Capture NX-D en hot/dead pixels

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Capture NX-D en hot/dead pixels

Berichtdoor Antonz » zo feb 03 2019 6:10 pm

Mijn D7200 heeft er een paar, rode of witte hot pixels dus. Afhankelijk van de foto doe ik er wel of niet iets mee. Met name een verdwaalde fel rode pixel in een donker of zwart vlak is vervelend. Ik gebruik naar tevredenheid Capture NX-D voor raw conversie. Het valt me tegen dat deze software geen gebruiksvriendelijke oplossing voor hot en/of dead pixels heeft. Dit is bij uitstek iets wat je zou willen aanpakken voordat je naar een gecomprimeerd formaat overgaat. Het zijn immers individuele pixels. Zelfs handmatig met de retouch optie in Capture NX-D prik je geen individuele pixel weg maar bewerkt je een groepje met de boosdoener in het midden. Mijn gedachte is dat een converter die nota bene door de camera fabrikant geleverd wordt, hier gemakkelijk in zou kunnen voorzien door een standaard maskertje wat je zou kunnen opslaan en steeds met hooguit enkele muisklikken of zelfs batch gewijs kan toepassen. Zie ik een mogelijkheid over het hoofd?

Edit: ik zie nu dat dit beter had gepast in "Fotobewerking en archivering". Excuus daarvoor, mag wat mij betreft verplaatst worden.
Antonz

Forumlid
Berichten: 27


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Capture NX-D en hot/dead pixels

Berichtdoor EdvandeZilver » zo feb 03 2019 6:21 pm

Heb je al.eens overwogen om met dit probleem aan te kloppen bij Nikon of NSP?
Ze kunnen daar hot pixels met een service tool (softwarematig) onderhanden nemen.
Misschien heb je nog garantie op je D7200.
Online
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture NX-D en hot/dead pixels

Berichtdoor Antonz » zo feb 03 2019 6:34 pm

Dat is misschien wel mogelijk, maar het zou mij gezien het enorm aantal pixels van deze moderne sensoren niet verbazen dat daar geen beginnen aan is. Deze maand een pixel verwijderd, volgende maand zit er weer een andere. Of zie ik dat te pessimistisch in? Ik zou me een zeurpiet voelen voor iets dat wat mij betreft goeddeels met software op te lossen is.
Antonz

Forumlid
Berichten: 27


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Capture NX-D en hot/dead pixels

Berichtdoor Peter » zo feb 03 2019 6:51 pm

Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Capture NX-D en hot/dead pixels

Berichtdoor Antonz » ma feb 04 2019 3:09 pm

Dank je wel Peter. PixelFixer heeft helaas al een tijdje geen update meer gehad. D7100 is de laatste uit de D7xxx range. Voor D7200 en D7500 werkt het niet.

De Fredmiranda tip lijkt wel prima te werken. Ik heb een 30s belichting gedaan, onmiddelijk gevolgd door twee keer sensor cleaning, allemaal met de dop op de lens. Op een zwarte foto (opnieuw met dop op de lens) zie ik op het eerste gezicht geen rode puntjes meer terug. Daarvoor had ik er eentje precies middenin beeld. Heel erg afhankelijk van de foto of dat wel of niet stoort. In een graffiti plaat valt het weg in de felle kleuren. In een mooi donker sfeervol plaatje daarentegen vielen ze erg op. Nogmaals dank voor het meedenken!
Antonz

Forumlid
Berichten: 27


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten