JPG uit LR met oranje zweem

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

JPG uit LR met oranje zweem

Berichtdoor Nikkormaat » di mar 05 2019 6:14 pm

Herkent iemand dit fenomeen?
Ik heb NEF-opnames in LR bewerkt. Vanwege fletse verlichting onder andere een sufje Levendigheid en Verzadiging toegevoegd. Niet overdreven. Daarna als jpg naar een usb-stick geëxporteerd.
De opnames die ik via Verkenner vanaf de usb-stick open hebben op dezelfde monitor een oranje waas die er in LR niet was. Ligt dit aan de verschil in weergave van verschillende software?
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op di mar 05 2019 11:32 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: JPG uit LR met oranje zweem

Berichtdoor DannySan » di mar 05 2019 6:30 pm

Heb je misschien een beeld voor ons met exif? RAW en/of jpg?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3825


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: JPG uit LR met oranje zweem

Berichtdoor Nikkormaat » di mar 05 2019 6:52 pm

Hallo Danny. Volgens mij heb ik mijn vraag niet helemaal duidelijk gesteld. Daarom heb ik hem anders geformuleerd. Zo nodig zal ik dan die opnames versturen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: JPG uit LR met oranje zweem

Berichtdoor ReneG » di mar 05 2019 7:11 pm

Nikkormaat schreef:Herkent iemand dit fenomeen?
Ik heb NEF-opnames in LR bewerkt. Vanwege fletse verlichting onder andere een sufje Levendigheid en Verzadiging toegevoegd. Niet overdreven. Daarna als jpg naar een usb-stick geëxporteerd.
De opnames die ik via Verkenner vanaf de usb-stick openen hebben op dezelfde monitor een oranje waas die er in LR niet was. Ligt dit aan de verschil in weergave van verschillende software?


Ja dat kan, maar waar het aan ligt kan verschillende oorzaken hebben:
1. In welke kleurruimte werk/exporteer je (zonder op details of nuances in te gaan, als je het eindresultaat bekijkt op een willekeurig (ongecalibreerd) digitaal scherm is sRGB meestal de beste keuze; nagenoeg alle systemen en software kunnen met sRGB overweg).
2. Sommige software kan wel kleurruimtes interpreteren, andere niet. Dat verschilt van product tot product. Waar kijk je mee?
3. Hoe importeer je de foto's in LR? Houd je wel rekening met je camera profiel?
4. Hoe (met welke instellingen) exporteer je de foto's?

Verder kan nog meespelen dat je monitor wel of niet gecalibreerd is, maar of dat zo is hangt van je bovenstaande antwoorden af. Meest voor de hand liggend lijkt me echter dat je in een kleurruimte werkt anders dan sRGB óf dat je een correctie toepast bij exporteren van de foto's die dit veroorzaakt.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: JPG uit LR met oranje zweem

Berichtdoor Nikkormaat » di mar 05 2019 7:17 pm

Ik heb sRGB gebruikt. Die ander instellingen moet ik even uitzoeken. Ik ga de monitor binnenkort calibreren met een Spyder die ik van een clublid overneem. Ik bekijk beide foto's op dezelfde monitor, dus zou de weergave in mijn beleving even goed of slecht moeten zijn.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: JPG uit LR met oranje zweem

Berichtdoor dotcat » wo mar 06 2019 8:31 am

Nikkormaat schreef:Ik bekijk beide foto's op dezelfde monitor, dus zou de weergave in mijn beleving even goed of slecht moeten zijn.

Dat hoeft niet te kloppen. Als je de RAW foto bekijkt in lightroom en de JPG in bijvoorbeeld picture manager dan kunnen de foto's op hetzelfde beeldscherm er verschillend uitzien. Dat komt omdat lightroom gebruik maakt van een ander kleurprofiel dan picture manager of (nog erger) omdat picture manager helemaal geen kleurprofiel gebruikt.
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp

Onderwerp:

Re: JPG uit LR met oranje zweem

Berichtdoor Nikkormaat » wo mar 06 2019 6:53 pm

ReneR schreef
1. In welke kleurruimte werk/exporteer je (zonder op details of nuances in te gaan, als je het eindresultaat bekijkt op een willekeurig (ongecalibreerd) digitaal scherm is sRGB meestal de beste keuze; nagenoeg alle systemen en software kunnen met sRGB overweg).
2. Sommige software kan wel kleurruimtes interpreteren, andere niet. Dat verschilt van product tot product. Waar kijk je mee?
3. Hoe importeer je de foto's in LR? Houd je wel rekening met je camera profiel?
4. Hoe (met welke instellingen) exporteer je de foto's?

Ik merk dat er veel uit de cursus van Danny zo erg is weggezakt dat ik mij eerst weer in die materie ga verdiepen voordat ik jullie met verdere vragen ga lastig vallen.
Tot zo ver hartelijk dank voor jullie reacties.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: JPG uit LR met oranje zweem

Berichtdoor Vincent » wo mar 06 2019 7:34 pm

Maar in welk programma bekijk je die jpg dan??

Vrijwel alle programma's gaan goed met kleuren om. Slechts een enkel programma niet. Wellicht heb je onbeuwst daarin net een onhandige keuze gemaakt. Sleep/bekijk het bestand eens in je internetbrowser, die doen het eigenlijk allemaal wel goed.

Nu weer de vraag laten vallen en van 'het probleem weglopen' zou ik niet doen dus 'weer in de materie gaan verdiepen' is vooral weer uitstel. Soms krijg ik bij jou het idee dat je vooral met randzaken bezig bent en daardoor, bewust of onbewust, nauwelijks met fotografie bezig bent. Misschien heb ik het mis...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: JPG uit LR met oranje zweem

Berichtdoor Nikkormaat » wo mar 06 2019 8:06 pm

Je hebt het mis. Ik heb niet het idee dat ik voor het probleem weg loop. Jij ervaart dat ik veel met randzaken bezig ben. Dat kan zo over komen, omdat ik mij met draag- riemen, -beugels, statief en dergelijke heb bezig gehouden. Ik ben niet sterk en heb geen vaste hand en hou van comfort. Dus als ik dat fotospul niet prettig kan dragen of onvoldoende stil kan houden ga ik naar oplossingen zoeken. Ik heb veel hobby's, onder andere fotografie. De foto van de bloedmaan en het bloempje van de hazelaar tonen dat ook aan. Daarnaast knutsel ik graag. Onder andere aan dat fotospul en aan dat knutselen beleef ik zeker zoveel plezier als aan fotografie.
Wat betreft die kleurzweem heb ik een en ander uitgezocht. Ik ben er achter gekomen dat ik per ongeluk in plaats van NEF bestanden JPG's had bewerkt. Ik heb ik mij inmiddels op de punten 3 en 4 ingelezen. In een boek van Pieter Dhaese en Hans Freriks las ik dat JPG's in tegenstelling tot NEF's bij elke bewerking in kwaliteit achteruit gaan. Misschien dat ik die zweem daardoor zelf veroorzaakt heb.
Ik heb de foto in Firefox én in Internet Explorer geopend. Ook daarin is de opname meer oranje dan in LR.
Ik ga nu uitzoeken of die zweem zich ook voordoet als ik een bewerkte NEF als JPG opsla. Als ik weet wat ik heb uitgespookt heeft het voor mij pas zin om er op terug te komen, omdat ik jullie vragen anders waarschijnlijk onvoldoende begrijp en niet goed kan kan beantwoorden.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op do mar 07 2019 6:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: JPG uit LR met oranje zweem

Berichtdoor henkk » do mar 07 2019 12:15 am

Beste mensen,
We doen allemaal meer dan hier op dit forumdraadje speelt. Laten we hier de discussie tot de kern beperken hoe een andere kleur kan zijn ontstaan. Liefst met voorbeelden.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten