Lightroom Hoe ?

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Lightroom Hoe ?

Berichtdoor ben42 » ma dec 10 2018 3:42 pm

Zelf gebruik ik Lightroom en gebruik ook Lightroom voor archivering.

Afgelopen weekend wilde ik even snel een serie samenstellen om te casten op mijn TV. Mijn TV heeft een 16:9 verhouding. Dus wilde ik de set zoveel mogelijk in die verhouding hebben. En dan exporteren naar een folder.

Maar omdat ik de foto's ook voor allerlei andere zaken gebruik, wil ik na deze export dat alle foto's weer worden zoals ze waren voor ik begon.
Hoe bereik ik dat zo gemakkelijk mogelijk ?
Graag jullie werkwijzen en suggesties.

Een enkele foto bewerken, 16-9, export en daarna een aantal CTRL-Z zodat alles weer teruggezet wordt, dat werkt wel maar dat was wel omslachtig.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom Hoe ?

Berichtdoor pfitskie » ma dec 10 2018 4:02 pm

Foto in 16:9-verhouding omzetten tijdens het exporteren, niet tijdens bewerking.
gr
Peter
pfitskie

Forumlid
Berichten: 349


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom Hoe ?

Berichtdoor justme » ma dec 10 2018 4:32 pm

je kunt tijdens export niet de ratio aanpassen, tenminste niet zonder plugin.

Wat je kunt doen is je selectie maken, virtueel kopie maken, deze selectie eventueel in een verzameling stoppen, en vervolgens de verhouding aanpassen ( mogelijk nog schuiven na aanpassen ), en daarna de selectie/verzameling exporteren.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Lightroom Hoe ?

Berichtdoor wadwandelaar » ma dec 10 2018 5:46 pm

Kan je hier iets mee?
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom Hoe ?

Berichtdoor ben42 » di dec 11 2018 9:11 am

Peter, Wiebe en Wadwandelaar, dank voor jullie bijdragen.

Het probleem zit niet zozeer in een crop van 16:9. Maar vooral in het weer ongedaan maken van deze crop. Het maken van de crop is in de meeste gevallen toch 'handwerk' omdat je zelf wilt bepalen waar en hoe je de crop maakt, hier ben je even mee bezig, maar dat vind ik totaal logisch. Het terugdraaien kan met een aantal keer CTRL-Z, maar dat is super onhandig.

Een virtuele kopie maken en in een verzameling stoppen, dat zal ik eens gaan proberen. De foto's in de verzameling kun je dan aan het einde weggooien. Wel even zorgvuldig opletten dat je geen orginelen verwijderd. Je wilt geen foto's kwijtraken doordat je even iets fout hebt gedaan.
Wiebe, dank je wel voor deze suggestie. (Ben nog niet helemaal blij met het 'verwijderen' van de foto's aan het einde van het proces. Foutgevoelig ?).

Overigens gaat de vraag iets breder, ook na het aanmaken van b.v. een album wil ik nadat ik dit heb verwerkt weer terug naar mijn oorspronkelijke set. (Vooral voor Crops wil je weer terug, omdat in Lightroom je niet onmiddellijk ziet dat iets een crop is).

Dank voor jullie suggesties,
Ben



Wat ik overigens ook heb gedaan. (Na de CTRL-Z methode die vreselijk onhandig werkte). Is de foto's exporteren en dan met een ander programma (FastStone Viewer) de 16:9 crops maken. Ook Irfanview zou je kunnen gebruiken.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom Hoe ?

Berichtdoor justme » di dec 11 2018 11:41 am

slimme filters bestaan er standaard niet voor aspect ratio, maar er zijn wel plug-ins voor.

ik kom al snel op deze uit: http://www.johnrellis.com/lightroom/anyfilter.htm

heb m zelf niet getest, maar het schijnt dat je hiermee ook wenselijke resultaten kan krijgen.

Over het verwijderen, zou ik me niet te veel zorgen over maken. Wanneer je filters actief gebruikt, kom je de virtuele kopieën niet naast elkaar tegen in je workflow.
Daarnaast is het altijd, en overal, oppassen wanneer je gaat verwijderen. Ongeacht welk programma of medium. ;)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom Hoe ?

Berichtdoor ben42 » di dec 11 2018 2:50 pm

wiebeterpstra schreef:Wanneer je filters actief gebruikt, kom je de virtuele kopieën niet naast elkaar tegen in je workflow.
Daarnaast is het altijd, en overal, oppassen wanneer je gaat verwijderen. Ongeacht welk programma of medium. ;)


Bij mij zie ik de virtuele kopieën wel naast elkaar, dat is ook wel nuttig ook. Maar dan moeten er geen ongebreidelde serie virtuele kopieën ontstaan. Zelf vind ik het wel prettig om meerdere exemplaren van dezelfde bron te zien, met kadering en/of andere instellingen krijg je toch zeer verschillende foto's.

En ja verwijderen is een actie die ik bij voorkeur probeer te vermijden.

Dank je voor je bijdragen,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom Hoe ?

Berichtdoor wadwandelaar » di dec 11 2018 4:03 pm

Ik zou een nieuw mapje maken en daar je virtuele kopieën naar toe slepen. Dan laat je alles in tact.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom Hoe ?

Berichtdoor justme » di dec 11 2018 4:59 pm

Mapje -> verzameling bedoel je?

Een virtueel kopie bestaat slechts in de lightroom catalogus.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom Hoe ?

Berichtdoor wadwandelaar » di dec 11 2018 5:21 pm

Ik bedoel toch echt een nieuwe map. Binnen je catalogus.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom Hoe ?

Berichtdoor justme » di dec 11 2018 5:26 pm

:wtf: Die mag je uitleggen
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom Hoe ?

Berichtdoor wadwandelaar » di dec 11 2018 6:58 pm

wadwandelaar schreef:Ik zou een nieuw mapje maken en daar je virtuele kopieën naar toe slepen. Dan laat je alles in tact.

Excuus, dat werkt dus niet. Je hebt gelijk Wiebe. :D
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom Hoe ?

Berichtdoor justme » di dec 11 2018 7:27 pm

Het had zo maar anders gekund, de meeste updates/upgrades lees ik niet meer door.

;)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten