich levert dit 'optisch' een perfect panorama op, maar zal de foto toch als vervreemdend worden ervaren.
Panorama waarbij gekozen is de horizon niet perfect in het midden te laten lopen.
Overigens vanaf dezelfde foto's is het ook mogelijk om een panorama te maken waarbij de horizon wel recht loopt.
Deze is gemaakt met hetzelfde materiaal, maar de andere vind ik leuker.
Met hetzelfde materiaal kun je dus de horizon wel en niet exact en recht door het midden laten lopen. Maar het is een stuk eenvoudiger om een rechte horizon te maken als de horizon door het midden van alle foto's loopt. De horizon door het midden van de foto's en ook door het midden van de randen. De afstandsinstelling en ook het brandpunt op alle foto's gelijk houden. Belichting heb ik per foto door de automaat laten doen (stop onder voor iedere foto), hierdoor wordt het dynamisch bereik veel groter. Het panorama programma heeft de belichten zo aangepast dat de stiches goed in elkaar overgaan en dat de gehele foto' 'redelijk' gelijkmatig belicht is.
De bovenstaande foto's zijn ook uit de hand genomen, een panorama statief helpt wel, maar is niet perse noodzakelijk. Het panorama is een 360/180 panorama, dat wil zeggen dat zowel het zenit (middenboven) als nadir (onder de voeten) op de foto staat. De foto is gemaakt precies onder de lamp van de lantarenpaal. De stich is niet perfect, dit zal komen doordat het met de hand is gemaakt, de vervorming van de lens en/of omdat de software niet helemaal goed gestiched heeft. Maar ik vind het wel acceptabel.
In beide foto's zijn er lijnen te vinden die in werkelijkheid recht zijn en op de foto niet. In de tweede foto is de horizon recht, in de eerste niet. Dit panorama is niet cilindrisch want zowel het zenit als nadir staan erop. Hierdoor worden in de tweede foto ook de vertikalen 'krom'. Bij een cilindrische projectie is het mogelijk om de horizon en alle vertikalen recht te houden, ander lijnen zullen dan wel krom worden.
Vriendelijke groet,
Ben
*)
Voor de 17 mm ga ik uit dat de panorama een significante beeldhoek beslaat als deze uit 6 foto's bestaat.